“For mye teologi, for lite kjærlighet” – et svar

Aftenposten er en forferdelig anti-demokratisk avis som hater ytringsfrihet ved å kreve at folk skriver ved sitt fulle navn under deres innlegg. Da som det er skrevet kan jeg fortsette å kommentere på en av deres nyeste innlegg kalt “For mye teologi, for lite kjærlighet” skrevet av Børge A. Roum (medlem av miljøpartiet de grønne).

Børge spør, som mange har spurt før han og som sikkert vill bli spurt igjen: “Hvem vil tro på en Gud som gjør livet deres til et helvete, før han sender dem dit?” Jeg har undervist dere flere ganger i dette [1, 2, og 3], men jeg er da ikke redd for å repetere meg selv noe mindre enn aviser er.

Børge skriver «Er konservative kristne blitt til Bibelens bad guys, fariseerne?» Innlegget hans, som de fleste andre innlegg om kristendom og teologi er en blanding av hans sterkeste -isme (kultur-marxisme) som han ikke kan forene med kristendommen. Han slår et slag for homofile, som om den gruppen er så forferdelig viktig å inkludere i kirken (mange av dem er ateister og de som ikke er, er enten agnostisk/irreligiøs eller har på en eller annen måte kommet til terms mellom sitt livs valg og sin kristne tro).

Det er en konstruert konflikt ment til å bryte ned en av dogmene i kristen tro i de «beste intensjoner». La meg fortelle en liten historie fortalt til meg av noen Jehovas vitner.

Noen vitner var ute å plaget folk dør til dør med sin tro og endag kom de i en samtale med en kristen dame som hadde homofil sønn. Hun sa til vitnene at homofili ikke var en synd, men at det var bare noe slemme kristenkonservative mørkemenn hadde lurt folk til å tro. Du kan si hva du vil om Vitner men de vet sin bibel og de var raske med å henvise damen til hvor i bibelen det står klart og tydelig at homofili var en synd. Da rev damen ut de sidene i bibelen og slengte igjen døren.

Mitt råd til den damen ville vært å slengt igjen døren med engang de kom og ikke rive ut sider av bibelen som hun ikke liker. Det hjelper ikke stort.

Likevel finnes det mange kristen som henne som ønsker å hevde at ikke bare er ikke homofili en synd, men det er helt greit. Børge er da en av disse og da får han selvfølgelig lov å trykke sitt innlegg i aftenposten.

Det eneste de ønsker er å skape en dikotomisk verdenssyn hvor folk som er konservative er slemme festbremser, mens de dem selv er festlige åpensindige mennesker som lirer av seg tankevrøvl med den største av selvfølge.

Hør her Børge! Homofili er en synd og hvorfor det er en synd er da åpenlyst. Det er en synd fordi det medbringer så mye mer enn skinke ryttning og avføring under forhuden. I San Fransisco (GO WEST!) homo-by nummer 1 i USA var normen for en homofil man å ha 1000 «elskere» før aids epidemien kom.

Noen kristenkonservative mørkmenn sier at AIDS var en straff fra Gud for homofili. Jeg sier ikke at det var en straff, men en konsekvens av liberal seksual-kultur som ser ut til å ha sterkest effekt i homo-miljøer. Det finnes mange ikke-promiskuøse homofile, men jeg tviler sterkt på at disse ikke-promiskuøse er de som er sterkest for homofiles «rettigheter» og har størst stolthet for sin legning.

Kanskje litt homofil skam er bra? Kanskje litt selvransakelse og edruelighet overfor sin legning kan redde dem når neste AIDS bølge kommer? Kanskje det er en grunn dypere enn intoleranse og festbremsing som er grunnen til at vi ikke burde gi stående applaus for alt av alternativ livstil?

Som kristen konservativ mørkemann vil jeg sitere mine viktigste sitater fra bibelen. De går «Og hvorfor seg du flisen i din brors øye, men merker ikke planken i ditt eget øye? Eller hvordan kan du si til din bror: ”La meg ta flisen ut av øyet ditt!” og se, planken er i ditt eget øye? Hykler!» og
«LA den uskyldige kaste den første sten»

Men det betyr da ikke at man som kristen konservativ skal bare dilte etter å la folk holde på å gjøre hva de vil når de begynner å leke med kristne verdier. Det er noe helt annet.

Den gjennomsnittlige kristenkonservative (med data jeg drar ut av ræva) gir faen i hva homser driver med. Det er ikke deres sak. Det er når de skal ha oss til å si at det er greit og at de burde få gifte seg osv at konfliktene kommer. Det er de homofile (eller egnetlig de som later som om de jobber for homofile) som skaper konflikten. Joda, det finnes noen som går rundt med «slemme skilt» om «styggdommen som er homofili» av en eller annen grunn, men de fleste kristne (og husk det er sabla mange av dem) driter en lang marsj i hva homser gjør og ikke gjør.

Abort er litt anderledes fordi det dreier seg om drap (for kristne), men til og med her tar de fleste kristen konservative en lavmælt holdning. Ikke alle er som Nessa og driver korstog mot barnedrap. Det er noens kall, men ikke alles.

Misnøyen er ikke skapt, som Børge ønsker å si, av kristen konservative, men av den begredelige ytringsfriheten som gjør at folk skal få lov å mene forskjellige ting, selv hvis dette kan lede til konflikt, aggresjon og sorg.

Øvelsesoppgave:
Tenk deg hvis 1000 mennesker har sex med 1000 mennesker som har sex med 1000 mennesker også har 1 av dem aids. Regn ut selv hvor mange homofile som vil ha fått aids i løpet av 5 år. Hvis man antar at disse 1000 menneskene er fordelt over en seksuell aktiv periode på 25 år.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on juli 12, 2014, in ??? and tagged , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. 1) Hva er egentlig din mening om homofili her? Mulig jeg er totalt dum, men hva forsøker du å si? Prøver du å si at det er et ikke-problem?
    2) Det har ingenting å si hva «flertallet» av alle de inaktive kristne mener, de som former andres syn på kirken, er de som har makt i kirkesamfunnet (som er imot homofili, jamfør det siste kirkemøtet).

    • 1) Noen ganger kan det være litt vansklig å si hva jeg prøver å si fordi jeg vet ikke helt selv hva det er jeg vil si og måten jeg sier det på er selvmotsigende og ambivalent. Jeg sitter ikke inne med svaret på noe, men det gjør ikke andre heller. Når man slår inn den samme spikeren om og om igjen hadde det vært fint om noe nytt ble sagt også. Det gjør det skjeldent.

      Jeg ønsker bare å komme med tanker om ting. Prøve å komme med noe nytt. En ny vinkel og perspektiv. Istedet for å banke inn den samme spikeren om og om igjen.

      2) Jeg har ingen mening om kirkepolitikk. Man må skille mellom hva som er godt og hva som er korrekt.

Så hva tenker du om dette?

