Histrionik, sorg og diktanalyse

«Personality is born out of pain. It is the fire shut up in the flint.»
– J. B. Yeats

Sååå…

Jeg skrev et dikt for ei stund tilbake. Publiserte den her på min fantastiske super blogg! La oss lese den engang til:

Sorg og motgang.

2 døde.
Mye glede.
3 døde.
Smile fra øre til øre.

Sykdom, men ingen angst.
Livet er en dans.
Døden tas med glans.

Skrev et brev.
En engel og kjærlighetsgudinne.
Store ord.
Tomme ord.

Hva nå?

Siden jeg skrev i øvelsesoppgaven at du skulle analysere diktet regner jeg med at du allerede har dette, og her kommer derfor fasiten.

JonoElGrandekoper

Jeg skrev dette diktet i frustrasjon rundt Anbjørg Sætre Håtuns død i fjor. Hver gang noen jeg kjenner, og gir en halv faen i dør, ønsker jeg at verden skal stoppe å rotere. Alle biler skal slutte å kjøre. Alt skal være stille og livet skal ta en pause.

I øyeblikket for alltid, om du forstår? Jeg ønsker at alt skal stoppe for alltid, men bare i en periode. En hver aktivitet jeg observerer andre gjør føles som et hån mot den jeg har mistet. En hver trøst er tomme ord. Klisjer som «livet går videre», «det var deres tid», «jeg kondolerer» er vulgært.

Dette er første stadige av sorg for meg. Det siste jeg ville funnet på å gjøre da f.eks ville være å skrive et blogginnlegg om savn, sorg eller smerte. Dette fordi jeg er veldig opptatt med å oppleve det selv.

Jono El Grande valgte å skrive «blogg» om det. Han skrev vakre ord om sin døde kone i Oslo avis. Noen av ordene kan du lese i diktet jeg skrev. Hans måte å takle tapet og sorgen på var å skrive store, tomme ord og få Norges oppmerksomhet.

Det var deres tid.

Når en jeg kjente døde, gråt jeg i begravelsen. Det kom naturlig. Tror jeg gråt mest for dem som var han nær, enn for han som var død. Etter begravelsen sa noen i en tale «Man skal ikke stille spørsmål til andres sorg reaksjon». Jeg syntes det var vise ord, som jeg har tatt til hjertet og fullstendig ignorert. Senere gikk det opp for meg at han sa ikke dette i talen ut av det blå, men fordi noen i begravelsen hadde reagert veldig stoisk. Det hadde ikke jeg lagt merke til, men det hadde tydeligvis andre og det ble bragt opp. Det var da jeg forsto at han mente det ikke på generelt grunnlag, men på et veldig konkret et.

«Man skal ikke stille spørsmål til andres sorg reaksjon«. Jeg er helt enig i dette. Særlig fordi sorg er noe privat. Blir ikke mer privat enn sorg. Men når Jono El Grande skriver «blogg» er det ikke lenger privat og da kan jeg si hva jeg mener. Likevel valgte jeg å bare skrive et dikt om det, fordi døden var fortsatt veldig nær og det smakte smakløst.

Livet går videre.

Så leser jeg i Se & hør nr 23 for 2015 at Jono El Grande er «Lykkelig igjen etter konas død«. Det tok han et år. ETT ÅR!!! ETT JÆVLA ÅR å komme over en «engel og kjærlighetsguddine». Bikkja mi døde for 13-14 år siden og jeg har ennå ikke kjøpt en ny (selv om jeg har veldig lyst på Bulldog). Tanken på erstatt min hund med en annen var utenkelig for iallfall 10 år. Og det var en HUND!

Det er klart at «livet går videre». At man må komme over ting, og jeg er ikke den som skal bestemme når dette skal være for folk. 1 uke, 1 år, eller dø alene 50 år senere. Det er opp til hver enkelt. Men når man skal bruke store ord, og sette fokus på sorg, når man så enkelt kommer over det gir meg en bitter smak i munnen.

«Jeg vil ikke at Jon skal leve i 40 år uten kjærlighet«, skal Anbjørg Sætre Håtun ha sagt rett før hun døde. Hva med 4 år da? Kanskje 5?

Det er klart som blekk for meg at Anbjørg var ei sterk kvinne. Og ved «sterk» mener jeg falsk og overfladisk. Hadde det vært omvendt er jeg sikker på at hun hadde funnet seg en ny ganske så raskt selv. Så problemet er ikke valget, det er en privatsak. Problemet er hvordan disse menneskene er med på å portrettere våres forventinger til tap og sorg. At man skal overkomme sorg og tap. Sorg er til bry.

Det er tre filosofier i verden om hvordan vi skal leve. De som mener vi skal leve i nuet, de som mener vi skal se fremover og… en til. Den siste hører vi ikke så mye om, og ofte i sammenheng med at de som vil leve i nuet og de som vil se fremover skal skjemme dem som lever i fortiden. Man hører ikke så mange forfekte det.

JEG VIL FORFEKTE DET! Det er IKKE noe galt å leve i fortiden. Selv om jeg mener det beste er å leve i alle tre tidssonene. Altså å anerkjenne, lære og reflektere over sin fortid, kunne leve i nuet og planlegge for fremtiden uansett hvor usikker den er.

Jeg kondolerer

Jeg kondolerer for ditt tap Jon Andreas Håtun. Hva nå enn det betyr. Det var hennes tid og livet går videre. Neste gang du opplever tap, vær så snill å hold kjeft. Du gjør oss ikke klokere og men du forflater oss istedet med din imitasjon.

Jeg vet ikke mye om deg som kunstner, men det jeg vet du har laget ligner på strekfigurer. Det skulle representere smerte, tap og sorg men det var uten dimensjoner. Uten skygge og nyanser. Det gav meg ingenting og helt sikkert ikke mange andre heller.

Selvsagt er du genierklært. En hver tufs i Norge er det. Du var «sterk» og gav oss noe vi kunne glemme. Din døde kone var «viktig» fordi hun gav kampen mot kreft et ansikt. Noe få, til ingen, kunne bygge seg opp med. Hun er nå erstattet av noen andre. Livet går videre og jeg vil skyte meg i hode.

Øvelsesoppgave:
Løs en (1) av oppgavene:

1) Nitchje [sic] skrev om «Amor fati«. Skriv noe om det du også.
2) AndyAce83 har en teori at man kan diagnosere kulturer som psykisk syke utifra verdiene samfunnet har. Les deg opp på psykiatriske diagnoserer og reflekter om det kan være noe basis i denne teorien eller om AndyAce83 er en jævla sosiopath som burde blitt sperret inne fordi han ikke trår varsomt rundt en tragedie.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on juni 3, 2015, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

