Sublim fra klar himmel – En tanke om ting.

Jeg hørte akkurat på en sang 5 ganger på rad mens jeg sang høyt. Da gikk det plutselig opp for meg hva sangen «egentlig» dreier seg om. Jeg analyserer ikke kunst som man analyserer sykdomsbilder på hunder. Jeg lar det rotere i hode, og så kommer det et øyeblikk, jeg tror Kant kalte det sublim, «folk flest» kaller det «lyn fra klar himmel», hvor jeg innser at jeg trolig har forstått hva det var teksten ville si.

Det rare er at hvis du spurte meg hva sangen het og hva jeg mente sangen var om ville det pervertert øyeblikket. Kunst kan være en religiøs erfaring som gjør at man innser noe og ser ting på nytt. Ingen kunst preker.

Øvelsesoppgave:
Hva søtteren var dette for noe?

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on mai 1, 2014, in Kvasi-intellektuell svada and tagged . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

