Jeg hikker for lite.

For mange år siden sa noen jeg kjenner til meg at vær gang hun hikket tenkte noen på henne. Logisk. Så når hikka kom, var det med andre ord noen som hadde henne i tankene. Hun hikket endel.

Jeg hikker ikke så mye. Noen ganger har jeg liten magekrampe. Mer et halvrap egentlig. Ikke nok til å tro at noen sitter i dype undringer om mitt ve og vell. Ingen håp om at noen ser for seg meg, med dype lengsler og ønsker.

Dette kunne vært meg!

Dette kunne vært meg!

Noen ganger når jeg sitter på internettet og skriver mine blogger, twitterer mine twittrerier, diskuterer med «fritenkere» på utob, «bingewatch» en serie på en streaming side eller liker noe på fæis så tenker jeg: «Faen mitt liv suger!». Livet mitt burde vært så mye mer, lizzom. Erru med?

Men hva? Hva egentlig burde livet vært?

For mange år siden var jeg student og studerte bachleor i kassadame på Rimi. Vi alle studenter fikk samme slanten med penger fra Lånekassa, og mens jeg spankulerte gatelangs i studentbyen, dro andre på ferie til Kina. Mens jeg røyket tobakk, drakk kaffe og glante ut vinduet, tok andre og erobret verden med spennende historier å dele.

Dette kunne vært meg å!

Dette kunne vært meg å!

Vet du, jeg har aldri vært på festival. Verken Quart, den i danmark… Roskilde… eller noen andre. Det er bare ikke for meg. Jeg hater konserter. Du kan ofte ikke sitte der engang og pilsen er til blodpris. Ikke at jeg ville kjøpt pils. Jeg liker bedre cider.

Iallefall, andre dro til kina og jeg ble værende igjen. Jeg kunne også tenkt meg en tur til Kina. Alltid likt kina mat og har hørt at den Norske kinamaten ikke smaker det samme som den i Kina. Litt nyskjerrig på hvordan den egentlig smaker. Hadde jo vært artig å sett den kinesisk mur også. Bare for å ha vært der. La noen ta et bilde, mens jeg smiler fra øre til øre.

Men jeg har aldri dratt. For lang flytur. For dyrt. For mye mas og tjas for veldig lite. Hva har jeg egentlig der å gjøre? Å være et annet sted i seg selv betyr jo egentlig ikke så mye. Da har jeg vært der. Punktum. Tatt et bilde som bevis. Spiste chop sui på en resturant med en kelner som ikke kan engelsk. Peke på menyen. Fikk magasjau etterpå. Solgte ikke cola, så jeg fikk noe annet istedet.

Dro hjem. 10-20 tusen kroner fattigere. Men med minner som er vert… så mye mer? Lært så mye? At steder som jeg har sett på bilder, faktisk eksisterer? At i Kina spiser de hund? At andre steder i verden er det mer skittent, bråkete og stressete? Hva lærer man egentlig av å reise?

Grip dagen! Dette kunne vært meg!

Grip dagen! Dette kunne vært meg!

Jeg hater tattoveringer. Engang skal jeg skrive en klage om det. Bare ikke fått fingeren ut av fua til å skrive det. Piercinger også. Forderflige greier.

Noen jeg kjente hadde tattovert «Carpe Diem» på armen i gotisk skrift. Tror ikke valget av font var så viktig som budskapet.

«Grip dagen».

Jeg spurte han: «Hvordan griper man dagen egentlig?».

Han svarte «Jeg vet ikke.»

Så jeg sitter hjemme og tenker «Livet mitt suger». Jeg har råd til å reise verden rundt. Har spart penger. Har en jobb. Men det er ingen steder som kaller på meg. Et kamera har jeg å. Men istedet sitter jegt på nett og twittrær og diskuterer og leser og gremes. Lager mine lille utub videoer. Prøver å være kreativ og snakker til det store intet. Til døve nettverk av 0’er og 1’ere.

Og aldri hikker jeg heller.

Øvelsesoppgave:
Hvordan griper man noe man ikke kan holde?

Sang å høre på mens du reflekterer over mine tanker om ting:

…………………….

I denne videoen ser du pukk vogner og hva som kan se ut til å være flatvogner ment til sviller. Mest sannsynlig er dette et renseverk. Hva har det med saken å gjøre? At selv om jeg ikke har drukket Sake i Japan, sett Koala i Australia og stått ved siden av Donald i Disney World, så kan jeg litt om verden for det.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on september 30, 2016, in Kvasi-intellektuell svada and tagged . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

