Jødeproblemet


(Kjære PST; Dette innlegget i min blog passer inn perfekt i at jeg stiller spørsmål og prøver å finne svar på problemer på en fri og hva noen kanskje vill kalle «hensynsløs» måte. Jeg vil derfor påpeke at jeg er ikke medlem av noen hat gruppe eller har noen destruktive drifter annet enn å få snakke og tenke fritt. Takk for oppmerksomheten -AndyAce83)

«Vi har et jøde problem», sa Adolf Hitler engang på 30 tallet og det ser ut til at mange år senere har vi fortsatt det. I Dagblæ artikkelen «Hva gjør han her mamma, vet han ikke at han kan bli drept?» skriver de om at en kar kled ut som en jøde ble «spyttet på, truet og får nedlatende bemerkninger slengt etter seg.» Antisemtisme tar helt av! Hva skal vi gjøre?

Som kristenkonservativ mørkemann er det min plikt å ukritisk støtte jøder fordi Jesus var jøde og derfor er jøder veldig gode mennesker. Politisk korrekthet hindrer meg også i å si kritiske ting om «offer» så igjen kan jeg ikke kritisere jøder for noe. Men la meg ta av meg den kristenkonservativ mørkemann frakken og PK lua mi litte grann og spørre: Hva er det med denne gruppen mennesker som skaper så mye skumle og hatske meninger om dem?

Det kan være kjekt å forstå hvorfor folk ikke liker jøder slik at jøder selv kan jobbe litt imot det også. Litt på samme måte som når «Muslimsk ungdom slår fredsring rundt synagogen i Oslo» kan nå jøder selv gjøre noe for å bedre deres egen situvasjon.

Jeg stilte dette spørsmålet engang før på min engelske blogg—> men et godt spørsmål kan ikke stilles for ofte.

En kort oppsummering av jødehat i verdenshistorien.

Dette bildet har du sikkert ikke sett før.

Dette bildet har du sikkert ikke sett før.

Jøder har vært hatet siden antikken. I følge wikipedia har de vært hatet i Alexandria, Hellas og antikkens Roma. De var også hatet i middelalderen hvor både muslimer og kristenkonservative mørkemenn prøvde å kverke dem.

De fikk skylden for svarte dauen, de har blitt brent, tvunget til å skifte religion og har blitt kastet ut av mange land (blant annet England, Østerrike og Frankrike). Martin Luther (han som stiftet den protestantiske trosrettning) skal ha vært ganske hatsk mot jøder. Han skrev boken «On the Jews and Their Lies» hvor han beskriver dem som «base, whoring people, that is, no people of God, and their boast of lineage, circumcision, and law must be accounted as filth.» Han gikk ennå lengre i forslag til å fikse jødeproblemet med å brenne ned synagoger, hindre dem å bo med kristne og tvinge dem til å gjøre fysisk arbeid overfor bankjobber osv.

Det var bølger av anti-semitisme i rennesansen. Voltaire skal ha vært ganske negativ til jøder. Wagner skrev at jøder laget farlig musikk. Grimms folkeeventry skal ha negatvie beskrivelser av Jøder. Dreyfus-saken på 1800-tallet splittet frankrike når en jødisk offiser ble anklaget for spion virksomhet. Wikipedia sier at “To år etter dommen, i 1896, kom det fram bevis som identifiserte en fransk major i hæren ved navn Ferdinand Walsin Esterhazy som den virkelige skyldige. Offiserer av høy rang undertrykte de nye bevisene i en militærdomstol som enstemmig frikjente Esterhazy på rettens andre dag.”

Karl Marx skrevOn the Jewish Question” hvor han hevder at for at jøder (og andre folk) kun kan bli fri hvis de gir fra seg sin tro og bøye seg for stat og kommune. Han så på jøder som en primitiv form for kristendom, men han var ikke noe fan av noen av delene.

Så har vi jo 2. verdens krig. Behøver vel ikke gå i detalj på den. De fleste vet at jøder ble en del forfulgt da.

Jødehat i vår tid

Så antisemittisme er godt innsauset i historien og det er sikkert mye mer og mange flere hendelser enn jeg nevne i min lille oppsummering. Poenget var bare å vise at det har alltid vært antisemittisme. Vår tid er ikke noe unntak.

De mest kjente jødehaterenne er musslinger, men det finnes mange jødehatere blant sosialister og høyreekstreme også. Man kan godt si at jødehat er religiøst og politisk nøytralt. Til og med jøder kan hate jøder. Det ser ut som om jødehat blir ekstra populært når Israel gjør noe med Palestina. Sosialisten i meg føler jeg må påpeke at «å være imot Israel er ikke det samme som å hate jøder», selv om kortene fort blandes vær gang.

Hva mener AndyAce83 om jøder

Så nå vet vi litt om jødehat før og jødehat nå. Da blir det neste vi må klargjøre; Hva synes forfatter av dette blogg innlegget om jøder?

Alle mine meninger om jøder er basert på fordommer! Jeg kjenner ingen jøder og har aldri kjent noen jøder. I mitt 50 år lange liv har jeg kjent et mangfold av kristenkonservative mørkemenn, «fritenker» pakk, musslinger, m.fl. Men jeg har aldri kjent en jøde. Jeg fikk 6 i religionskunnskap (SELV SKRYT) på videregående og har en stor kunnskap om hva jøder tror på og deres ritualer, men kjenner ingen jøder personlig. Hele mitt syn på jøder, være det postive eller negative, er ren fordom. Men mitt blogginnlegg er ikke om hvordan jøder faktisk er, men hvordan folk oppfatter dem. Og det kan jeg skrive mye om.

Hva er det med denne gruppen mennesker som skaper så mye skumle og hatske meninger om dem?

Så da har vi sett på antisemittisme historisk og nuværende, la oss endelig stille spørsmålet: Hva er det med denne gruppen mennesker som skaper så mye skumle og hatske meninger om dem?

Hvis jeg skal beskrive jøder, helt ærlig, ut fra summen av alt jeg vet om dem basert på fordommene mine vil jeg beskrive dem slik: En liten lukket gruppe mennesker, som er ekstremt nepotiskst og glad i sitt eget folk. Som viser liten, til ingen empati og solidaritet overfor andre grupper og har kavet til seg mye makt på grunn av dette. De er forkjempere for mange negative og splittende -ismer (feminisme, mangfold, ateisme) i vesten, som de selv i Israel ikke kunne tenkt å hatt og har tjent mye penger på kriger og bankvirksomhet som har kostet andre, ikke-jøder mye. De er også veldig smarte men sjeldent deltar i hardt fysisk arbeid. De er kunstneriske med en godt utviklet sans for humor, men er også veldig sippete, og man ser dem bare i media når de klager over at de ikke får drive med jøderiet sitt upåaktet.

Det var ikke så veldig positivt, var det? Jeg tror… jeg tror… jeg tror jeg er en antisemitt! Ikke en sånn som skyter på synagoger, spytter på dem eller vil dem vondt, men… likevel… jeg er ikke noe glad i dem heller.

Hvor kommer dette negativet synet fra? Hvor mye er sant?

Jeg vil si det kommer i form av summen av alt jeg hører. Det er sjeldent jeg hører noe positivt om jøder. Det finnes ingen jødisk Gandhi eller Mor Theresa. Den eneste jøden jeg vet om som var snill og grei var Jesus, og han døde for 2000 år siden. Dette er ganske rart fordi det finnes mange kjente og mektige jøder men jeg kan ikke komme på en «god» en.

Woody Allen er en kjent jøde, men han er en ateistisk pedofil som tafser på egne unger. Spielberg, Louis B. Mayer og Samuel Goldwyn (Metro-Goldwyn Mayer MGM), William Fox (Twentieth Century Fox), Jesse L. Lasky og Adolph Zukor (Paramount Pictures), Harry Cohn (Columbia Pictures) og Marcus Loew (Loews Pictures), Harry, Albert, Sam, og Jack Warner (Warner Brothers) og Carl Laemmle (Universal Studios) er eksempler på mektige jøder i amerikansk film industri, men dette er ikke nødvendigvis positivt fordi det styrker heller bildet av jøder som makt mennesker enn noe annet.

Hvor er den vanlige jøden? Han som er som meg? Han som jobber hardt og bygger landet? Ikke bare han som er rik og mektig predikerer holocaust? Hvor er historien om den barmhjertige jøden som hjalp en ikke-jøde opp og frem?

Hører ikke slikt. Det jeg hører er jøder som gråter for antisemitisme. Israel som sprenger barn i uggabugga. Og folk som dette —>
……………………………………………………….

……………………………………………………….

Jøder eller kanskje mer rett «jøder» har plassert seg i midten av bevegelser som støtter destruktive -ismer for vesten. Denne damen er et eksempel, men det finnes mange andre. Jeg bør derfor kanskje nevne en veldig populær anti-semitisk tekst som heter Sions vises protokoller.

Sions vises protokoller er en tekst som har gitt grobunn for mye (ha, ha, ha!) konspirasjonsteorier. Wikipedia beskriver dokumentet slikhens: «Sions vises protokoller (moderne russisk rettskriving: Протоколы Сионских мудрецов eller Сионские Протоколы) er et forfalsket tekstdokument i form av en hemmelig møteprotokoll fra den førstesionistkongressen i Basel i 1897. Teksten beskriver en angivelig plan om jødisk verdensherredømme og har blitt brukt av antisemitter som «bevis» i kampen mot jødenes påståtte, samfunnsødeleggende sammensvergelser.»

Fru Jøde, her var det endel lite vellvalgte ord.

Fru Jøde, her var det endel lite vellvalgte ord.

Wikipedia skriver:
«De 24 protokoller fremstår som anvisninger til en ny eldstebroder, der det beskrives hvordan gruppen akter å virkeliggjøre verdensherredømmet. De eldste vil narre alle «hedningefolk», som de kaller «goyim», til å gjøre som de vil.»

Protokollen hadde noen ideer om dette:

«Utbredelsen av alskens tankegods som vil bidra til å undergrave det etablerte samfunn, som darwinisme, marxisme, «nietzscheisme», liberalisme, sosialisme, kommunisme, anarkisme og utopianisme»

«Innskrenkelse av borgerrettighetene under påskudd av å nedkjempe fredsfiendene»

«Skape inntrykk av pressefrihet, talefrihet, demokrati og menneskerettigheter, men som alt sammen i virkeligheten uthules og blir til rene illusjoner eller røyktepper som skjuler den faktiske undertrykkelse»

«Ødeleggelsen av kristendommen og andre religioner, fulgt av ateismen som et overgangsfenomen før jødedommens hegemoni blir endelig virkeliggjort»

«Anspore til voldelige utskeielser under dekke av å respektere frihetens prinsipper, for bare å la jødenes konge til slutt knuse disse krefter og dermed fremstå som redningsmann»

Hadde jeg vært mer av en konspiratorer hadde jeg trodd på dette, men jeg gjør ikke det. Likevel, sittende på sidelinjen kan jeg ikke nekte for at jeg finner det fascinerende hvor mye av dette man kan tro man ser.

Ta for eksempel kultur-marxisme. Meste parten av frankfurter skolens tenkere var av jødisk opphav. Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Herbert Marcuse, Walter Benjamin, Erich Fromm
osv. Kultur-marxisme har alle -ismer jeg ikke kan fordra og de er proponenter for feminisme, ateisme, ytringsfrihets bekjempelse (Politisk korrekthet) og statisme. Ting jeg mener bryter ned den vestlige verden.

Som sagt, jeg tror IKKE på dette, men jeg prøver å påpeke hva som ligger til grunn for antisemitisme. Noen jøder gjør det veldig lett å misslike dem. Har man et bekreftelsebehov så finner man lett jøder som spiller inn under det antisemitter sier de er.

«Men man kan da ikke anklage offer for at de opplever onde handlinger«, tenker kanskje du hvis du er skoleflink. Beklager, jeg er ikke politisk korrekt. Jeg ser ting i sammenheng og ting går i sirkler. Selv om onde handlinger er ALLTID overgripers skyld, må man være vis nok til å skrive i protokollen (eh? eh?) lærdom slik at man kan unngå å gjøre samme feil om og om igjen.

Når jødehat kommer tilbake som tidevannet, så må man stille spørsmål til hvorfor dette skjer. Hva er det med mobbeofferet som gjør at mobberene velger dem ut gang på gang? Hva kan vi gjøre for å forandre på dette slik at vi ikke må ta den valsen på nytt?

Hva kan vi gjøre med jødeproblemet?

Den endelige løsningen har jeg ikke (*knegg, knegg*). Det er liksom ikke så mye ikke-jøder kan gjøre med dette. Vi kan jo fordømme hverandre for å mene hva vi føler. Det er vi jo ganske gode på. Men jødeproblemet er først og fremst et jødisk problem som de selv må fikse opp i. Finn en god PR konsulent (det finnes sikkert mange jøder som er det) og vis at dere liker å bo i vesten og kan digge vestlige verdier (f.eks kristendom, frihet osv) og har evne til å vise solidaritet utenfor deres egen gruppe.

Øvelsesoppgave:
Dette var en ærlig innlegg av AndyAce83. Hvordan kan vi straffe han for slikt? Finn ut hvem AndyAce83 er og gjør livet hans surt.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on februar 19, 2015, in ??? and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

    • Takker og bukker. Fordi om jeg ikke har tatt på meg tinnfolie hatten fullstendig, kan jeg fint se hva som er problemet 😉

      Jeg hater ikke jøder. Kjenner ingen. Men jeg tror ikke at det er røyk uten ill. Noe av problemene er deres, når det skjer gang på gang på gang på gang. Mitt ønske var å påpeke dette. Ikke si at det er kun deres skyld, men det går ann å se litt inn i seg selv også noen ganger 😉

      Men som sagt… Hater ikke jøder og ønsker ikke å volde dem skade eller drive hærverk på bygninger osv. Men jeg gråter meg heller ikke i søvn over voksende antisemitisme.

Så hva tenker du om dette?

