Kjønnsidentitet og psykiatrisk behandling

«I Yam What I Yam»
-Skipper’n

Sååå…

Vi er alle enig i at barn kan bli født i feil kropp. Iallefall hvis vi leser debattinnlegg og media fokus. Vi hører glad sak på glad sak om barn som får skifte kjønn og jeg leser ingen innlegg av psykologer eller andre som stiller spørsmål til denne nye oppfattelsen av kjønnsidentitet. Så da er det opplyst og vedtatt da… eller?

La meg være den gamle grinebiteren litte grann her igjen. Det er en identitets rolle jeg føler meg komfortabel med og det trengs ikke engang noen medisinske inngrep for å forandre meg. For “gammel” har jeg alltid vært og støtt og stadig surmuler jeg så da setter jeg igang igjen.

Jeg vet ikke hvorfor «alle» psykologer er enig i at man kan bli født i feil kropp. Det kan ha med mange grunner å gjøre. For det første er det viktig. Veldig viktig at psykologer oppleves som åpensindig. Dette burde være forståelig. En psykolog med «konservativ mørkemann» oppfattinger kan oppleve at pasienter/brukere/whatever ikke vil kunne åpne seg så lett til dem fordi de opplever behandler som «dømmende». Problemet er at det er ikke «dømmende» å si at man ikke er født i feil kropp. Det er sant. Det er et faktum. Man kan ikke bli født i feil kropp, man kan bare oppfatte kroppen sin feil.

Når et barn, født helt gutt eller helt jente (altså ikke tvekjønnet mutasjon) er det ikke riktig å tro at man er et annet kjønn enn det man er født som. Det er kun en opplevelse og opplevelsen er feilaktig. Det er min mening, som lek-psykolog og synser, at dette ikke bør behandles medisinselt (altså med kosmetisk kirurgi og hormon behandling) men istedet med terapi.

Litt om psykiatrisk behandling av en kar som ikke er noe som helst innenfor psykatri (annet en fast beboer på rom 301, intensive avdeling)

Viste du at psykisk sykdom er kulturell relativ? Selv skading for eksempel er sett på som negativt i vesten, men i mange stamme kulturer er det å kutte seg selv en del av en rik ritual kultur. For noen er det å spy i dass etter et måltid et sunnhets tegn selv om de fleste av oss vill kalle dette bulimi. For mange religiøse vil det å snakke med Gud være et tegn på å være profet eller gudommelig inspirert, mens humanist ateister vil nok kalle dette et tegn på schizofreni.

Mange psykologer nå vil hevde at vi har for mange psykiatriske diagnoser (drikke for mye kaffe er en psykiatrisk lidelse) og dette er også et eksempel på hvordan psykiatri er bundet av tiden eller «zeitgeist».

Som en tommelfingerregel bruker psykiatere 3 punkter for å evaluere om en pasient har en psykologisk problem når man vet at mental helse er alltid i lys av kulturen og tiden man lever i. Man prøver å observere om pasientens virkelighetsoppfatning på noen måte er «1) Deviance,
2) Discomfort, 3) Dysfunction» eller på norsk «1) Avvikende oppførsel, 2) ubehag (http://sv.wikipedia.org/wiki/Avvikande_beteende) 3) dysfunksjonell”

For at psykologi ikke skal bli et tankekontroll senter som bestemmer hva som er og hva som ikke er riktig virklighetsoppfattelse må de se om pasientens virklighetsoppfattelse medfører negative konsekvenser for seg selv eller andre.

Et eksempel er at hvis jeg tror at Stoltenberg er en reptil romvesen så vil de fleste oppfatte dette som en ”gal” virklighetsoppfattelse. Men det man som psykolog da må se etter er i hvor stor grad dette har negative konsekvenser. Hvis jeg har fått for meg dette, men det ikke betyr noe for meg eller andre så er det heller ikke et psykatrisk problem. Hvis jeg derimot gnager om dette til alle jeg kjenner vil dette lede til ubehag (punkt 2) for andre og det kan fremmedgjøre meg fra dem på grunn av min avvikende oppførsel eller jeg kan oppleves truende for Stoltenberg ved at jeg kanskje mener at det at han er en reptil må avsløres og kanskje må han elimineres (PST dette er et eksempel og skal ikke sees på som mitt syn eller en plan).

Det er nok mange politisk korrekte mennesker om ønsker å fjerne ordet ”forstyrrelse” når det kommer til kjønnsidentitetdsforstyrrelse. Jeg kikket på Store medisinske leksikon og de skriver bare om kjønnsidentitet. Det er derfor viktig å forstå følgende: Medisin er ikke politisk eller kultruellt nøytral. Det er ikke ”ren fakta” som humanist-ateister liker å preke. Hva man mener i dag om noe er ikke noe man mener i morgen og det er naivt å tro at man bare beveger seg i en rettning (en postiv).

Leser man seg opp på psykiatrisk behandlings historie har det vært mange skummle overgrep opp igjennom tidene. Den mest kjente er jo lobotomering. Men det var mange andre stygge behandlings metoder også. Dette blir undervist selvfølgelig (liker ikke det ordet) som negativt for at de som skal drive med psykatirsk pleie ikke skal gjøre de samme feilene igjen.

Kanskje måten vi nå behandler barn og voksene med kjønnsidentitets forstyrrelse vil sees på som store negative overgrep om 50-100 år. Eller kanskje ikke. Kanskje vi beveger oss inn i det humanist-ateister kaller transhumanistisk fase, hvor man bryter den mennesklige formen og lager hybrider eller androider av oss. Men dette er bare ment som en sidetanke.

Øvelsesoppgave:
Hva lærte du av denne teksten? Skriv et kort referat av teksten for deg selv.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on september 7, 2014, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

