Arvekjendiser og at livet er urettferdig – Men hva så?

Såååå…

For noen par år siden var det ei løs kvinne som fant seg fast kuk på musikkfestival. Og hun levde lykkelig alle sine dager.

—————————————————-

I andre nyheter har Dagblæh slått opp at «Marius Borg Høiby er blitt redaktør i overklassemagasin» og jeg antar vi skal bli sure og misunnelige av dette. Livet er ikke rettferdig. Noen får alt servert, mens andre må jobbe seg opp og slite for å kunne skaffe seg noen anerkjennelse. Man kan bli bitter og sint av mindre.

Her har mora til Marius fått prinsen og nå skal sønnen få servert fine stillinger og luksus lagt til rette. Men hva med stakkars meg? Og hva med stakkars deg?

Her skriver AndyAce83 blog, han lager videoer, han jobber hard for å få noe kunsteriske kredd, mens sønnen til mora som giftet seg med prinsen får alt mulig rart servert seg. Tenk på all fitten han får? Han koser seg sikkert vilt i Oslo med penger og damer og hva han ønsker seg. ARGH! Så misunnelig!

Faktisk er jeg ikke det. Kanskje hvis jeg var yngre. Men siden gutten er en snørrvalp klarer jeg ikke å investere så mye tid i hans lykke og fromme. Jeg unner han ikke dette, men jeg ønsker ikke gutten vondt heller.

Det jeg derimot ønsker er at vi kan anerkjenne noe vesentlig her. Livet er ikke rettferdig. Nepotisme og privileger står sterkt i det Norske samfunn. Og det er greit, så lenge vi KAN SI DET!

AndyAce83s ordbok 07

Gammelt begrep blir som nytt! Vi reintroduserer et begrep her fra tidligere!

Det er alt jeg ønsker. At jeg kan si at Marius Borg Høiby, Jenny Skavlan og Thomas Numme, datteren til Harket og sønnen til den og den, med mange flere, har fått fine stillinger i kunst og media fordi de er født inn i privilegerte familier og at Norge er IKKE et klasseløst samfunn. 

Betydningen av denne sannheten er at vi derfor anerkjenner de få, veldige få, menneskene som lykkes uten hjelp fra familie og status.

Jeg kjenner på podagraen at det er ikke så mange årene til Marius Borg Høiby kommer til å si hva alle andre arvekjendiser sier: «Jeg har jobbet hardt for å komme hit» og ingen journalist med respekt for sin status vil stille spørsmål til dette.

La meg derfor si at dette er PISSPRÆIK. Arvekjendiser har fått sin posisjon av at de er født i de familier de er født i. Ferdig med den saken. Harald Eia prøvde å gi inntrykk av at det var biologi som dikterer dette. At arvekjendiser f.eks var bare født med mye talent gitt til dem av foreldre. At datteren til Harket f.eks kan synge bra fordi hun er genetisk begavet av far. Tjøss mæ midt i det brune.

Mange kan synge, tegne, male og imitere følelser uten at de er sønner eller døtre av kjendiser. La oss annerkjenne dette. Biologi er viktig, men det er faen meg ikke alt.

Og det er greit. Men når folk faktisk lykkes på egenhand så skal man gi ti ganger større respekt til dem. Støtt dem som jobber hardt, og drit i dem som ikke gjør det. Livet er ikke rettferdig. Det vil aldri bli rettferdig. Jobb med deg selv og gjør ditt beste. Og ALDRI la arvekjendiser si at de har lykkes fordi de har jobbet hard. For det er løgn.

Øvelsesoppgave:

Lag en liste over arvekjendiser i Norge og anerkjenn at de har fått disse posisjonene.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on april 24, 2018, in Nye Ord, Begreper og Uttrykk and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Vel det er jo meget klart definert i norsk lov hvor lenge kongen kan være utenlands uten å måtte fravike fra tronen.

    Mener det er 6 måneder eller er det et helt år? Uansett iallfall ikke 5 år.

    Da kongen forlot landet i ca 5 år da tyskerne okkuperte Norge, ble kongen ulovlig og alle

    hans arvefølgere også. Dvs. at kong harald ikke er lovlig konge av Norge. Og det gjelder

    alle hans etterfølgere også.

Så hva tenker du om dette?