Klage #39: Mer Bilkjøring, Kø-kultur og kjøttkake rush.

Sååååå…

Har kjørt i næring igjen. Midt i «pinse-kjøttkake rushet» på fredag 2 juni. Dro kl 13.30. Litt før 8 til 16 for å si det sånn. Selv om folk skulle fortsatt være på jobb var det det tett i tett med trafikk. Måtte kjøre til venstre når jeg skulle til høyre på forkjørsvei. Jeg kjører langs ved buss lomme etter busslomme. Det er INGEN der. Kanskje jeg ser en ung tenåring men IKKE EN over 18 kan ta buss. Ser på bilene imottsatt retning. 1 i hver bil. De burde skjems!

Så kommer jeg på motorvei. Og i Norge er det ALLTID jobb på motorvei. Det er aldri en dag uten at noe skal forbedreres. Man kan aldri kjøre fra A til B uten forandring i kjøremønster. Det er aldri planlagt at jobb skal avsluttes før større saue-rush ved helligdager. Nei, det gir de peng i.

Iallefall, jeg gjør som jeg alltid gjør: Setter på iPoden og hører på musikk og prøver å ikke tenke på alt det dumme jeg observerer på veien. Som sagt, «ALLE» kjører en i hver bil. Ingen tar buss eller tog. Flere steder ser jeg kø så langt øyet rekker. Jeg gremmes, men prøver å glemme. Men jeg sier til meg selv «Dere burde skjems!» 

Iallefall, jeg kjører farstgrensen, reiser i god tid fordi jeg vet at idag er en stor kjøttkake og hyttetur rush så jeg må ta tiden til hjelp. Så kommer jeg til et sted med dette skiltet—>

1408998

Dette skiltet heter «Siste sjanse for forbikjøring.» for mange Nordmenn

 

Skiltet heter «SAMMENFLETTING» men i praksis betyr det «Siste sjanse for forbikjøring.» Det her er jeg ser køkulturen på det verste. Folk som meg legger meg så fort jeg får sjansen inn i filen som vil bli brukt. Mange tenker som meg og da har man en fil med mange biler i og en som er nesten tom. Folk som er ekstra stresset for sine kjøttkaker i brunsaus tar seg da retten til å kjøre HEEEEEELT opp til enden av filen for så å forvente at vi skal slippe dem forbi. De har loven på sin side, men jeg finner dem JÆVLA IRRITERENDE!

Det ser ikke ut at de forstår at de er en av grunnen til at man får en ubehagelig rush kjørings erfaring. Istedet for at vi alle kjørte f.eks 40 km/t så må noen av oss kjøre i rykk og napp for å slippe disse folka inn som tror deres TID er så mye mer verdt enn oss andre. Oss andre som f.eks har vært på JOBB og skal hjem, eller ennå verre SKAL på jobb til et visst klokkeslett.

Legg deg inn i NABOFIL så fort du ser en MULIGHET! Så slipper vi rykk og napp kjøring. Kjøttkakene kan vente! Hytte turen blir ikke ødelagt hvis du ikke ødlegge kjøreturen for alle andre.

Kan vel legge til at de har «retten» på sin side. Det ser ut til at dette skiltet gjelder gjensidig vikeplikt, også kalt fletting. Men det er ikke forbudt å kjøre helt frem dersom et felt er åpent. Der fremme plikter andre å slippe deg inn. Likevel er det frekt og egoistisk! 

En annen liten sleip teknikk jeg har observert er at hvis man er på motorvei og køen går under en avkjøringsrampe, finnes det noen «genier», eller «sleipe-faener» som jeg ville kalt dem, som kjører av motorvei også kjører på igjen like etterpå. Igjen starter den JÆVLA rykk og napp kjøringen. Istedet for at vi alle kan kjøre litt saktere, må noen av oss stoppe for å slippe disse sabbene utpå igjen. Rykk. Napp. Rykk. Napp.

Igjen, det jeg tenker er «HVA GJØR AT DERES TID ER SÅ MYE MER VERDT ENN MIN?». Hvem tror de at de er?

Så rushet kunne vært unngått hadde folk tatt kollektivt, og hvis ikke de kan det, iallefall vært litt snille med andre folk.

Her er noen radikale ideer.
1) Hva med å ta bussen hvis det innebærer bare å kjøre en buss og gå i 5 minutter?
2) hvis du er en helsefreak som skal på treningsstudio, ta sykkelen til og fra og se på det som oppvarming. Jeg tror, uten å være forsker på det, at du forbrenner like mye kalorier ved å sykkle på GANGFELT som å spinne på stedet.
3) Har du en kollega som bor på veien til jobb, kanskje han/hun kan kjøre med?
4) Det går ann å la bilen stå hvis du skal på butikken.

Øvelsesoppgave:

Har du noen radikale ideer om hvordan vi kan gjøre kjøring mer behagelig for ALLE, ikke bare for frekke faener? Når sant skal sies så er den vel ikke behagelig for sleipe faner heller. Jeg har kjørt med noen av dem og det er faktisk en veldig ubehagelig følelse.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on juni 3, 2017, in Klager om Ting and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

