Klage #38: Fartsdumper

La meg stille et spørsmål ment til å gi tanker om ting: Hvorfor har vi egentlig fartsdumper?

En svensk kollega av meg sa at fartsdumper er veldig Norsk. De har nesten ingen av dem i Sverige. Jeg kan ikke si om det er sant eller ei, men det var fascinerende å høre om alternativer.

Så la oss spekulere litt rundt ideen bak fartsdumper.

De er skapt for å gjøre bilturen mer ubehagelig. Den er vond å kjøre på i fartsgrensen, helt jævlig skulle man kjøre fortere. Husker engang hvor jeg kjørte ned en bakke. Jeg var stresset og hadde dårlig tid. Bilen fløy over en fartsdump i bunnen av bakken. Jeg hørte det skrape under bilen og ting fløy veggimellom inne i bilen.

Fartsdumper, som med Klage #31: Radar langs veiene, er ikke plassert på veier for å gjøre veiene tryggere. Bedre asfalt, ruglete asfalt og grøfter langsmed veiene og midtrabatter er laget for det. Nei, disse to oppfinnelsene er laget for å gjøre livet surere for folk. Gjøre turen mer ubehagelig og farlig.

Igjen vil jeg hevde at det er flere fartsdumper, som radarer, i byer dominert av god venstre politikk.

Øvelsesoppgave:
Har AndyAce83 rett igjen? Er det flere fartsdumper i venstre kommuner enn i høyre kommuner? Bevis han rett eller feil.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on desember 25, 2016, in Klager om Ting and tagged . Bookmark the permalink. 14 kommentarer.

  1. Så konstruktivt. Så 2016:
    —————————————————————————-

    Hun er svært uenig i måten statsråd Helleland og Farahmand fremmer «det norske» på.

    På sin Facebook-side skriver Lunde, også kjent fra bloggen Vampus, følgende:

    «Jeg er ikke anti-norsk, flau (selv om det her gjør at jeg begynner å bli) over egen kultur, nasjonalitet, tradisjoner eller hva pokker dere gnåler om – bare fordi jeg faktisk foretrekker noe annet enn hva DERE trekker frem som norsk. Og så er det andre ting jeg faktisk foretrekker, men ikke trenger å gni i trynet på andre at jeg foretrekker FORDI det er norsk. Jesus fucking christ. Jeg trodde jeg tilhørte en politisk retning som satte individet i sentrum, ikke et kvikklunsjspisende salmesyngende bunadskledd individ som stort sett kun går i kirken på julaften men vil at skolen skal tyne andres barn dit for at deres barn skal ha noen å gå med i sentrum. Mulig jeg har misforstått. Jeg banner i hvert fall i henhold til kristendommen – faen i helvete pokker ta dere sammen. Sånn. Kristen kulturarv, right there!»

    Dagbladet har vært i kontakt med Nordby Lunde som ikke hadde mulighet til å utdype kritikken mandag kveld. Helleland har ikke besvart Dagbladets henvendelse om Nordby Lundes utspill. Det har heller ikke lyktes Dagbladet å komme i kontakt med Nikolai Astrup, parlamentarisk nestleder i Høyre.

    http://www.dagbladet.no/nyheter/hoyre-representant-hardt-ut-mot-egen-minister-vil-ikke-vaere-en-del-av-en-kvikklunsjspisende-salmesyngende-og-bunadskledd-politisk-retning/66574068

    • Det er utrolig hva som kan kalles konservativ i 2016. Det er sikkert.

      Jeg har unngått å skrive om hele krigen mot jula. Det er vært år, så jeg skippet den i år. Sikker på at Are Kalvø har liret av seg noe god satire også.

      Men ja, best å få Vampus plassert på venstresiden der hun tilhører nå. Har observert henne lenge. Startet med å like henne, men innså overtid at det var ikke mye konservativt i henne. Der står «fritenkning» og diverse venstre -ismer sterkt.

      Tror det eneste som gjør henne høyre er lavere skatter. Kan hun ikke bare gå inn i SV og bare forandre på skatte politikken deres da?

      PS: Kanskje jeg burde ha blitt provosert av Linda Hofstad Helleland innlegg også? Synes det var ALT for mye fokus på Norsk sport. Hun skriver «Marit Bjørgen og Ole Einar Bjørndalen» som noe Norsk. Jeg bryr meg ikke døyten om sport. Men nei, jeg forsto hva hun mente. Det mener hun er Norsk og jeg ser at mange Nordmenn liker sport også. Det provoserer ikke meg at folk mener noe er Norsk selv om jeg selv ikke selv vil gi det pall plass 😉

    • Fartsdumper ja…….En helnorsk svindel oppfunnet for å slite mer på bilene enn ytterst nødvendig.

      Argumentet var at folk ville holde lavere hastighet og færre ville bli påkjørt.Altså et sikkerhetsargument.

      Det eneste som vil hjelpe på trafikksikkerheten er å fjerne farlige sjåfører.

      Litt «driver education»

      • Det var rensende.

        Man blir vell sjeldent mer misantrop enn når man kjører på veien. Skulle kjøre hjem til jul og var på motorveien. Det var et område under arbeid og to felt måtte bli ett. Jeg legger meg i feltet vi får beskjed om å gå i. Andre bilister kjører forbi. De skulle heeeeeeelt i enden av trakten for å komme fort hjem. Jeg tenkte «HEI! Jeg har jobbet idag, ute i kaldt vær. Hva gjør at du tror at DU bør komme hjem før meg?» Men jeg gjør seff ingenting. Tuter ikke. Bare hører på radioen, som jeg hater, fordi jeg finner ikke iPoden min.

        Iallefall, siden da mange skulle hjem til risgrøten den dagen så skjer det som vil skje når folk kjører ego. Vi som kjører i rett fil har en god rytme, men når vi nærmer oss trakten, da begynner man å kjøre stakato, fordi vi må jo slippe de grøtsultene rasshøla inn i vår fil.

        Hvor mye urytmisk rush kjøring er på grunn av folk som er sultne på kjøttkaker? Som ikke kan bare finne en naturlig hastighet på veien, men skal dam/zik-zak kjøre seg hjem fortest mulig?

        Dette var også rensende. Takk 🙂

      • Takker 🙂

        Det er også blitt et fenomen at folk ikke lenger har tid til å svinge over om det kommer en ambulanse. Har hørt historier om folk som til og med begynner å presse når man svinger inn til siden for å slippe frem et blålys, så utrykningskjøretøyet må legge seg i midten eller helt over for å komme forbi.

        Enten får politiet begynne å fokusere på hva som faktisk er viktig eller så vil noen snart ta en skikkelig «driver education» med enkelte.

        Det er strengt tatt ikke farlig om noen holder 5-10km/t for fort et par kilometer.

        Mye viktigere å holde avstand, og holde rytmen. Det er jo trafikk og meningen er jo at folk skal komme seg fra a til b fortest mulig.

        Formel 1 kjøring i trafikken hører ingen steder hjemme. Dvs aggressiv kjøring.

        Man får aldri aggressiv kjøring ned på papiret og inn i lovverket. Men jeg er sikker på at onkel politi vet nøyaktig hva jeg mener.

      • Ja, jeg husker engang en ambulanse kjørte forbi meg på motorveien. Jeg tror jeg befant meg på samme stedet som før. Det var en trakt foran meg inn i en tunnel. Jeg kjører mye i arbeid og det er samme strekning hele tiden. Iallefall, ambulansen kjørte jo i filen som var ledig før trakten, og bak kom en annen bil og brukte ambulansen som plog. Kjente jeg ble forbanna. Den eneste gode unnskyldningen for slikt hadde vært hvis det var pårørende i bilen. Det vet jeg ikke. Men hvis ikke! Ugh!

        Du skriver
        «Formel 1 kjøring i trafikken hører ingen steder hjemme. Dvs aggressiv kjøring.»

        Helt enig. Jeg kan forstå at det må være irriterende å kjøre bil dagen lang og iallefall hvis man bare har radioen å høre på. Når jeg har kjørt de siste dagene har jeg skiftet radio kanal hele tiden. Jattet driver meg til vanvidd. Den radio kanalen jeg hører mest på når jeg må er RadioRock. Egentlig ikke min favoritt musikk men det er bedre enn prate-prat-fjaset på de andre kanalene. Men når 80 talls metallen kommer, da skifter jeg 😉

        Men ja, kan forstå at folk kan bli lei av å kjøre bil og irritert av å måtte høre på radioen, men da får de skaffe seg en musikk spiller og ta den tiden det trenger. Høre på en lydbok eller hva søren… Ikke presse på og kjøre villmann. Blinke med lysene hvis noen kjører i den «raske filen» men ikke «fort nok» når de skal forbi noen andre.

        Slapp av og gjør det beste ut av det, sier nå jeg.

        Apropoo… Oppdaget to dab kanaler nå med multikultur. Punjab radio og silkeveien. Makan. De snakker ikke Norsk engang. Så hørte jeg på NRK Vær. Ei dame der snakket så gebrokkent at det var helt absurd.

        Nei. Gi meg P2 og Radio Rock. P2 er iallefall ufrivillig morsomt noenganger når de snakker om komponister som lager moderne musikk. Høre en musikk viter forklare oss at en slavisk (de er alltid slaviske de moderne komponistene) «leke og eksperimentere med lyd».

        Her fant jeg f.eks noe fra «Spillerom»: » Musikkaktivist og dirigent Torodd Wigum er på besøk og snakker om den store sniksymfoniseringsdagen som var i går.»

        Sniksymfoniseringsdagen? Hahahahoooo… Så pompøst og selvhøytidlig.

        Her har vi noe perfekt P2 musikk:

        For piano og orkester… Vel da har han vel strengt tatt laget en låt for alle instrumenter 😉 Ikke at jeg hører noe annet enn vind og slag på tangenter et barn kunne gjøre.

  2. Helt enig.

    Prøver alltid i det lengste å finne noe bra på radioen men har egentlig sluttet med det. For å unngå alt det selvgode pjattet der de norske nord-koreanerne klapper seg selv på skulderen burde vært regnet som tortur.

    Over til noe annet…..Virker som Heidi Nordby er venner med hun derre Brodtkorb…

    Dette er standard rødvinsdrikkende «høyre-light» med «multikultur her og der bare ikke på Frogner»
    —————————————————————————-

    Både Nordby Lunde og Wold mener Julie Brodtkorb fortjener ros for å ha løftet fram kvinnepolitikk, og understreker at kritikken ikke har med medlemmene av forumet å gjøre. Wold sier at både få kvinnelige velgere og få kvinnelige tillitsvalgte i partiet viser at det er en jobb å gjøre i Høyre.

    http://www.dagsavisen.no/innenriks/vil-legge-ned-hoyres-kvinneforum-1.475565

    • Ja, det er artig med «høyre light». Lavere skatter også var man ferdig med den saken 😉

    • Hmm…var kanskje aldri spesiell stor fan av Katrine Sørland men hun fremstår for meg som et godt eksempel på på hvordan kvinner KAN se ut også når de er 46 år gammel!!

      46 år gammel!! Helsike mann!

      Feminister, derimot, ser jo ut som noe gammelt slagg før de engang har passert 30.

      Ikke rart monsterfeministene ikke tør å ta i henne engang! Hun virker jo alltid blid og opplagt, og har sikkert et ok treningsopplegg.

      På ytterste venstre har vi monsterfeministene. Og så har vi Katrine Sørland 😀

      • Skrev visst feil, hun er jo «bare» 36 år, sier litt om hvor lite jeg egentlig bryr meg, men står fortsatt på mitt, og det er at monsterfeministene ser langt langt verre ut før fylte 30 😉

      • Jeg har ikke noen sterke meninger om Katrine Sørland. Hun har vært flink til å profilere seg selv etter Miss Norge. De fleste Miss Norge blir jo glemt. Det er vel ikke alltid vi finner ut hvem det er som deltar engang.

        Men hun var hard trent, det var lett å se på kvikk lunsj videoen. Magen var stram og fin 🙂 Kamera falt ned flere ganger 😉

Så hva tenker du om dette?

