Tips til den norske #Trolljegeren serien

«Whether he went on with the diary, or whether he did not go on with it, made no difference. The Thought Police would get him just the same. He had committed— would still have committed, even if he had never set pen to paper— the essential crime that contained all others in itself. Thoughtcrime, they called it. Thoughtcrime was not a thing that could be concealed forever. You might dodge successfully for a while, even for years, but sooner or later they were bound to get you
-1984 av Orwell

Ok. Så jeg leste i aftenposten at «TV3 vurderer norsk utgave av #Trolljegeren«. Som en anonym kristenkonservativ mørkemann bør jeg kanskje gi TV3 noen tips om en eventuell Norsk #Trolljegeren serie.

Jeg har nå sett den første episoden av den svenske serien «Trolljägarna» og har gjort meg opp noen tanker om hva de gjør rett og hva de gjør galt. Som alltid ser det ut til at folk ikke har forstått hva «troll» begrepet er. Selv etter at jeg har undervist om dette flere ganger [1] [2]. Kanskje ikke mediafolk får memmoet mitt?

Dette er trolling!

Så la oss gjøre dette klart engang for alle. TROLL kommer av det engelske ordet «to troll» som betyr fiske. Et ekte nett troll skriver ting som er bevisst provoserende for å vekke aggresjon i andre. De mobber ingen eller hetser dem. De velger ikke ut noen for å plage dem, men lar folk som lett lar seg plage finne dem.

Et eksempel på trolling er å finne en pro-abort video på youtube og skrive at «abort er mord» der. Da vil folk som mener at abort er greit bli provosert av dette, og vil så gå til angrep. Et flink troll da kan klare å holde den andre personen eller personene sinte i flere dager mens de selv ler så de nesten faller av stolen.

Selv har jeg gjort det noen ganger. Ofte er det ikke ment som trolling med engang. Jeg skriver kanskje en kommentar under et politisk korrekt innlegg hvor jeg sier min «kristenkonservativ mørkemann» utsagn (som faktisk er min mening) men reaksjonen jeg får tilbake er så følelsesladet og sint at jeg klarer ikke å ta det seriøst. Da fortsetter jeg å debattere med dem kun på pur eff.

Og jeg ler…

Dette er ikke mobbing eller hetsing av noen. Dette er frivillig av «offeret» som selv velger å bite på og ingen blir såret av det heller fordi da er det ikke morsomt lenger. Å trolle er å kaste bort andres tid ved å si provoserende ting som andre mener de må belære og korrigere.

I den svenske serien av «Trolljägarna» finnes det bare ett troll og det er «offeret» Kawa Zolfagary. Kawa Zolfagary er en perfect svenske. Han er ikke etnisk svensk, han er feminist og han er «rasistisk» mot etnisk svenske menn. Jeg skulle gjerne postet link til facebook gruppen hans «Vita kränkta män» men den er tatt ned (voffo…voffo det då? Vo…vo…vo… voffor gjor han det på detta viset?). Istedet kan du fordype deg i hans andre blogg Zolfagary aka. www.dodsmaskinen.se. Noe sier meg at den er litt mer husrein da. Uansett så skriver han ting som folk vil bli provosert av. Han håner etniske svensker og da særlig menn (det eneste du får lov å håne i Sverige) Dette vet han og dette ønsket han. Derfor er han et troll.

I episoden jeg nå referer til var han ikke portrettert som et troll derimot, men istedet som et offer for et «troll». Et «troll» som jeg nå ønsker å undervise deg i IKKE er et troll. Hun het Kattan57 og skrev ting alla «Dø svarting» osv. Dette er ikke trolling hvis ikke politisk korrekte mennesker skal begynne å forsvare han. Da er hun et troll. Slik jeg forstår det får hun masse støtte for dette og det er alt.

Kattan57 er altså IKKE et troll men en netthetser eller nettmobber eller sint debattør. Du kan velge. Jeg la iallefall merke til at de hadde virkelig funnet de største rasshølene på nett. Kudos til det. Til og med jeg fikk frysninger av noen av disse utsagnene.


Selv har jeg fått klørne ut mange ganger
av Thomas Hylland, Jonas Gahr, Jens Brun og andre tanke kontroll mennesker på toppen som sier og mener så mangt om så mye men jeg truer dem ikke på livet, kaller dem enkle fornærmelser (hvis jeg gjør prøver jeg da å være kreativ) og holder sint banning på et absolutt minimum.

Det er ikke noe galt å bli sint på folk. Det er veldig veldig veldig veldig veldig mange rikssynsere som prater hverandre etter kjeften og deler ut konsensus til oss på gølvet men det hjelper lite å bite dem. Da får man bare tv-serier som #Trolljegeren.

Så hva er mitt tips til TV3´s Trolljegerene?
IKKE KALL DET TROLLJEGERE når dere er på jakt etter folk som driver med netthets. Det er IKKE det samme.

Øvelsesoppgave:
Hva er forskjellen mellom troll slik det faktisk er og slik media fremstiller det. Finn egne nett-troll og reflekter rund deres rolle i et demokrati med yttringsfrihet.

PS: Hvis du vil bli et nett troll selv skal jeg gi deg et tips. Ingenting er mer provoserende enn sannhet sagt på feil sted. Your welcome.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on april 3, 2014, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

