«Man skal ikke angre på at man har vært snill»

«The only way to determine if you are being vampirized is to weigh what you give the person compared to what they give you in return.»

Anton LaVey (the Satanic Bible)

«Man skal ikke angre på at man har vært snill«, sier jeg støtt og stadig. Dette har en grunn. Det finnes 2 typer mennesker i verden; De som setter pris på ting og de som tar ting forgitt. Jeg liker å tro jeg er i den første kategorien, men som med alt annet er det flytende overganger mellom disse to poler. Noen ganger tar også jeg forgitt hva andre gjør for meg og må minne meg selv om at takknemlighet er ikke en selvfølge, men bør være!

Utakk

Hvis jeg får plassere meg på det etiske kartet, som går litt forbi «kristenkonservativ mørkemann«, så er jeg det som kalles plikt etiker. Mest kjente person som forfektet dette var Kant.

Kort forklart er plikt etikk at den beste handling er ikke den du gjør fordi du vill men fordi du mener du må. Hvis alle i verden var plikt etikere liker jeg å tro at verden ville blitt et bedre sted. Takknemlighet er en slik plikt, men ikke alle viser en slik raushet og da sier jeg «Man skal ikke angre på at man har vært snill». Selv ikke hvis utakk er lønnen man får.

Noen mennesker mener at man ikke skal angre på noe
. Dette mener jeg humanist-ateistisk pisspræik, som så mye annet. Å angre gjør deg til et bedre menneske, men når man har vært snill med andre så skal man ikke angre på dette. Selv hvis man føler seg dum og utnyttet etterpå.

Det er et unntak til denne reglen da. Man bør angre hvis man har vært snill med noen som ikke viser takknemlighet når ressursene du har brukt, kunne vært brukt på noen andre, som hadde trengt det like mye, og som kanskje ville vist takknemlighet. Det er også kjekt om man viser mellomfingeren til folk som man har vært snill med, men ser at viser ingen forbedring over tid når det kommer til evne å vise glede over andres godhet.

Som Kristen konservativ mørkemann er det IKKE så mye med den sataniske teologi jeg liker, men til og med blind høne kan finne korn og jeg vil hevde at Anton LeVey stjal bra fra Ayn Rand når han beskrev den psykiske vampyr.

Den psykiske vampyr, ifølge the Satanic Bible, er en person som suger ut all energien fra deg. Et annet ord, mer Randsk er «parasitt«. Som kristenkonservativ mørkemann mener jo jeg som Jesus at man skal være snille med alle (være det romfolk, sosialister, «fritenkere» eller annet pakk) men man behøver ikke å prioritere de som ikke vil gjøre noe selv. Kaste perler for svin, om du vill. Det er her mange snillister feiler. De tror at det er godt å kaste penger og ressurser på vinden, istedet for strategisk hjelpe dem som vil hjelpe seg selv.

Hvis verden var ideel (noe den langt ifra er) så vil smart hjelp til rutinerte mennesker være med på å sette en standard også for dem uten standard. Det kreves to for tango, og det holder ikke bare å rekke en hand, noen må ta den imot også.

«Man skal ikke angre på at man har vært snill», men ikke vær snill med folk som bare tar og tar og tror de er ved sin fulle rett. Jeg tror vi alle vet hvem type menneske som er slik.

«Morality is not properly the doctrine of how we may make ourselves happy, but how we may make ourselves worthy of happiness.»
-Immanuel Kant

Øvelsesoppgave:
Hvilken gruppe mennesker tror du AndyAce83 referer til på slutten? Forklar hvorfor.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on mars 26, 2014, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

