Klage #32: Gangfeltskultur og overlevelsesinstinkt

Kjørte bil engang på vinterføre. Jeg hadde jobbet langt og lengre enn langt. Var trøtt, skitten og svett. På veien hjem kom jeg til et gangfelt. Mens jeg kjørte mot gangfeltet så jeg en mor og hennes barn gå over veien. Ingen av dem sendte et blikk mot meg.

En tanke slo meg…

Hva hvis ikke jeg så dem? Joda, hadde jeg meiet ned en kvinne og et barn i et gangfelt så hadde jeg nok sittet 5-10 i fengsel iallfall. Det ville vært min skyld. Er ikke det bra å vite når du kikker ned fra skyene? Eller ligger i sykeseng lam fra halsen og ned? Å vite at du hadde retten på din side?

Overlevelsesinstinkt er det mangelvare i Norge. Det gjelder ikke bare i gangfelt. Man kjører på rettighetene sine, uten å anse at man da legger veldig lit til at andre følger med.

La meg dele en historie til. På vei til jobben denne gangen. Tidlig om morgen. Kjørt i 1 time og 30 min. Mørkt ute. 5 meter fra et gangfelt bråbremser jeg, fordi en mann, kledd i svart uten refleks sto mitt i gangfeltet. Jeg så ikke han. Jeg så bevegelse. Noe som var hvit ble svart. Han kikket på meg da. Trolig fordi han hørte bremsene hyle.

Ingen av disse historiene er veldig dramatisk. Men de begge hadde muligheten til å bli dramatiske.

Poenget er: Når JEG går over gangfelt gjør jeg følgende: 1) Ser til begge sider, 2) Ser jeg bil komme imot gangfeltet så stopper jeg til jeg ser bilen sakker fart (hvis jeg ikke står mitt i gangfeltet selvfølgelig), 3) Når bilen sakker eller stopper anerkjenner jeg dette ved å se på bilisten og smile. 4) *frivillig* så jogger jeg gjerne over gangfeltet fordi jeg vet at bilisten venter.

Man må ta personlig ansvar! Selv om man har «retten på sin side» må man innse at ikke alle har gode dager bak rattet. Denne kunnskapen kan de gjerne ta med til andre deler av livet også (*host, host* overfallsvoldtekt på byen *host, host*). Selv om andre gjør feil, selv om man har retten på sin side, er det ingen grunn til å ikke passe på seg selv. 

Øvelsesoppgave:

Er rettigheter et kraftfelt vi har rundt kroppen? Skriv et refleksjonsnotat rundt dette.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on mars 14, 2016, in Klager om Ting. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Jeg tror vi er i ferd med å bli et zombie-samfunn.

    Jeg gjør som deg, men får stort sett bare sure ansikter rettet mot meg da jeg står og venter på at bilen skal bremse ned.

    Når jeg så selv bremser ned i god tid for at andre skal gå over fotgjengerfeltet, synes enkelte dette er hysterisk morsomt og begynner å gjøre merkelige apelignende bevegelser.

    Eller de blir så forvirret at de glemmer å krysse.

    Om det kommer en ambulanse har det også slått meg hvor få som gidder å svinge inn, om noen? Jeg har vært den eneste som gidder nå mange ganger. Hva er poenget med et lovverk som ingen følger?

    Kanskje Kari Jaquesson kan ta dem alle under en kam, og si at kun feite folk gjør dette .For meg er det greit.

    • Ja, veldig mange sure, negative mennesker som tror at verden roterer rundt dem. De ønsker å usynliggjøre andre. Et eksempel er kidza med øretelefoner. Svære greier de dasser rundt med. Jeg elsker musikk, men jeg går ikke rundt overalt med iPoden min mens jeg kikker surt rett foran meg eller i bakken. Jeg vet om kidz som har blitt drept på grunn av det. I et behov for å usynliggjøre andre gikk en ung gutt med dundrende musikk et sted han ikke skulle gå. Han ble meiet ned og døde på stedet. En tragedie ingen lærte noe av.

      Har sett ambulanse stå bomstille i kjøttkake rushet i Oslo. Hvis man blir syk, ikke bli syk når ExCeL- eller kjøttkake rushet er. Kontor råtter kan ikke dele bil og alle skal stå i stampe frem og tilbake til jobb.

      Selv stopper jeg alltid når jeg ser blålys. Ofte når de kommer i motsatt rettning å, tilfelle det blir trangt.

Så hva tenker du om dette?

