På tide med litt sjelegranskning igjen.

Jeg sitter i en hule mens jeg skriver dette, opplyst bare av et stearinlys på en gammel vinflaske og det blå lyset fra min laptop. Rundt meg kan jeg høre det drypper fra hulens tak. Hulen virker så uendelig ut der jeg sitter omringet av mørke og tonnevis med solid stein. Det glinser i fra vegger, og gulv som er fullt av et sleipt slimlag. Hva er det egentlig? Tror det er en form for alger. Så glad jeg sitter på en gammel Ringnes kasse av tre, laget for mange år siden, så buksen min ikke blir full av griseriet. Luften er fuktig og litt kald. I denne hulen går jeg alltid til når jeg skal tenke. De fleste av mine blogginnlegg er skrevet her. For inne i denne hulen er jeg alene, og den fuktige kaldte luften gjør hodet mitt klart.

Synes dette bildet er best å bruke under selvrefleksjon. Jeg kaller bildet "Selvportrett med Krukke". "Hvorfor krukke?", spør du?  Fordi FØKK YOU! Derfor.

Synes dette bildet er best å bruke under selvrefleksjon. Jeg kaller bildet «Selvportrett med Krukke». «Hvorfor krukke?», spør du? Fordi FØKK YOU! Derfor.

På tide med litt sjelegranskning igjen og som vi alle har lært: Den beste sjelegranskning skjer i offentligheten; I en blogg, dokumentar eller leser innlegg i Dagblæh.

Jeg fikk et kort korrespondanse for litt siden (ca 3 år) på internettet. Jeg tror kidsa kaller det en «kommentar»? På den kommentaren sto det «Du virker som en sinna type«. Meldingen var signert Anonym, men jeg tviler sterkt det var en av dem.

Meldingen gav meg en haug med assosiasjoner. Bilder i hodet mitt. Ideer og tanker om ting rundt dette mennesket. Kan hende feilaktig, kan hende korrekt. Men jeg er ikke redd for å ta feil, så derfor vil jeg dele noen av disse bildene jeg fikk av mennesket bak denne kommentaren.

«Du virker som en sinna type» må ha vært skrevet av en jente. Trolig en av de god jentene jeg har skrevet om før [1]. Mest sannsynlig bor hun i Oslo, fordi hun er så «urban», men i sin barndom bodde hun mer landelig til på Østlandet. Hun har kort blondt hår i en eller to musefletter mens hun skrev dette på vei ut av leiligheten sin på Grünerløkka for hun skal på Kino med sine veldig hvite venner.

Jeg skriver «veldig hvite venner» men jeg tror ikke hun ville vært enig i det. Hennes ene venninne har foreldre fra Polen og det bør da telle. Dessuten var hun lenge venninne med Maria, ei koreansk adoptert jente, som nå studerer Juss et annet sted i Oslo. De har avtalt på face at de skal finne på noe også, men du vet, det er aldri tid til slikt i den stressfulle tigerstad hverdagen. Men en dag skal denne jenten med musefletter og hennes eksotiske venninne Maria møtes på kaffe og snakke om hvor dumme og hatefulle anderledes tenkende er. Nei, forresten. Stryk det. De vil heller snakke om at Lisa har giftet seg med Nils. Mye koseligere det.

Jeg ser for meg at museflette jenta, som tok tiden til å skrive en setting til meg om hvor sint jeg virket, mest sannsynlig heter Sofie, Kine eller Maja. Slike navn lyser av snille piker. Uansett er hun ikke veldig pen, eller veldig stygg. Hun er helt normal. Helt normal på alle måter faktisk. Noen frekke mennesker ville kanskje brukt ordet «kjedelig»? Men ikke jeg.

I alder av 22 har hun hatt 4 kjærester i livet, hvor 3 av dem har hun hatt sex med. Hun har ikke vært singel mer enn 9 mnder tilsammen fra hun kom i puberteten. Hennes første kjærlighet var med Bård. Dette var mens hun bodde utenfor Oslo. Parforholdet var veldig uskyldig. Kroppkontakt gikk mest i hand holding, harde klemmer og korte kyss. Likevel ble det mye snakket om på ungdomskolen. Mange vil nok si at dette ikke var ekte kjærlighet, noe Sofie, Kine eller Maja sikkert er enig i. Likevel hender det på vakre sommer dager at hun tenker tilbake til Bård og lurer litt på hva han holder på med nå.

De andre kjærestene har hun hatt i, eller rundt, Oslo. Nå er hun samboer med Elling-Andre. Han ønsker å bli musiker og spiller bass i bandet «Live stock«, et indi band som har mye inspirasjon fra industriell og folkesang fra USA men til vanlig jobber han som hjelpepleier på en bolig med utviklingshemmede.

Jeg ser nå at Sofie, Kine eller Maja har veldig store tenner. Nesten hestetenner. Det kler henne, for det gir henne et lite særpreg som hun ikke ønsker. Derfor når hun smiler, smiler hun sjeldent med tennene. Men noen ganger, når hun glemmer seg, fordi det som ble sagt var så morsomt, så smiler hun fra øre til øre og viser sine store. hvite tenner.

Livet har alltid gått på skinner for jenta med museflettene. Joda, det har da vært nederlag i hennes liv å. Som den gangen hvor Pappan hennes var i bilulykke og brakk nesen og kravbeinet, og da foreldrene hennes skulle skilles. Sofie, Kine eller Maja kommer heller ikke til å glemme den dagen da hun fikk bare en 4 på Ny-Norsk stilen hennes fordi «stilen var for kort.» Etter dette lærte hun at det er bedre med en side for mye enn en for lite. Unntaket er selvfølgelig når det er side og/eller tekst spesifikke krav. Da følger hun den, som hun bør.

Hvorfor forteller jeg dere om jenta på Grünerløkka? Har denne ene kommentaren satt så stort preg på meg? Nei. Jeg vil bare male et bilde av livet. Var det fint? Oppfattet du det som sint? Noen ganger, i min hule, tenker jeg på beskrivelser om meg og lurer: Hvor mye av dette er sant? Jeg blir ikke fornærmet. Iallfall ikke av fremmedfolk. Men jeg ser en hver kommentar om meg som rom for refleksjon.

Noen har kalt meg sint, andre har kalt meg hatefull, noen har sagt jeg spiller en rolle, noen få har sagt de elsker meg. I det store har mange sagt meget om meg. Så er jeg sint? Tror ikke det. Hater jeg folk? Neppe. Jeg sier jeg hater folk mye, men i virkelighet er jeg bare skeptisk. Jeg ønsker ikke å skade Jens Brun, Thomas Hyllan eller Jonas Gahr. De må være de de ønsker å være, med de illusjonene de har. «Lev og la leve«, sier nå jeg. Men vi er uenig. Fundamentalt uenig. Da er det for meg å tale imot. Fritt. Og med lidenskap hvis jeg vill.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Ytringsfrihet er også frihet i ytringsmåte. Den kan være hatsk, sinna, glad, ironisk, sarkastisk, kvass, mild, tåkete, idealistisk, realistisk, kynisk, snill, feminin, maskulin, morsom, selvutleverende, politisk korrekt, upolitisk korrekt, politisk ukorrekt, opp-ramsete, langtekkelig, kortfattet, kunstnerisk, kreativt, konform, klisjefylt, nyskapende, opp-ramsete eller repeterende. Ytringsfrihet er å kunne si «Jeg hater [noe]» fordi hat er en følelse på samme måte som alle andre. Og med en psykodynamisk forklaringmodell kan man si at uventilerte følelser kan lede til nevroser og psykoser som… kanskje… ikke at jeg sier det men… det kan tenkes at Ande… At noen mennesker har blitt kokkilemunke på grunn av at enkelte type meninger er tabubelagt.

Men nok sjelegransking for denne gang. Man kan bare se seg selv i speilet så lenge før folk begynner å erklære en narsissist. Dessuten er jeg tom for dorull.

Øvelsesoppgave:
Svar på alle spørsmålene ved bruk av pensumlitteratur fra psykologistudie på universitetet.
1. Hvordan forklarer psykologer utvikling?
2. Hva former personligheten vår?
3. Hva gjør våre egne følelser for oss?

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on oktober 10, 2015, in ??? and tagged . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. 1. Hvordan forklarer psykologer utvikling?
    2. Hva former personligheten vår?
    3. Hva gjør våre egne følelser for oss?

    1: Siden vi alle er fra Afrika er det ingenting i veien for at vi også tyr til litt multikultur.

    F.eks. å ta en permanent som IS gjør i ny og ne skader visst ikke. Dette er sunt for vår utvikling.

    Svaret er altså: Multikultur.

    2:Ikke-hvite mennesker.

    3: Ingenting om du er hvit. Om du har en annen nyanse, f.eks permanent solbrent, kan følelsene dine gjøre alt for deg.

    • Som alltid har du forstått oppgaven til punkt og prikke. Ikke si det til de andre elevene men du er min favoritt elev.

      Men likevel bør jeg utfylle litt.

      1) Du mangler egentlig å si at vi ikke har utviklet oss i det hele tatt siden vi bodde i huler. Alt vi ser av «utvikling» er en illusjon laget av patriarkiet.

      2) Du har helt rett her. Ikke hvite-mennesker former oss. Pizza ville ikke eksitert hadde det ikke vært for at vi bodde i huler og Grandis er ikke Norsk; Derfor er ingenting Norsk.

      3) Du har nesten rett. Svaret er at hvite har INGEN følelser utenom hat. Vi føler hat iform av rasisme.

      Jeg gir deg karakteren 6 likevel. Men kun fordi du er en brun tunge… brun nese? Smisker 😉

      • hehe 🙂

        La meg forklare punkt 1: Hva var egentlig galt med å bo i hule?

        Det man ville ha klubbet man ned og slepte tilbake til hulen. Enkelt og greit.

        Lurer på hva feministene sier til dette. Siden de kontinuerlig anklager oss for å være i steinalderen.

        Jeg må også få utdype punkt 3. Er det en gang sånn at om du hater absolutt alle sammen, kan du ikke være rasist.

Så hva tenker du om dette?

