Are Kalvø, subjectiv humor og hva som egentlig er morsomt

Are harre og tarre på korne.

Are Kalvø er humorist, satiriker og en utrolig ufyselig type som jeg ikke finner morsom i det hele tatt. Det mest morsomme med denne karen er at andre finner han morsom. Det og at han har det samme fårete smilet på alle bilder. Jeg leser hans siste piss i aftenposten (den mest farlige avisen i Norge) og det er alltid noen som i fullt navn er villig til å hylle Are Kalvø. Der tok han nok en ting på kornet, sier de. Jeg himler med øynene og rister på hode.

Are Kalvø er kanskje morsom for noen, men ikke for meg. Hvorfor finner jeg han ikke morsom? Faktisk, engang var han morsom for meg også. Rundt den tiden jeg syntes Nytt på Nytt var morsomt også. Rundt 25 år siden. Det var den gang jeg var sosialist. Det har nemlig gått opp for meg noe, som kanskje du ennå ikke har oppdaget. Humor er subjektiv. Men den er ikke bare subjektiv, den er også lett å forstå.

La oss starte med at jeg setter opp en «satirisk video» jeg har laget. Den heter Jens Brun og Vennene Hans; Jens Brun i «Navnfest er best«. Spørsmålet er: Er denne «satiren» morsom for deg?


………………………………..

Jeg vil tippe at synes du Are Kalvø er morsom synes du IKKE at denne videoen er morsom. Du forstår sikkert hva som er morsomt med videoen. Den er «morsom» fordi den er dårlig laget, den gjør narr av ateister og sosialister og andre elitist pakk og ikke minst Humanetisk forbunds. Den kommer med ordspill rundt Eskil Pedersens homofili og gjør også narr av at homofile vil ha barn.

Du forstår hvorfor det er morsomt, men du synes likevel ikke det er morsomt. Hva er grunnen til det?

Mye humor er basert på koder. En kulturell forståelse og en enighet. Du ler ofte, ikke fordi du synes det er morsomt, men fordi du er enig i subtekst. Hva det er som egentlig blir sagt. Du ler fordi du er smartere og bedre enn den som de gjør narr av.

Are Kalvø er en type kar som i subtekst, overtekst og i mellom tekst er ganske tydelig i at han mener de fleste mennesker, kanskje alle utenom han, og iallfall de som er uenig med han, er idioter. Jeg også mener at de fleste mennesker er idioter, jeg prøver bare ikke å vise det.

I hans «festlige» «Kalvø: Folkets røst» skriver han rake motsetting av meg i min tekst «Direkte demokrati eller Gahrioarki?«. Faktisk så er vi nesten et speilbilde av hverandre fordi vi begge starter med å late som vi er på den andre siden av saken også skifter posisjon mot slutten. Som den elitistiske kultur-marxisten og ateisten han er, mener han at det er humoristisk at folk vill bestemme selv i store saker. Han mener at vi burde stemme på sjefen vår engang vært fjerde år også ikke sende noen sure memoer i mellomtiden.

Jeg vil gjerne stemme oftere og sende sure memoer til mine «ledere». Jeg er ikke ateist og stat og kommune er ikke min gud som vet best og skal frelse meg fra min sorg. Men Are tare på kornet.

Det han driver med er snik argumentasjon [1], som leder til Catch 22. Du er dum hvis du tar han seriøs, fordi han bare «vitser», men du er idiot hvis du ikke ser at han faktisk argumenterer for noe. Dette er satirens humor. Du ler fordi du er enig, og at gjør narr av dem som ikke er enig. Satire er veldig morsomt… Bare ikke Are.

Øvelsesoppgave:
Spørsmålet er: Er denne «satiren» morsom for deg?

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on juni 15, 2015, in ???. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Flott video! Morsom også 🙂

  1. Tilbaketråkk: Jens Brun og Vennene Hans | Norvesna

Så hva tenker du om dette?

