Skam for meg, skam for deg.

Føler et blogginnlegg komme på igjen. Det faller over meg som som bondeangeren. Som ofte ellers prøver først å undertrykke det. Overse. Ignorere. Det vil gå vekk hvis jeg bare blåser i det. Men det dukker opp igjen og igjen. Hvor jeg enn går ser jeg det. Skam. En NRK serie for ungdom. Inspirert, antar jeg, av den amerikanske HBO serien Girls. Den viser oss hvordan ungdom «egentlig er». Inn your Face…book, lizzom! Den trender. Den er trendy. Erru med?

Jeg skrev litt om dette når jeg skrev om filmen «Natt til 17 mai» men jeg vil utdype litt min mening om Norsk ungdomsserier og andre ungdomskultur ting. De er ikke laget for å vise hvordan kidza egentlig er, men hvordan noen (humanist ateistiske og sosialister) ønsker de er. De er heller ikke laget for ungdom, men for voksene.

«Men AndyAce83! Du ekke kidz. Du hakke vært kidz på lenge. Du er oldies. Du er ute. Hva vet du om hva ungdommer sliter med? Hva vet du om det å være ung idag?»

Jeg vil tippe at ungdommen nå til dags sliter med de samme tingene jeg slet med når var ung… Yngre. Jeg tror de sliter med det samme som de som var unge en generasjon før meg også. Puberteten og ungdomstiden er lik selv om verdiene rundt forandrer seg.

Ungdomstiden er en tid med mye usikkerhet, mye skam og mye prøving og feiling. Noen feiler mer enn andre da.

La meg fortelle om da jeg var ung. («Stønn!»). Da jeg var ung, på sen 90-tallet var jeg med i en filmklubb for unge. Filmene vi så var valgt av lærere på skolen jeg gikk på. Vi så ca en film i månten og jeg tror de fleste av oss unge den gang var enig om at 9 av 10 filmer vi så var ræva. 2 av filmene var Norske og ment for «oss» unge. En var Schpaaa. (1998) og Bare skyer beveger stjernene (1998).

Begge filmene var så «out of touch» med oss som det går ann.

Jeg husker nesten ikke en drit av filmen Bare skyer beveger stjernene annet enn at det var om en gutt og en jente i Bergen og at de kikket på stjerner malt i taket eller no. Leste litt på wiki artikkelen om filmen: «Elleve år gamle Marias lillebror er død av kreft. I den store sorgen forsvinner moren i seg selv, og faren prøver å holde familien sammen. » Ja, dette er film for de unge! Ingenting fenger mer enn litt sosial realisme om kreft, død og familie problemer.

Den andre filmen var Schpaaa. Den var «rå», «realistisk» fremstilling av det «harde livet i Oslo». Gi meg kraft. Igjen tror jeg alle vi unge satt som et spørsmålstegn. Hva var det vi så? Ikke underholdende, ikke givende. Langtekkelig og fullstendig fremmedgjort fra gruppen den skulle representere og være rettet mot.

Men tilbake til «geni erklærte» Skam. Jeg har ikke sett serien. Den er ikke laget for meg. Om den er laget for ungdom vet jeg ei. Da jeg kikket på twittær var de fleste som skrev om serien 30+. De ungdommene serien skal representere ser sikkert ikke på for de de er for opptatt med å gjøre hva de i serien gjør og de resterende vil trolig ikke se på for «IT says nothing to me about my life». Men de som er 30+ og levde slike teite tomme liv, de husker og de liker at den nye generasjonen kidz blir indoktrinert med lavmål og trivielle ting som hvem knuller hvem og hva gjør man når noen kom inne i dem.

Jeg har som sagt ikke sett Skam men jeg har sett nok sosial realistisk Norsk film til å komme med mine fordommer. Jeg er heller ikke redd for å ta feil så jeg vil nå vil jeg dele mine fordommer med deg. Alt jeg vet om serien er stillbilder, og overskrifter fra artikler 30+ har skrevet etter kaffeslabberas på Frogner.

Jeg tror Skam skjer i Oslo. Det finnes ingen andre steder i Norge verdt å plassere multimedia historie i. Alt skjer i Oslo. Men ikke på beste vestkant. Østkanten, hvor de «harde men tøffe kidza» bor. Dette viser de med brei østkant dialekt og slang. «Jeg bæder ass» har sikkert blitt sagt flere ganger. Det dreier seg om jenter og at dåsene deres klør av kåthet. De er unge og de vil ha kuk fra gutta.

All ungdom er portrettert som frustrerte og emosjonelt ustabile. Usikker på seg selv men virile og vil ha mye sex. De snakker om sex hele tiden, fordi det er det eneste ungdom snakker om for de gamle grisene som skrev serien.

Karakterene skal være et utsnitt av Norsk ungdom 2016 slik politisk korrekthet vil at det skal være. Derfor er det ei muslimsk jente med med hijab (dette baserer jeg på bilder og kronikker jeg har oversett i Oslo aviser) men det gjør henne ikke mindre Norsk. Hun henger med de andre, uten problemer. Ei av jentene er trolig læbe. Dette sier hun kanskje til hun med Hijab først, noe hun med hijab synes er flott (fordi Islam er mye mer tolerant til slik en kristendommen må du vite). Ekstra poeng til Skam hvis foreldrene til læba er kristne og takler det veldig dårlig.

Læba sliter nok med forelskelse, men den «heterofile» jenta hun digger blir nok lesbisk over tid, fordi det er slik virkligheten er. Det holder med lesba. Ingen av guttene er homofile. Dette fordi Skam vil være edgy, men ikke ekkelt. Homofili er best når det er girl on girl action.

Handling er snakking. Action er kjefting. Mulig noen knuser noe og at en frustrert gutt slår til en annen gutt. Dette fordi gutter er så sinte. Men i det store og det hele er det snakking på skole. Snakking på jente rommet. Snakking på fest. Så blir det klining, tafsing mens en Norsk rap gruppe spiller i bakgrunnen. Fordi det er det ungdom hører på. Carpe Diem eller Onkel P. Så blir det vel noe sjalusi, baksnakking, ryggstikking, gråting i fylla med ølboksen i handa. Fordi det er det kidza drikker.

Rusbruk er «fordomms fri». De røyker harsh (men ikke sigaretter!) iallefall noen ganger mens de snakker om «dype» ting som om «Er Trine kåt på’rei heller? Tjhæhehe.»

Aldri skjer det noe fantastisk. Ingen magisk virkelighet eller grøsser elementer. Bare prat, prat, prat. Føling i fjæra og portrettering av trivielt lavmål. Jeg er sikker på at ei av jentene har blitt, eller kommer til å bli gravid. Usikker på om det blir abort. Føler det er tidsriktig at hun dreper barnet. Litt for mange «fordomsfrie» narrative drøftinger om abort som ender med at hun beholder barnet. Hun gråter litt før rulletekst før man aldri snakker om det igjen.

Øvelsesoppgave:
Hvor mye av AndyAce83s synopsis stemmer? Fortell hva Skam egentlig dreier seg om så Andy slipper å se fjaset.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on mai 16, 2016, in ??? and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 9 kommentarer.

  1. Jeg vil ikke vite hva som skjer der. Mine tanker går til de pårørende.

    Ellers, jeg regner med du fikk full forklaring og mange innrømmelser fra miss Brodtkorb, som nå

    har leid inn et par bussjåfører for å frakte multikulturen utenfor stuedøra si?

    Hvis ikke blir jeg meget skuffet. Hvor er pågangsmotet for båtflyktningene? Hvor lenge skal Norge

    sitte og tåle rasismen fra montebello?

      • Norge har da store landområder på sydpolen. Vi kan sikkert gi dem dronning Maud land.

      • Ikke så dum ide, det Det er jo ubebodd på sydpolen. Kanskje på tide å sette igang litt aktivititet der oppe?

      • PS: Må bare sørge for at de har wifi og kultur tilbud. Hvis ikke ville Amnesty komme på nakken.

      • Og så kan vi deportere alle som vil ha multikulturell kompetanse dit også. Dette kunne vi gått til valg på.

      • Vi får starte parti Gjest 😉

        Partiplan utskrift:
        «[partinavn] ønsker å styrke Norske interesser i utlandet ved å styke befolkningsvekst og kulturellt mangfold på Norske områder utenfor Norges grenser. Vi vil bygge større asylmottak på Svalbard, Jan Mayen, Dronning Mauds Land, Peter I Øy og Bouvetøya. Vi ønsker sterkt sammarbeid med Telenor om Wifi og 4G dekning på disse områdene, samt bygge kino og teater der.

        Bygge et universitet med spesial fokus på humanioria. Da særlig en utdannelse for Human-etisk forbund, hvor vi velger ut Jens Brun Pedersen som leder for faiulktetet og tverrkulturell utdannelse hvor Thomas Hylland Eriksen skal være kursleder. Anne Hold bør tilbys posisjon som leder for et forfatter kurs. [partinavn] Ser også et behov for å sette opp en ny AUF leir der. Vi mener at Utøya tragedien har gitt AUF et behov for å komme langt vekk fra området. Da slipper de å se minnesmerket. Derfor vil vi tilby middler til å bygge ny AUF leir på en av disse øyene.»

        Få noen til å stavekorrigere dette også må vi finne på et partinavn.

      • Partinavn: De Allierte

        Partiprogram

        Vi allierer oss med alle som støtter multikultur på et globalt plan, med utgangspunkt i global oppvarming ønsker vi derfor å ha flyktningeleirer ved iskanten for å sikre jordens multikulturelle befolkning.

        For å oppnå multikulturell kompetanse kreves det å oppholde seg i disse områdene i minst 10 år. Da har man oppnådd graden multikompetent.

      • Da er vi enig. De allierte.

        Allierte for fremtiden. Mangfoldig, bærekraftig og human utvikling. En global allianse for frihet, toleranse og solidaritet på dronning Mauds land. Globalisering til alle hjørner av verden.

Så hva tenker du om dette?

