Klage #26: 17. Mai invasjoner

hgiu

Ok. Så jeg skrev ikke om dette igår for jeg vill ikke regne på parader på fine dager. 17 mai er en viktig dag for Norge og igår var en veldig viktig dag siden vi hadde 200 års jubileum. Bare en sosialist ville skrive noe kjipt på en slikt dag. Man må ha rene dager hvor man prøver å legge vekk konflikter om bare for den dagen alene (litt Dalai Lama-isk er du ikke enig???).

Men den dagen var igår og jeg må derfor klage litt idag og jeg synes det er best å starte med et «tenk hvis» scenario—>

——
Det er 1 oktober 2014 og i regnet på Karl Johan kommer en folkemengde av nigerianere. 50-100 stykker flagger sitt grønne og hvite flagg mens de synger og hoier. Man kan høre de synge «Arise, O compatriots. Nigeria’s call obey to serve our Fatherland with love and strength and faith.The labour of our heroes past shall never be in vain, to serve with heart and might. One nation bound in freedom, peace and unity.» Er Norge blitt innvadert?
—–

Min klage idag skal dreie seg om at jeg ser på tv at folk synes det er koselig å spre 17 mai feiring rundt om på kloden. Dette er tull og jeg finner det kvalmende. Vært år kan vi se på nyhetene at 17 mai blir feiret i andre land av Nordmenn uten at folk ser ut til å tenke hvor frekt det egentlig er.

Jeg forstår da at 17 mai er spesiell dag for Nordmenn, og at man kanskje har et behov for å markere dagen selv når man er i utlandet, men man kan da ikke lage parader for det! Når jeg ser slike bilder av Nordmenn gå i parade i Australia eller Thailand eller Spania får jeg assosiasjoner til nazister som går i parade nedover Karl Johan 9 April 1940.

Et diskre flagg i vinduet kanskje, selv om til og med det er litt frekt. Invitere andre nordmenn rundt seg til synge nasjonal sangen på et rom er greit. Men det får være grenser. Man kan ikke gå i parader ned over andre lands gater. Det opplever iallefall jeg litt invaderende.

Kjære Nordmenn i utlandet på 17 mai. Hvis du vil feire 17 mai må du hjem den dagen. Kan du ikke hjem den dagen fordi du er i arbeid eller lignende må du holde festen privat og lav profil. Det er frekt av Nordmenn å gå rundt i andre land med sitt flagg og lage parade. Skam dere! I andre land feirer man kun deres dager og krever ikke spesial tilpassing fordi man er Norsk.

Øvelsesoppgave:
Er dette blogg innlegget politisk korrekt eller rasistisk?

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on mai 18, 2014, in Klager om Ting and tagged , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

