Ennå et provoserende hat innlegg fra AndyAce83

Sååå…

La oss ta en pause fra å klage over hvordan sosialister ødelegger Norge ved avkristning, nepotisme, media løgn, masseinvasjoner og andre jødekonspirasjoner. Idag vil jeg isteden være litt provoserende og komme med følgende mening: Which Witch er en oppskrytt musikal.

Satt du kaffen i halsen nå? Jeg forstår at dette er som å banne i mosken i Norge, men jeg må være ærlig å si dette. La meg fortelle hvorfor.

Konsept albumet

Konsept albumet

Jeg har alltid likt tre sanger av Which Witch. Sangen «Eternally«, «Invoking Chant» og «2.665.866.746.664 Little Devils«. Disse sangene finnes på et eget album av Dollie Delux titulert Which Witch. Det er min forståelse at dette albumet kom ut før Which Witch ble en egen musikal. La meg gjøre litt research nå og få dette bekreftet.

————-

Ifølge en veldig slunken Norsk wikipedia artikkel står det «Which Witch er et musikkalbum med Dollie De Luxe, utgitt i 1987.» Det står ikke noe der om dens forhold til scene musikalen. Hvis jeg har rett burde det stått «konsept album», men det får så være.

Scene musikalen

Scene musikalen

Iallfall, alltid likt tre sanger fra det albumet og bestemte meg for å kjøpe det på et nettsted. Jeg fikk valget mellom selvet «konsept albumet» eller scene musikal albumet som hadde ufattlig mange sanger på seg og var dyrere. Jeg tenkte «Støtte Norsk kultur!» så jeg kjøpte det lange albumet. Så la jeg den inn på mp3 spilleren min og plugget den inn i bilen jeg kjører frem og tilbake fra jobb. Jeg ble helt huegærn av å høre på.

Makan til ræva oppsetting har jeg aldri hørt. Jeg vil si at 90% av denne oppsettingen er «filler» sanger. Rent narrative sanger som verken er nynnbare eller minneverdig.

Overture 1 og 2 er bra. De sangene jeg likte fra konsept albumet er bra (men ikke så bra som i original form). The Executioner (synget av Jan Teigen) er minneverdig og har trøkk. De resterende sangene er veldig uinspirerte, slitsomme å høre på og jeg opplever historien fortalt til å både være banal og til tider smurt tykt på med diverse politiske budskap.

La oss ta tekst fra det andre nummeret i musikalen:

«GUILIA:
Now stop it, girls, immediately, do you hear me, that’s enough!
Stop it! Maria, you’re too old for this sort of stuff.
Now you two go and dress.
Maria you look a mess.
Just remember you’re a bride, be dignified
don’t act like a kitchenmaid.
MARIA:
I’m not married yet!
GUILIA:
Then it matters even more we all make sure
the goods are attractively displayed.»

Får ikke akkurat rockefot av denne sangen. For å være ærlig har jeg ikke peil på hva musikalen dreier seg om. Noe om heksebrenning og kjærlighet tror jeg er handlingen. Maria er ei dame som er forelsket i en mann også blir hun anklaget for å være heks og blir så brent er det jeg har fått ut av denne musikalen. Tror også det dreier seg om masse suggesjon at hun egentlig ikke er heks, men fordi alle sier hun er så tror hun på det selv, eller noe slikt.

Poenget er at jeg finner hele oppsettingen for lang, for kjedelig, med for lite innhold, spredd på for mange sanger som oftest er anmassende. Hvis de hadde holdt seg til konsept albumet, og ikke prøvd å være for narrativ i oppsettingen, ville jeg nok likt den bedre. Hvis de ville være narrative hadde jeg ønsket at sangene var uansett bedre. Det ble litt for mye tullball dialog i sang.

En annen ting som slår meg er at mange av sangene virker skummelt nær andre sanger jeg har hørt. En sang er veldig lik Mor Åses død fra Grieg og andre oppleves til å ha Jesus Christ Superstar vibber. La oss si de var «inspirert», men de var VEEEELDIG inspirert også.

Så jeg kjøpte sangene jeg likte på nytt og fjernet musikalen fra lista mi. Nå er det fred og få.

Øvelsesoppgave:
Hva mener du om Which Witch? Syng din mening med mye høye noter. C over høy C takk!

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on november 6, 2015, in ??? and tagged . Bookmark the permalink. 7 kommentarer.

  1. Tror du antar litt vel mye om ateister, haha
    at «sosialistene» er ateister kan jo skyldes at det faktisk nesten kun er ateister i norge i dag. er krf bedre?

    • Joda, ser den. Men de burde hatt tettere og mindre anmassende samling av sanger. Selv om Jesus Christ Superstar er bare synging fra start til slutt klarer den å ha spennende låter igjennom hele musikalen.

      Jeg etterlyser med andre ord at filler sangene var mer interessante. Det beste tror jeg var hvis de dreit i det med synging igjennom hele musikalen, og isteden tok bare sangene fra konsept albumet og hadde snakking imellom låtene.

  2. Johnny Anonymous

    Da er Wich witch kommet på hatlista mi, uten at jeg i det hele tatt kjenner til dem.

Så hva tenker du om dette?

