La oss gråte en tåre for Brynjar

Vi skal ut på en reise igjen. Noen tanker om ting må langt ut på landet før den kommer tilbake til storby. Håper du har tatt med niste? La oss starte—>
……………………………………………………..

Det første spørsmålet jeg må stille meg selv, og som jeg må stille vær gang jeg skrivet et innlegg, er; Har jeg nok irritasjon, frustrasjon eller lidenskap for dette evnet til å skrive en tekst om det? Det har hent at jeg har skrevet litt, kanskje bare overskriften, også stoppet helt opp. Rett og slett fordi evnet interesserer meg ikke nok.

Så hvorfor begynner jeg da å skrive en tekst om noe som ikke interesserer meg? Noe som bare irriterer meg litt? Jo, fordi media mener jeg skal mene noe om dette. Fordi de skriver om det hele tiden. Irritasjonen er kanskje ikke så mye på saken i seg selv, så mye som at media hele tiden forteller meg om den.

La meg være ærlig: Jeg gir faen i Krekar. Vet ikke hva han har gjort engang. I mine egne ord er er Krekar en sjegg-ape (i ordets rette forstand) som har truet Erna engang, har vært en trussel for Norge av en eller annen grunn, og leder for en haug med gale mennesker i uggabugga. I tillegg er han frekkere en flatlusa og ser ut som en nisse.

Når jeg vil ha han ut av Norge er det fordi jeg har inntrykk av at han gjorde en del vederstyggelige ting når han var leder for den haugen med gale mennesker i Uggabugga. Såpass intressert var jeg i Krekar saken at jeg gikk på wikipedia for å finne ut hva han hadde gjort og jeg ble ikke så veldig mye klokere. La meg derfor gå tilbake til wikipedia for å se hva som står der nå…

vent litt…

Ok. Den haugen med gale mennesker jeg snakket om heter Ansar al-Islam og ifølge wiki « gjennomførte [gruppen] i 2001-2003 en rekke massakrer og terrorhandlinger rettet mot de kurdiske selvstyremyndighetene, først og fremst partiet PUK. Myndighetene i Irak hevder Krekar var ansvarlig for disse udådene, og krever ham utlevert.»

Så dette er Krekar. Men jeg vil ikke skrive om Krekar. Jeg vil skrive om Brynjar! Brynjar Nielsen Meling, den gode advokaten til Mulla. Den snille selv-oppofrende forsvareren som aldri ble satt på pidestall for sin kamp for rettferd og sannhet.

Som Brynjar selv gråter «Jeg blir kritisert og «hatet». Geir Lippestad ble folkehelt» Stakkar Brynjar. Så da ser jeg på det som min plikt å forklare Brynjar hva som skiller han fra Lippestad.

Det som skiller deg Brynjar fra Lippestad er at: Lippestad ble kontaktet av Anders Behring Breivik og gjorde det klart hele tiden at han motvillig, av etiske grunner, var villig til å forsvare ABB. I de fleste intervjuer så det ut til å veie tungt på han hva han måtte gjøre som forsvarer og han skilte klart imellom han selv som privatperson og forsvarer for ABB.

Du, Brynjar, koser deg for mye. Du forsvarer en mann som ut ifra hva jeg har forstått (og det er ikke mye) er like ille som ABB når det kommer til å skape kaos og drap, men fordi han ikke drepte folk i Norge så slipper han mange problemer. Jeg oppfatter det ikke som at du er klar over din rolle og du skiller ikke din posisjon, som forvarer av en despot, fra deg som privatperson. Mens Lippestad har latt ABB selv ta opp «urettferdigheter» i fengsel, så tar du selv og sipper for «overgrep» Krekars må «lide» med.

Den største forskjellen mellom deg og Lippestad er at du er kvalmende Brynjar. Du er en personifisering av hva vi hater i advokater. Du er en sleip, kverulant som driter i etikk, og vil bare opp og frem.

Til slutt vil jeg si følgende om Krekar saken: Norge er veldig etnosentrisk og inolerange overfor andres kultur. Vi sitter her oppe som nedlantende rasister og tror vi vet best hvordan andre land skal gjøre ting. Dette er kvalmende. Vi burde skamme oss som nasjon for hvordan vi velger å oppføre oss. Bare fordi vi har tradisjoner og tro her oppe betyr ikke at vi kan være ovenpå og ned overfor andre kulturers tradisjoner og tro. Likevel gjør vi det vær dag med Krekar.

Vi viser INGEN respekt overfor andre kultures oppfattelse av rettferd og lov. Send Krekar ut til det landet han tilhører og la han stå til rette i deres land. Jeg driter i om han vil bli henrettet. Det er slik det er. Vi som Nordmenn kan ikke diktere hva andre land skal gjøre. Veldig intolerant av oss.

Øvelsesoppgave:
Drøft om det er etnosentrisk å nekte utsendelse av Krekar fordi vi er uenig i rettspraksis i annet land.

Blogg oppdatering: Etter at jeg satt meg ned i en stol å tenke litt på hva jeg hadde skrevet tenkte at jeg burde kanskje si en ting til—> Det gjelder følgende kommentar «Den største forskjellen mellom deg og Lippestad er at du er kvalmende Brynjar. Du er en personifisering av hva vi hater i advokater. Du er en sleip, kverulant som driter i etikk, og vil bare opp og frem.»

Dette er hvordan jeg oppfatter Meling. Ikke nødvendigvis hvordan han faktisk er. Jeg vet ikke hva han mener om sin rolle som forsvarer av Kreket… unnskyld… Krekar. Det kan hende han føler det like mye at dette er bry som Lippestad, men bare ikke gir et inntrykk av dette. I så fall er han kanskje mer profesjonell enn Lippestad. Men, han forsvarer Krekar mer enn jeg mener han behøver. Når Krekar bevisst provoserer Norge som rettstat og gjør narr av oss fordi vi er så snille med han, så sier Meling at han forstår dette. At Krekar er en stakkar.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on januar 28, 2015, in ??? and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

