Dagblæh – En tilbaketrekking.

Sååå…

La det ikke gå usagt at jeg ikke er redd for å si at jeg tok feil. Engang skrev jeg Dagblæ – Beste avisen i Norge. Jeg må nå si at jeg tok feil. 

Det hele startet når ei nebbenose på 16 år skulle ta oss i skole. Sigrid Gimse Estenstad skulle vise sin bedreviten og ta på voksen buksene og skrive innlegg i en av Norges største aviser. Hun lirer av seg sin «kunnskap» som om hun hadde omgangsjuke.

Her er trolig det verste hun skrev:

«NEI, du sier du tenker på hele Norge, men du tenker på deg selv. Du er redd for å måtte ofre litt. Kanskje du må ofre litt, men jeg personlig, som en 16 år gammel jente, har ikke hatt noe problem med å ofre litt – siden jeg selv vet at både du og jeg har nok til å ofre litt av det vi har. Jeg skjønner det bare ikke.»

Dette skulle seff gå uimotsagt fordi 1) hun har jo rett (ironi) og 2) hun er jo bare et barn.

Men det var mange som mente at dette var noe vi burde få ta til motmæle for, inkludert MEG!

Så jeg gjorde det. Jeg skrev hva jeg mente, vel vitende om at jeg ble truet med utkastelse. Konsekvensen er at jeg nå er bannet fra Dagblæ på samme måte som aftenposten. Da kan jeg ikke lenger si at Dagblæh er bra. Beklager. De er nå like ræva som Aftenposten og VG.

Her er hendelsen i noen bilder.

Dagblæ

…………..

Dagbladet 3

………..

En ting er at du er frekk John, en annen ting er at du er farlig. 

……

 

Dagbladet2

Jaja, da har jeg kjempet for yttringsfrihet nok endag og tapt. I det minste prøvde jeg.

 

Øvelsesoppgave:

Fortell hvordan du mener dette var en god avgjørelse av Dagbladet fordi «blablablabla»

Bloggoppdatering 28/1-2016

Jaja, ble ikke store tapet. De stenger jo hele greia nå uansett.

Hadebra

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on januar 27, 2016, in ??? and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Det eneste man kan gjøre er å ta dem på twitter.

    Send haugevis med henvendelser til de ansvarlige forræderne.

    Når de blokker deg har du vunnet.

    Få gjerne med en kompis eller to. Da kan du ha det skikkelig gøy.

    Du kan alltids skaffe en ny konto der også.

    • Ja, jeg har allerede sendt en link på twitter til Dagbladet og John Arne Markussen til dette blogginnlegget. Fikk ikke noe svar. Regnet heller ikke med det, men det er en prinsipp sak.

      Kommer ikke til å gjøre noe mer enn det jeg har gjort, fordi som du sier, kan bare lage en ny profil. Jeg har faktisk en allerede. Den heter AndyAce83 også og er koblet til wordpress (den andre var koblet til twitter). Begge er blokkert på aftenposten, men bare den for twitter på dagbladet.

      Men det er hele saken som irriterer meg. Det underliggende problemet. Jeg er den første til å forstå at når et barn åpner kjeften sin så må vi bruke silke hansker. Jenta er blåst i skallen og vi må bare akseptere at hun er ung og dum. Men når hun går til så klart angrep på noen andre som hun gjør, så blir det absurd at vi ikke skal få forklare henne en del vesentlige ting.

      Hvis hun ikke takler dette, burde hun, som jeg har allerede skrevet, bare levert en skole stil. Det er en grunn til at jeg ikke skriver under fullt navn i dagbladet. Dette fordi jeg vet at jeg ikke ville taklet negative konsekvenser av hva jeg sier. Det er derfor jeg skriver anonymt og har vært forsvarer for anonym debatt. Jeg er fullstendig klar over at denne jenta vil kunne oppleve mye negativ oppmerksomhet for sitt innlegg. Men dette var hennes valg.

      Jeg vil ikke diktere hva man kan og ikke kan si til denne jenta. Sikker på at noen ville kalt henne «landssviker» osv. Noe jeg mener er litt vell heftig. Men det er ikke det som betyr noe for meg. Det som betyr noe for meg er at hun IKKE skal få lov å si så bastante meninger, så klart rettet mot et enkelt menneske, og ikke bli motsagt.

      Hvordan folk velger å ta til motmæle for være opp til hver enkelt. Så lenge det ikke ligger klare trussler på liv, helse eller sosial status i innlegget ser jeg ikke noen grunn til å IKKE være klar og hard når hun skriver noe slikt.

      Men jeg er enig med deg. Å bli blokkert er en «badge of honor». Jeg viste jo til og med at dette ville bli konsekvensen. Jeg skrev direkte til en kar som akkurat hadde truet med å blokkere folk.

      Men ja… Føkk Dagblæh!

      Hilsen AndyAce83.

      • Bra jobba. Se frem til flere blokk på twitter.

        Er dere et par tre stykker som kontinuerlig pumper saker og på den måten

        presser dem til å svare, kommer seirene på rekke og rad.

        Kjør anonymt.

        Og hylingen i media i kjølvannet gjør alltid godt.

      • Jeg har dessverre ikke så mange meningsfeller fra Norge på twitter så hva jeg enn skriver får ikke så mye støtte. Men jeg kjemper for ytringsfrihet så ofte som jeg kan. Som «kunster» mener jeg at det er den eneste måten å være kreativ på.

        Og anon er eneste måten å gå på. Bare maktmennesker kan si hva de mener uten frykt. Vi andre er på nåde hele tiden. Ingen illusjoner der 😉

Så hva tenker du om dette?

