Går de i sirkel, kan jeg – Ennå mer om anonymitet

«Vi har kontroll på hva vi sier, men vi har ikke kontroll på hvordan andre reagerer. »

-AndyAce83 (2016)

Sååå…

Jeg liker ikke Anders Giever. Når jeg ser han på TV står han alltid og rangler som en usikker gutt i tennårene på rektors kontor. Han har vel ryggprolaps eller noe, kan tenkes, så greit nok… Men jeg liker ikke han på måten han snakker på og hva han sier/skriver heller.

Idag leste jeg ennå et tankespinneri fra han. «Anonyme kolerikere» kalte han det. Som de fleste andre klager han over at folk skriver anonymt. Hei! Jeg er AndyAce83 og jeg er anonym. Jeg har skrevet og laget kreative ting under dette pseudonymet i over 8 år. Kan vel si at jeg har blitt vant med å kalle meg dette nå. De fleste mennesker jeg kjenner i utlandet kaller meg Andy i tillegg, så jeg er knyttet til mitt eget pseudonym eller nick.

Dette er vel egentlig bare et repitisjonskurs: Jeg har skrevet om dette før her… Mange ganger. Men det dukker opp igjen og igjen. Jeg skrev blant annet: En nettdebatør snakker ut (Ennå mer om anonymitet og debatt.)

Før jeg kalte meg AndyAce83 het jeg Saldi, Solan eller bare Andy. Men når en kar jeg vet hvem er, begynte å lage tegneserier under navnet Andy så bestemte jeg meg for å kalle meg AndyAce83 (som er en engelsk forkortelse av mitt egentlige navn, Ace betyr S men ifølge en kamerat av meg som bor i Danmark så kaller man folk med mitt navn også Ace i Danmark, og 83 er året jeg ble født). Derfor kaller jeg meg AndyAce83. Med andre ord ligger min reel identitet i mitt nick. Ikke at det er, eller bør være, et krav til et pseudonym, men det er iallfall hvorfor jeg kaller meg det.

Nå! Hvorfor er jeg anonym?

To hovedgrunner til at jeg er anonym.

1) Internett er eldre enn det frogner fruer og Anders Giever tror og før disse folkene begynte å bruke sosialemedier for å lire av seg korrekte meninger, var AndyAce på nett og drev med diverse ting. Jeg hadde modem, jeg var på forumer, jeg var på datapartier. Da brukte vi og bruker NICK!!! Alle mine venner har nick på nett. Man kaller seg ikke «facebook profil» når man er på nett når man faktisk vet hva nettet er. Nettet er ikke privat. Nettet er ikke bare for eksibisionister. Noen av oss vil bruke nett, og spre ideer, uten å invitere Gud og Hvermansen hjem til seg.

2) Jeg liker å skrive under pseudonym. Det gir meg frihet til å være kreativ uten å frykte for at jeg må ta uante konsekvenser på grunn av det. Hvis jeg var en ressurssterk person så ville jeg kanskje ikke vært en anonym person, men jeg tror heller ikke jeg ville uttrykt meg på denne frie måten.

Min sjef vet om min blog. Han leser den ikke, men vet at det finnes «på kanten innhold og konspirasjoner» der. Han sa til meg engang at han var imot anonymitet. Da jeg spurte hva han ville gjort hvis noen fant ut at jeg var AndyAce83 og ringte han og spurte om det var greit at en «kristenkonservativ homofob, kvinnehater, islamofob rasist» jobbet i hans firma, hva ville han svart da? Han mente sa han ville støttet meg, noe jeg tror på fordi han er loyal til sine ansatte.

Men så legger jeg til, hva hvis det så fikk konsekvenser for firmaet? Hva hvis det ble media sak av det, eller andre firmaer begynte å boikotte firmaet jeg jobber i på grunn av meg?

Så nevnte jeg eksempler på dette fra andre steder.

Chick-Fil-A saken i USA er et eksempel, hvor en av eierene der ikke var for homoekteskap og da skulle man sette igang en voldsom boikott av det firmaet. Det samme skjedde når sjefen for Firefox også hadde samme ståsted på homoskap. Han måtte gå av. Men kanskje den mest relevante saken er når Norsk presse finner ut at en av de gamle mennene i en Tine reklame tilhørte «feil» parti eller gruppe. Da fjernet Tine denne mannen fra reklamen. Da boikottet jeg Tine og kjøpte bare Q-melk. For det mener jeg er politisk forfølgning. Det var INGENTING i den reklamen som sa noe som helst politisk, selv om den mannen var fra et parti eller gruppe som mente «feil» ting. Ryggløst av Tine. Folk må kunne mene hva de vil og likevel drikke melk.

Jeg er anonym, ikke bare for min egen del, men fordi jeg er ikke uavhengig av andre. Det er det jeg kanskje mener med «ressurssvak». Jeg har venner, jeg har familie, jeg har jobb. Jeg er utrolig nok ikke en psykopat og er klar over at det jeg sier og skriver han ha konsekvenser. Negative konsekvenser. Ikke bare for meg, men for de som står meg nær.

Vi har kontroll på hva vi sier, men vi har ikke kontroll på hvordan andre reagerer. Dette er et faktum. Jeg vet hva jeg skriver, jeg vet hvorfor jeg skriver det, jeg vet ikke hvordan du leser det eller oppfatter det.

Når jeg skriver «skinkerytter» om homofile kan det provosere deg eller få deg til å le. Det har jeg ingen kontroll på, men jeg vet hvorfor jeg velger det ordet. Jeg vet hva mitt ønske med å bruke det ordet der er… Å vise at det bare er et ord. Og… kanskje vulgarisere litt hva homofili egentlig er. MEN MEST for å vise at det bare er et ord. Selv om det er mye perverst i homofil subkultur som vi ikke snakker om. MEN MEST for å vise at ord er bare ord.

Men hva er det denne raddisene Anders Giæver frykter med anon debatt? «Netthets». «Netthets». «Netthets» Alltid denne uendelige «netthetsen». Aldri klart definert. Bare at slemme mennesker skriver slemme ting på nett. Ingen vil si ha det egentlig er, bare at vi må bli kvitt det.

La meg derfor definere netthets engang for alle.

Dette er hva netthets bør bli kalt: Direkte negativ omtale om enkelt mennesker over lengre tid. Altså må den negative omtalen være rettet mot personen, den må være negativ og den må foregå over lengre tid.

Når jeg håner Kari Jackeson (gidder ikke å finne ut hvordan hun skriver etternavnet hennes) for hennes diverse kvalmende tullball engang i blant er det IKKE netthets fordi 1) jeg henvender meg ikke direkte til henne og 2) det skjer ikke gjentatte ganger over tid og 3) hun er IKKE en privatperson men en media person. Jeg ringer henne ikke på privaten, skriver til henne på facebook eller twitter, å kaller henne et løst tøs, selv om jeg så måtte mene dette.

Hadde jeg gjort det ENGANG hadde det heller ikke vært hets. Det må være en intensitet bak det. Å ytre negative tanker om andre mennesker eller grupper er IKKE hets i seg selv.

Men netthets har IKKE noe med anonymitet å gjøre! Faen ta. Folk er så dumme. Jeg har sett mange ganger at folk har skrevet ufattelig stygge ting om andre mennesker med fullt navn. Jeg vet også om folk som er folkelig og redelig selv om de er anonyme.

Som en liten avsporing kan jeg legge til at Anders Giever bruker også nett-troll feil. Noe jeg begynner å bli forbanna lei av.

Han skriver «Under Stephansens definisjon kan ethvert nettroll påberope seg varslerrolle, og ethvert forsøk på å avsløre dem vil være «kildejakt»»

Netthets og Trolling er IKKE DET SAMME!!! Trolling er for moro. De som lar seg «hetse» av internett troll har latt seg selv lure. De har ikke forstått at de blir gjort narr av.

Trolling er en fantastisk kunst og vi burde ha mye respekt for trollene, som er politisk nøytralt og religions nøytralt. Man har troll som gjør narr av høyre siden og venstre siden og kristne, muslimer og ateister. Slutt å bland inn Troll i netthets debatten. Det er ikke det samme! Troll gjør narr av fundamentalisme i alle dens former. Hårsåre bedrevitere vil la seg raskt bite på av troll, men trollet… Nok om det. Respekter Trollet! Det er det jeg sier.

Men tilbake til sak… Anonymitet på nett. Skumle greier for Anders. Det var vel alt å si om den saken for denne gang. Da får vi vente på Stanghelles neste bidrag i denne veldig spennende debatten om folk skal få lov å si hva de mener, føler og tenker uten å bli identifisert.

Øvelsesoppgave:
Hvor lenge skal vi diskutere en sak før vi kommer til bunns i det?

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on juni 28, 2016, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

