Hvor farlig er det å være anderledes i Norge 2017?

Såååå…

Christine Marie Jentoft anbefaler å møte transpersoner med vanlig folkeskikk. Det var en Dagblæh plus artikkel og jeg gadd ikke å betale penger for å lese stykket. Så la oss fokusere på det som var gratis; Altså overskriften. Det å «møte transepersoner med vanlig folkeskikk».

Som en person som har identifisert meg som «kristen konservativ mørkemann» må jeg lure på hvor ofte en transeperson møter mennesker som ikke har «vanlig folkeskikk».  De få gangene jeg ser folk som ser ut til å slite med kjønnsidentitetsforstyrrelse har iallfall jeg ikke gjort noe nummer ut av det. Er det normalt? Er det normalt å si eller gjøre noe med folk som er anderledes i Norge 2017?

Vi kan mene hva vi vill om det meste, men jeg ville tro at de fleste med vanlig sjelsliv ikke driver med faux pas, og begynner å skille ut et menneske fordi det ser eller oppfører seg anderledes.

La oss si man tok seg råd til å ta bussen og noen med sterk kroppslukt satt seg ved sin side. Hvor mange ville sagt noe? Jeg vet jeg ville snudd ansiktet vekk fra personen, lent meg vekk og hold kjeft. Er ikke det som er normalt?

Er det ikke like unormalt å kjefte på noen som er anderledes som det å få det for seg at man er født i feil kropp? Ligger det ikke like mye galskap bak? En form for psykopatisme om du vill?

Samme med hijab og andre religiøse symboler. De fleste normale mennesker finner vel hijab veldig stygt og invaderende å måtte sees på i offentlig rom. Men ytterst få av oss ville kompensere denne invaderingen med å invadere hijab bærerens personlige rom å rive hjiabben av.

Å mene noe styrer ikke handling. Handling styres av personlighet. Det er ikke normalt å drive med hets og faenskap mot mennesker man ikke deler syn og holdninger til. Saken er vel ikke at meninger styrer handling eller holdning. Saken er vel at man ikke skal ha meninger. 

«Lurer du på noe om transpersoner? Google it. – Jeg anbefaler å heller gjøre det enn å drive med «spør en tilfeldig transperson»» leser jeg i Dagblæ under bildet av en transeperson. Hvor mange spør en «tilfeldig» transeperson om deres transefantasier? Det er ikke normalt å spørre personlige spørsmål til noen som helst, og det må tyde på noe sosiale problemer i autisme spektret hvis en person ikke bare ignorerer mennesket og går videre.

Det sagt: Hvis jeg satt ved et bord med en transperson og vi kom i samtale, ville jeg ikke utelukket at over tid at transetanker ville bli et evne. Og siden jeg er et ærlig menneske som får hodepine av å være falsk, kan det hende at jeg ville dele mine meninger om at jeg ser på transeksualitet som en sinnlidelse av dissosiasjon typen. Det kan hende at jeg ville stille noen test spørsmål også for å teste ut mitt eget syn.

Men det er da normalt? Eller kanskje det ikke er? Når jeg tenker etter tror jeg det ikke er normalt å peke på elefanten uten snabel i rommet. Glem det. Jeg er den som er unormal der. Men er det ikke lov å være anderledes i 2017?

Da holder det vel for dagens undervisning.

Øvelsesoppgave:

Hvor mange ganger har du opplevd at din væremåte, måte å kle deg på eller lignende har provosert andre så mye at det har blitt en sak ut av det? Skriv ned hendelsene med så mange detaljer du kan huske og reflekter om hvorfor dette hente og om det var du eller den andre som kunne unngått dette.

 

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on januar 15, 2017, in ??? and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Holdt på å si, spør Jagland 😀

    Jaggu meg er han på`n igjen. Kjært barn og alt det der.

    Jagland forbannet over norsk asylpolitikk

    http://www.dagbladet.no/nyheter/jagland-forbannet-over-norsk-asylpolitikk/66638885

    • Jagland er kroneksemplet på at man kan være anderledes i Norge. Her har man en mann som ikke er helt på nett og nå er han Europasjef fordi den Norske adel har vernet han hele veien.

Så hva tenker du om dette?

