Kunst og sannhet (Litt dypt for P3)

Sååååå….

La oss snakke om en av mine to store lidenskaper: Kunst! (Gjett hva den andre er. Hint: Det er ikke politikk).

Jeg satt engang og hørte på P2. Eneste radiokanalen jeg kan høre på og kun når jeg må. De har mange av de samme irritasjonsmomentene som andre radio kanalene, men i det minste prøver de å snakke om ting av betydning. Nok om det.

Jeg satt iallfall og hørte på P2. 3 kvinner snakket om «god litteratur». De skulle anbefale strandlektyre. 1 bok som var bra fordi den var bra og en som var bra fordi den var underholdende. Den ene damen likte jeg, hun andre var «kvasi-intellektuell» og den tredje var en journalist.

Poenget er at hun kvasi-intellektuelle anbefalte en bok skrevet av ei dame. Boken var bra fordi den beskrev Facist Italia igjennom to jenters øyne. Den viste hvordan ting var den gangen. Ordet «patriarki» var nevnt. 

Det var en realistisk fremstilling, mins jeg hun sa. Dette var positivt. Kanskje hun lærte noe? Eller ennå bedre, fikk noe bekreftet?

Perpleks ble jeg. Det slo meg no. En tanke om ting. Hvor kommer dette fra? Boken var bra fordi den var realistisk og den beskrev hvordan ting var. Var den slik da? Ja, det må den jo være fordi den beskrev patriarkiet under fascist italia. Vi alle vet at italia var patriarkals under facismen. Det er en selvfølge. Det er vedtatt. Ferdig med den saken. Boken beskriver en sannhet. Dette gjør boken bra.

Så leser jeg noe på P3s filmpolitet. Det er en anmeldelse av et spill ved navn This War of Mine: The Little Ones. Ifølge anmelder var spillet «En vond, men viktig spillopplevelse.», «This War of Mine: The Little Ones vil vise deg hvordan det er å være barn når det er krig.[teaser til artikkel]»,»Barna leker og pludrer selv om bombene faller» .

Jeg klarer ikke annet enn igjen å tenke; Hvor kommer dette fra? Hvordan vet anmelder hvordan barn reagerer i krig? Hun er jo «blendahvit». Hvis hun har opplevd krig må det være frivillig. Som Pulp synger i sangen Common People «‘cos when you’re laid in bed at night watching roaches climb the wall if you call your Dad he could stop it all. » Hun kan aldri oppleve det.

Poenget er: Når man snakker om kunst, bør man ikke snakke om kunst som om det er sant. Sannhetsverdien i kunst er ikke at det er sant, men at vi vet det IKKE er sant. Det er en dokumentar av sinnet. Hvis jeg skriver en bok om annen verdenskrig, uansett hvor mye research jeg enn måtte ha gjort, vil det ikke bli sant eller en sann representasjon.

Er du med? Det er sannhet i kunst, på samme måte som kjerringråd og ordtak er sanne. Men de er ikke sanne fordi de representerer virkeligheten. De er sanne fordi inntrykkene du får er sanne. Ideene du tenker er sanne. Følelsene dine og perspektivene de gir deg er sanne. Men kunst i seg selv er ikke sant, men løgn. Er du med?

Sannheten ligger i at de er ærlig om å være løgn. Hvis jeg sier til deg: Nå skal jeg fortelle deg en løgn, også forteller deg en løgn, har jeg da lyvet? Nei. Eller ja. Det er ikke vesentlig. Poenget er at sannheten ligger i at vi vet at det er løgn og når folk da snakker om kunst som om det er sant så mudrer de til forholdet vi skal ha med kunsten. Platon ville rullet i graven (litt folkelig humor der). Er du med?

La meg derfor avslutte mitt blogginnlegg ved å henvise deg til en av mine videoer:

—————————————-

I den forklarer jeg hvorfor jeg hater drama film. Det er ganske selvforklarende kanskje etter at du har lest dette innlegget.

Øvelsesoppgave:

Du skal få leksefri idag. Bare se videoen og lik den og del den med venner, twitter og facebook.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on februar 20, 2016, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

