Litt forsvar og litt kritikk av høyresiden. (La oss reflektere litt)

Ok.

Så vi har en høyre regjering og sosialister er i harnisk fordi høyre regjeringen prøver å gjennomføre litt høyrepolitisk politikk. Da må man male fanden på flatmark på høylys dag og fortelle oss at det er kun de rike som er tjent på politikken som nå skal gjennomføres. Sosialisten Valen er en av disse som starter gråtekor for de svake i samfunnet (skulle nesten tro han var Kristen og ikke evolusjonær ateist) og skriver om den forfærdelige Moralismelinja til høyresiden. Artig egentlig siden jeg oppfatter venstresiden til å være de som driver mest med sekulær moralisering.


To ting må sies med engang.
1) Sosialisme er misunnelse satt i system, og 2) høyresiden i Norge er fortsatt sosial-demokrater.

Jeg har lenge sagt, og jeg sier det igjen; Høyre er arbeiderpartiet i dress og slips. De er ikke på jakt etter å la folk sulte eller dø fordi de kun vil la rike være rike.

For å forstå Høyre, og hva de mener, må du forstå at majoriteten av deres politikere har gått samme skole som du og jeg. Den norske skole lærer oss opp i at velferdsstaten, da særlig den Norske, er det eneste moralsk riktige. Til og med jeg, som kristen konservativ mørkemann, er hjernevasket til å mene at vi skal hjelpe de svake og vanskelig stilte (jeg lærte det både i skole og i kirke).

Så hvorfor er høyre så slemme at de vil la enslige mødre og syke bli satt ut på gaten for å sulte? Eh… Hmm… Saken er vel at de ikke vil dette men at media ønsker å skape et bilde av dette.

Høyresiden i Norge ønsker ikke å lage en synk eller svøm samfunn, men et samfunn hvor man skal svømme selv hvis man kan. Ikke alle skal ha en livs bøyle hvis de ikke trenger det. Men bøylen er der for folk som trenger det. Den er bare ikke gullforgylt, fordi gull er tungt og kan også få folk til å synke. Metafor overload!!!

Hva jeg prøver å si er at har man har ressurser i seg så bør man bruke dem. Samfunnet trenger deg og har du litt å gi bør vi som et sunt samfunn prøve å finne en måte å hjelpe deg tilbake til en mer produktiv hverdag. Men her vil jeg komme med litt konstruktiv kritikk til høyresiden. (WHAAAAAA?!?!)

Det dere gjør nå er å bruke pisken (et nyttig verktøy) men dere må ikke glemme gulroten. Eller mer presist, ikke glem mannen som kommer med guleroten. Problemet i Norge er ikke bare passivitet i befolkningen, men også at vi har et system som kun er skapt for å lage passivitet i befolkningen.

NAV er ikke et kontor for sysselsetting, men for goder. Engang i tiden kalte vi NAV for arbeids etaten (ja, jeg er så gammel). Den var ment til å få folk i arbeid. Nå er NAV kun for å gi stønader.

Vi må ha en NAV REFORM (for det har vi ikke hat 100 av før *knegg, knegg*). Høyresiden må huske på at selv om det finnes mye ressurser i alle mennesker så kreves det ofte litt start hjelp for å folk som er passivisert tilbake til en produktiv hverdag. Høyresiden må ikke glemme at alt for mange stillings utlysinger går til kjentfolk og at kjenner man ingen som er sjefer eller venner av sjefer så er det vanskelig å komme tilbake til arbeid.

En jobb faller ikke bare i fanget på folk, og, beklager hvis jeg høres litt snillist ut, kanskje den burde? Det holder ikke bare å fjerne livsbøylen til folk. Da vil de synke. Du må kaste dem et rep også. Høyresiden har en ide som faktisk er like fin… nei finere enn venstre siden. Den har tro på individet og på selv realisering. At alle kan, hvis de vill. Men det betyr ikke at vi ikke trenger hjelp til dette.

Øvelsesoppgave:
Søk etter en jobb i et firma du ikke kjenner noen. Reflekter over hvor lett det er å skaffe jobb i Norge 2014.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on oktober 22, 2014, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Hei.

    Jeg liker bloggen din og synes du har morsomme innlegg. Ville bare poengtere at du dog gjør den samme skrivefeilen i hvert eneste innlegg. Jeg liker ikke normalt å rette skrivingen til folk, men skrivefeilfeil på blogg skaper brudd på tillitsforholdet mellom blogger og evt. følgere. Påpeker det kun i tilfelle du ikke vet om det selv.
    Så var er feilen? Orddelingsfeil. Og jo, det har faktisk mye å si. Du ser jo selv forskjellen på lamme lår og lammelår? Sistnevnte er lår på lam, førstnevnte er lår som er lamme/ømme. Andre eksempler? røyk fritt eller røykfritt? julenisse eller jule nisse?

    Hilsen en ateist, fritenker, agnostiker og antiteist.

    Øvingsoppgave: Finn orddelingsfeilen i ditt nyeste blogginnlegg? Hint: i første setning. fasit: høyre regjering. løsningsforslag: høyreregjering eller høyre-regjering.

    • Takk for tipset.

      Når jeg skriver blogg innlegg eller blogginnlegg så skriver jeg fritt i et tekstredigeringprogram eller tekst redigerings program. Den retter ikke riktig skrevede ord verken hvis det var orddelings feil eller homonymer (hvis og vis osv),

      Men jeg forstår problemet og er enig i at for mange skrive feil kan påvirke tillit. Men som jeg skriver i «Hva er Tanker om Ting?»; «Jeg heter AndyAce83 og har skrevet Andy´s Mercury Comments men bestemte meg for drive med litt Norsk blogging fordi jeg suger i Norsk rettskriving og tegnsetting også. »

      Men jeg skal se på det. Låver og lover.

  2. Tips: Skriv heller for mange sammensatte ord enn for få. Flott blogg, men orddelingsfeilene blir irriterende. Det er ekstremt få ord på norsk som ikke skrives i ett ord.
    Forresten, går det an å få vite noe om bakgrunnen din? Utdanning, jobb, politisk aktivitet?

Så hva tenker du om dette?

