Hvordan gjenkjenne en massemorder.

Det slår ikke feil. Evolution er en myte. Vi utvikler oss ikke. Hver gang en kar går bananas blir de samme artiklene skrevet med samme fokus og perspektiv. Vi blir ikke klokere. Media gjør oss ikke smartere, men flatere, grunnere.

En vanlig klisje er å snakke med naboer og bekjente av massemorderen og konklusjonen er alltid den samme. Det er et sjokk for dem og han var oftest «helt normal». Moralen skal være: Vi er alle tikkende bomber. Umulig å se det komme.

Som når Las Vegas massedrapsmannen går koko og skyter rundt seg. Verdens Grunneste avis tar turen og lager fylle artikkel hvor de intervjuer naboene. Mesterverket i banalitet heter «Massedrapsmannens nabo til VG: – Jeg vet ingenting om ham». OK, så hvorfor skriver man da artikkel om han når han vet ingenting?

Verdens grunneste rapporterer «I to år har Richard Twiddy (79) bodd ti meter fra massedrapsmannen Stephen Paddock. Likevel har han aldri sett ham.». Hei! Jeg har heller aldri sett han. Skriv en artikkel om meg å!

Men spøk til side… Essensen av den lange artikkelen var at massemorderen var ikke sosial. Han holdt naboer på avstand. Det gjør jeg også. Ha naboer på armlengdes avstand. Hils på dem. Snakk litt om været i ny og ne, men ikke bli venner med dem. Det er kort vei fra vennskap til nabokrangel.

Uansett, poenget er at man skal ikke bli klokere. Bare dvele på tullball. Kanskje komme på noen politiske løsninger som mer statlig kontroll av alle fordi noen klikker. Men her i Tanker om Ting vill vi gå litt dypere og bli litt klokere. Spekulere og heller ta feil. Så la meg nå lage en liste over topp 10 indikatorer at noen er iferd med å bli gal og gjøre ekstreme ting.

«Men AndyAce hva vet du om dette? Er du psykolog?»

Nei, det er jeg ikke. Men jeg vet litt om mennesker og har faktisk vært i nærheten i min barndom noen som klikket og tok våpen fatt. Ikke Utøya karen, men en annen en. Så litt vet jeg. Det sagt er ikke veldig mye lagt vekt på den personen. Jeg var bare barn og han var venn av en venn jeg kanskje har møtt engang. Men litt kan jeg kanskje bruke.

1) Ingen sans for humor.

Dette vil jeg hevde er en av de viktigste indikatorene på at noen vil bli sprø. En person som ikke klarer å lette på trykket med humor. Han ler lite, og er iallefall selv ikke morsom. Kan ikke vitse om sin egen eller samfunnets situasjon.

2) Plutselig forandring i oppførsel

En person som plutselig forandrer vaner ofte i form av å isolere seg fullstendig har ofte planer om å gjøre noe eff-skap.

3) En rigid og dikotomisk tankegang.

En person som hvis du diskuterer med han blir sint og portretterer situasjoner i sterke ordlag og maler fanden på flatmark på høylys dag er det grunn til å få edderkopp-sansene til å krible. Igjen, hvis ingen humor er tilstede er det absolutt høy sannsynlighet for at han er tre hakk fra å bli koko. Det er greit å ha sterke meninger, det er greit å ha sterke følelser, men hvis man ikke klarer å kontrollere dem i en debatt, da er det for gjort å miste kontrollen senere også.

4) Ekstreme og ofte misantropiske meninger uten sans for humor
«Alle er dumme utenom meg», sies det i subteks. Alle de andre kan dø. Ingen smil. Få panikk.

5) Mindre intelligent

En person som har sterke meninger men artikulere det som om han er en full nordlending på bordell med masse banneord og støgg dialækt. Gå stille vekk.

6) Ingen jobb

Ingen jobb, ingen penger. Mye tid til å tenke. Ikke lenge, så hører man skuddene.

7) Narkotika missbruk

Det er seff ikke noe galt å ruse seg. Det er bare helt fantastisk. Bare spør de narkomane på plata. Det er selvfølgelig ikke noe kobling mellom rusbruk og mental helse. Eller det er! Det gjør folk supersmarte. Nå som det er sagt (så vi slipper de sure stoner folka her) kan vi være ærlig å si at narkotika føkker opp huet ditt. Særlig amfetamin, LSD, Ecstasy, kokain (tror ABB tok det, gjorde han ikke?). Men til alle dere dumme rusbrukere der ut… Narkotika er bare bra. Jada, jada, jada. Skriver ikke blog til dere for dere er hjernevasket.

8) Voldsom fascinasjon til våpen, vold og krig

En person med voldsom fascinasjon til våpen, vold og krig. Ikke bra.

9) Mangel på empati.

Jeg tror en person som dreper mange mennesker mangler empati. Er kanskje på tynn is der.

10) Lite eller dårlig nettverk (familie og venner)

La meg skrive et lite dikt om vennskap her.

*kremt*

En venn er en som sier:

«Gå ei ut å skyt ned folk»

En kjærlig mor vil nekte deg

og stikke ned noen med dolk.

Vi alle trenger vennskapsbånd

i våre turbelente liv,

så vi ikke klikker

verken med pistol

eller kniv.

PS: Asbergers er heller ikke bra.

Øvelsesoppgave:

Reflekter, noter og så kommentere.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on oktober 3, 2017, in ??? and tagged , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

