Statskirke, staskirke, fjaskirke.

«Lest we forget at least an over the shoulder acknowledgment to the very first radical: from all our legends, mythology and history (and who is to know where mythology leaves off and history begins – or which is which), the very first radical known to man who rebelled against the establishment and did it so effectively that he at least won his own kingdom – Lucifer.
― Saul D. Alinsky, Rules for Radicals: A Pragmatic Primer for Realistic Radicals

La meg starte dette blogg innlegget ved å dele en historie. Jeg studerte engang. Også studerte jeg engang til. Den andre gangen var etter at «fritenkerene» hadde tatt over Internett og gitt oss alle et inntrykk at det er flere av dem enn det faktisk er. På denne tiden trodde jeg faktisk på dem og fikk litt bakoversveis når jeg kom på realfaglig studie og finner ut at det var veldig mange kristne i studiet. Vi snakker ikke bare litt kristne heller. Vi snakker «for meg er det viktig å ha kristen troen» i presentasjonen av seg selv. I studiegruppen jeg var i, tilfeldig valgt av lærere, var alle 5 variasjoner av kristne fra adventister til frikirke til statskirke kristne. Må innrømme at jeg ble litt satt ut av det hele. Her gikk jeg rundt å trodde at Norge var avkristnet av Jens Brun og vennene hans men kristentroen var jo levende og vell i grasroten. Hvis du er «fritenker» tenker kanskje du at jeg studerte på en kristen skole, men dette var faktisk en statseid offentlig høgskole og vi studerte på realfaglig linje.

Siden vi var av forskjellig kristen bakgrunn (ja det er et mangfold der også) var det naturlig å dele synet vårt og se hva som var likt og hva som var ulikt, uten, tro det eller ei, å bruke vold eller slå hverandre. Jeg var av statskirkelig bakgrunn og det var ei annen i gruppen min også og jeg ble overrasket av å høre at hun var ute på markedet etter en ny menighet. Hun ville ikke være med i statskirken lenger fordi hun mente at det kirken ikke var tro mot seg selv lenger. Nok engang fikk jeg bakoversveis. Hadde aldri hørt noe lignende. Fantes det folk som etterlyste strengere kristne dogmer i forkynnelsen?

Så gikk tiden. 22 juli kom og gikk. 22 juli kom og gikk igjen. Og den gikk vel noen par ganger til. Jeg drev rundt og skiftet mening som en isflak i ekstrem vær. Nå leser jeg i en av de kultur-marxistiske media husene at «Statskirken taper terreng blant nordmenn«. Jeg er sikker på at geistlige ikke bryr seg om hva en lekman mener om dette, men i ytringsfrihetens navn skal jeg dele den like vel.

Jeg mener:

Kjempe bra! Statskirken må dø! Den må dø fort. Den er en hån mot kristne tro og mot alt som er Norsk.

Dette mente jeg ikke alltid. Husker jeg diskuterte med en annen kristen (ikke de jeg nevnte ovenfor) om dette. Hun mente at statskirken måtte dø.Og gjett hva? Jeg fikk bakoversveis. Kunne ikke forstå hvordan noen kunne mene dette. «Det var jo høyt under statskirke taket«, mente jeg. «Vi trenger en demokratisk kirke som forener oss slik statskirken gjør«, sa jeg.

Synes dette innlegget var bra skrevet men Aftenposten tillot meg ikke å "like" det så jeg repostet det bare her,

Synes dette innlegget var bra skrevet men Aftenposten tillot meg ikke å «like» det så jeg repostet det bare her,


Jeg mener ikke det lenger nå.

Statskirken forener ingenting. Som all annen sosialistisk vrøvl splitter den opp og skaper konflikt basert på bedreviten av -isme typer.

Det finnes tre typer kristne i Norge. Kristenkonservative mørkemenn/kvinner som Monsen, Nessa og jeg, gladkristne som mener at Jesus var kul og digget det meste (progressive kristne), og skinnhellige kristne som alle hater og refere til når man skal håne hva kristendommen er. Statskirken er mest for den siste gruppen. Den er ikke for de som mener at Bibelen er hva som er grunnmuren i Kristen tro. Den er ikke for folk som mener at Jesus var kul og digget det meste, men for skinnhellige mennesker som vil briske seg med korset og tale PK taler blandet med Jesus ord for å lage tankegift til saueflokken.

Dagen etter at jeg leste at «Statskirken taper terreng blant nordmenn» leser jeg i en annen marxistisk tidsskrift «Fri til å vie, tale, tro og tjene«. Jeg har skrevet masse om homofili, abort, progressive ideer og statskirken før, så jeg har ikke tenkt til å preke noe mer om dette, men hva jeg vil påpeke er to ting. 1) De kaller statskirken statskirken ennå, selv om jeg tror det er «folkekirke» som er dets egentlige navn og 2) like viktig som å avkristne Norge er det å avkristne kristendommen.

Øvelsesoppgave:
Skriv en novelle om en ateist som har sterke meninger om hva Gud mener om ting.

PS: Jeg har leitet etter et sitat i flere timer idag men kan ikke finne det. Jeg vet ikke hvem som skrev det men det var en marxist eller frankfurt skole menneske. Sitatet går noe alle «Christianity/Church must be bound by the state like a dog on a leash. When the dog turns toothless let it out to die.» Hvis du vet hvem som skrev det og hvor si ifra.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on mars 30, 2014, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

