Å le og flære mens båten synker

Sååå…

Jeg har egentlig noe kontorarbeid jeg burde gjøre idag, men dette er så viktig at jeg må skrive et innlegg om dette først.

Jeg leste engang i en psykologi bok at humor var en av de beste og mest modne forsvarsmekanismene vi har. Dette har jeg tenkt mye på. Mye sant i dette. Men samtidig, har jeg blitt mer skeptisk til humor også fordi jeg ser at den er passiviserende. Jeg har skrevet om humor som debatt verktøy før også. Jeg kalte det snik-argumentisering, hvor man sier noe humoristisk eller i en bisetning, som gjør det vanskelig å ta det seriøst og derfor lar det ligge. Det var jo bare en «vits». De bare ler og flærer. Kan ikke være noe problem da?

Den siste uken har jeg kjent meg kvelt. Kvelt av latter og flæring. «Ekke noe problem vettu». Le og flære. «Ikke noe som ikke litt jovialitet og bagatellisering vil fikse» Vi mister vår ytringsfrihet, men la oss le litt mer først. Rart at ikke Are Kalvø har skrevet noe ennå. Han vil nok le og flære over at vi mister vår ytringsfrihet litt etter litt.

2016 har hatt en veldig, veldig dårlig start. En ting er at Dagblæ har stengt sine artikler for debatt . Det er greit. Ikke «le og flære jovialt» greit. Men de er en privat bedrift og skal bestemme selv om de vil ha fri debatt i deres avis. Vi kan ikke tvinge Dagbladet til å ta del i demokratiet som privat firma. Ei heller Aftenposten eller VG.

Problemet er folk som ler, flærer og bagateliserer at vi mister vår ytringsfrihet. Jeg tenker særlig på Marit M. Simonsen og nå også Shahzad Rana.

La oss ta Marit M. Simonsen først. Hun skrev i aftenposten «Dagbladet legger ned kommentarfeltet. Gratulerer med dagen!» Her ler og flærer hun av at Dagblæh har stengt artiklene sine for debatt. Dette mener hun er bra. Hun skriver:

«Dagbladet legger ned kommentarfeltet sitt, og jeg tror faktisk det er en god beslutning. […]Når kommentarfeltene ligger på bunnen av en artikkel produsert av journalister som i alle fall prøver å ha noe relevant å si, svekker kommentarfeltet budskapet i artikkelen.«

Dette er et eksempel på det som kalles «elitist» skriving. En av hjørnesteinene i et totalitært regime. For å sitere Animal Farm: «Alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre«. Det finnes med andre ord noens meninger som er bedre, mer viktig enn andre og faktisk er de eneste meningene som faktisk betyr noe.

Det er litt sant i hva hun skriver. Det er slik at en biolog vet mer om evolusjon enn jeg gjør. En statsviter vet sikkert mer om hvordan staten fungerer enn jeg gjør. En ekspert på et område vet mer om det området enn en lek man. Men nå har det seg også slik da at «blind høne kan også finne korn», de som vet best kan noen ganger «ikke se skogen for bare trær» (eller som jeg sier «Ser ikke sannheten for bare -ismer») og det kreves noen ganger et barns mentalitet for å se at keiseren er naken. Derfor har vi ytringsfrihet og derfor rynker smarte mennesker på nesen av hva Marit M. Simonsen finner på å skrive.

Men hun er ikke den eneste som har tatt til ordet for innskrenking av Norsk ytringsfrihet. Ironisk nok har nemlig Shahzad Rana skrevet lignende tanketommeri på NRK Ytring. I sin kronikk «I hui og hets» skriver Rana:

«Det er i grunnen et paradoks når den digitale teknologien kunne bidratt til å dele gode løsninger, få konstruktive diskusjoner på tvers av ulike barrierer, ender opp som en gjødselspreder. Nyanserte og sammensatte tanker forvitres så altfor lett i debattklimaets kvelende trang til å beleire grensepostene. Den innsikt som refleksjon gir oss, sammen med vårt ubegrensede ytringsrom, kan vi bruke så mye bedre.»

Igjen ligger det en elitist tanke bak dette, om dog bedre skrevet enn Marit M. Simonsens sitt innlegg. Altså at måten noen skriver på og ytrer seg på ødelegger. At noen sier det rett og andre gjør det ikke. Noen er «nyanserte» og andre er ikke.

La oss tenke noen tanker om ting rundt begrepet «nyansert» litte grann. Shahzad Rana mener nok at hans innlegg var «nyansert». Altså ikke spissformulert eller følelsesladet. Men her kommer problemet Rana. Det er også sabla vanskelig å forstå hva det er du egentlig sier.

Hva er det teksten «I hui og hets» egentlig vil formidle? Han nevner at han har fått [fjernet ordet «drap» grunnet feilaktig fremstilling] trusler. Noe jeg seff mener ikke er bra. Men er det mye [draps]trusler i debattsidene på nett? Kan ikke huske å ha lest en eneste [draps]trussel innlegg i en avis noen gang uansett hvor lite «nyansert» innlegget var.

Rana skriver:

«Hopper vi til nåtiden og gjør et lite nettsøk, velger sakene som omhandler innvandrere og leser kommentarfeltene, er det ikke akkurat oppmuntrende lesing. Gjelder saken attpåtil muslimer er det som å komme inn i et domene der hatets vrede rår. Etter en kort stund slutter man å bli overrasket over hva folk velger å skrive, ikke minst dele.»

Jeg tror jeg har sagt det før og jeg sier det igjen… Når jeg leser menings kronikker i aviser leser jeg ofte bare overskrift og ingress før jeg hopper rett ned til kommentarene under. Slik jeg ser det er VG verst av en eller annen grunn. Der har jeg funnet en del lite «nyanserte» innlegg. Forstår ikke hvorfor det er slik, siden de som kommenterer ofte skriver under fullt navn via Facebook profil. Likevel der er det.

Noen liker å kalle folk for «landssvikere», enkelte grupper for «rotter», islam som en hatefull ideologi og globalisering som «folkemord» på den hvite rase.

Selv har jeg skrevet at «Romfolk OPPFØRER seg som rotter«, en påstand jeg står for når de forsøpler så mye som de gjør og driter i parker osv. Det å si at noen oppfører seg som rotter er ikke det samme som å si at de ER rotter. En distinksjon «nyanserte» mennesker ikke alltid får med seg.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen (ja, det blir mye repetering!); Ytringsfrihet er også frihet i ytring. Hvis folk vil si at globalisering er folkemord på den hvite rase, så la dem. Hvem blir skadet av det? Hvis det er sant, så er det sant. Hvis det ikke er sant, så kan jo folk argumentere i mot. Vi kan ikke ha et samfunn hvor man mener at folk skal kun få lov å si hva som er opplyst og vedtatt.

Som jeg skrev i mitt innlegg «Abort (en liten tur tilbake til 70-tallet)» ble jeg engang veldig facinert over at noen sa «Denne debatten har vi allerede hatt» som om den var ferdig. Ferdig ca 13 år før jeg ble født og at vi derfor ikke skulle ha den igjen.

Kjære elite, vi skal ha en debatt så lenge noen er imot! Den dagen alle mener at abort er greit er dagen vi også skal slutte å debatere den. Den dagen alle mener at Norge skal eies av alle raser og religioner er den dagen vi skal slutte å ha debatt om innvandring. Den dagen kvinner mener at de er likestilte med menn og menn mener det samme er den dagen vi skal slutte å debattere likestilling. «Jeg har den mest nyanserte mening og derfor skal debatten nå slutte. Jeg skal ha siste ord». 

Det er ikke sånn det funker! Ei heller skal folk si «Din mening er for følelsesladet, kynisk eller slem til å bli ytret.» Ytringsfrihetens grenser er når først når den hindrer andre å ytre seg; Altså trusler på liv, helse eller sosial status. 

Det er klart at folk skal få lov å diskutere ytringsfriheten i seg selv. Folk man mene at andre mener ting som er stygt og mot si dem. Hvis jeg sier «Jævla geiteknullende muslim faener som dyrker Pedo-Profet!» så kan folk si «Det var stygt sagt». Men det er så langt man kan gå også.

Når folk derimot vil finne ut hvem jeg er, gi meg sparken fra jobben min, få meg i fengsel, eller få meg fremmedgjort fra familie og venner, da har vi ikke lenger ytringsfrihet. Og når folk applauderer at vi mister et forum for ytring (som Marit M. Simonsen gjør) eller aktivt prøver å stenge en kanal for meningsutveksling da er de FIENDER av ytringsfrihet. 

Men det verste er… Det triste er… at folk ler og flærer av det hele. Det er ikke et problem. Det er ikke et problem før det er et problem. Og det er ikke et problem før deres ytringsfrihet er truet. Før de mister sin rett til å si hva de mener uten frykt for forfølgelse og konsekvens.

Jeg forstår ikke hvor vanskelig det er å forstå dette, men jeg må vel si det igjen. ORD ER ORD, HANDLING ER HANDLING. Det var dette forbaska barnerimet som folk ikke har hørt da!!!

Øvelsesoppgave:
Repetisjons oppgave til repetisjons innlegg (stått på Tanker om Ting før)

Analyser uttrykkene «Potet», «mokka menn», «kremtopper», «sosialist», «fiskepudding», «Behndi», «Blåøyd djevel», «sot-rør», «fyrstikk» etter hvor mye disse ordene ville såret deg. Finn gjerne på egne nedsettende ord også. Ta så å drøft disse uttrykkenes evne til å såre deg og andre i lys av ordtaket «Pinner og stein kan brekke mine bein men ord kan ikke skade meg«. Tittel velger du selv.

 

 

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on januar 31, 2016, in ??? and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Dette har ligget i kortene i årevis.

    Latteren har en tendens til å stilne når IS er på fremmarsj

    og de kyllinghodene som vet at de står først i køen når den tiden kommer,

    antar en mer apatisk holdning og fornekter det hele.

    • Ja, det har absolutt ligget i kortene i årevis. Vi har sett det skje på flere og flere områder. Det som kanskje er kvalmere enn hva Marit M. Simonsen skriver er de som sier de er forkjempere for ytringsfrihet men som jobber aktivt imot det. Marit M. Simonsen sier iallefall ikke at hun er for det.

      Har snakket med Rana på twitter idag og jeg tror at han er forkjemper for ytringsfrihet. Han var bare for «nyansert» til at det kom klart frem. Han ble iallefall ikke sur av mitt innlegg og kan han takle dette kan han takle det meste.

      Jeg håper ikke IS kommer til Norge, men vi har blitt advart fra hendelser i Sverige, Frankrike, Tyskland og England. Mangfoldet har nådd kritisk masse i Europa og hva vi skal gjøre med det vet jeg ikke. Hva jeg vet er at vi IKKE skal hindre folk å tenke, føle og mene.

Så hva tenker du om dette?

