Stat og kommune barn.

«Till at last the child’s mind is these suggestions, and the sum of the suggestions is the child’s mind. And not the child’s mind only. The adult’s mind too—all his life long. The mind that judges and desires and decides—made up of these suggestions. But all these suggestions are our suggestions!»

– The Director (Brave New World / Vidunderlige nye verden

Stat og kommunebarn

Jeg kaller dem «Stat og kommune barn» og referer da til de barna som blir satt til verden kun fordi staten skal ta var på dem mens mor og far jager drømmen. For noen ser det ikke ut til at barnehagen er åpen lenge nok. Kanskje de ønsker som Kolontaj at barna skal være statens eiendom og ansvar fullstendig?

I teksten «Så mor og far kan gå på vakt» skriker Bjørn Bore etter at staten kan elske barna mer enn han selv kan og det er bare trist.

Som en kristen konservativ mørkemann mener jeg at en kvinnes plass er i hjemmet for å ta vare på barna sine. Men er hun ikke villig til det mener jeg far bør ta over. En forelder bør iallefall ta vare på dem og lære barna opp i folkesikk, moral og sunt bondevett. Istedet skal de «indoktrineres» og assimileres til gode barn av stat og kommune.

For å gjøre et stort hopp som senere vil kanskje betale seg selv, vil jeg si at det er to bøker jeg har lest som har rokket ved meg fundamentalt. Den ene boken er 1984 av Orwell og den andre er Vidunderlige nye verden*. Begge bøkene beskriver stat og kommune barn veldig bra, men i 1984 beskriver dem som en type Hitler Jugent (eller miljø jugent som vi har idag) som vil tyste på foreldrene for stjerne i boken av Storebror så mener jeg at den beste beskrivelsen av Stat og kommune barn og den vi ser mest av idagens Norge er den vi ser i Vidunderlige nye verden.

Ingen i Norge frykter stat og kommune barn slik de gjør i 1984. Istedet har vi godt indoktrinerte eller hva vi kaller «vel tilpassede» barn som lirer av seg hypnopaedia med den største av selvfølge. Dette i en stil som passer den forferdelige kvinnen og kommunisten Alexandra Kollontai.

I boken, Vidunderlige nye verden, beskrives barn som fremmedgjort fullstendig fra sine foreldre (faktisk har dem ikke noen for de blir født i laberatorier) og blir oppdratt eller betinget av staten. Alt for å opprettholde stabilitet ved å hindre all egentenkning.

Jeg anbefaler å lese boken og ha i bakhode «stat og kommune barn» neste gang en sosialist skriker etter mer barnehage tid.

«But even if housework disappears, you may argue, there are still the children to look after. But here too, the workers’ state will come to replace the family, society will gradually take upon itself all the tasks that before the revolution fell to the individual parents. Even before the revolution, the instruction of the child had ceased to be the duty of the parents. […]Communist society considers the social education of the rising generation to be one of the fundamental aspects of the new life. The old family, narrow and petty, where the parents quarrel and are only interested in their own offspring, is not capable of educating the “new person”.»

Alexandra Kollontai (Communism and the Family – 1920)

Øvelsesoppgave:

Lag en sang etter «barn av regnbuen» melodien hvor du hyller barn av staten.

(*Det er flere bøker som har preget meg også. Blant annet Prosessen av Kafka, We av Yevgeny Zamyatin. Jeg vet ikke hva det er som gjør at jeg så lett blir preget av bøker om konformitet og massekontroll. Men disse dystopiene har alltid preget meg. Andre bøker blir liksom svakere. Selv om jeg likte Hobbiten av Tolkien, og Interview with a vampire og mye av HP Lovecraft. Vil kanskje si at Sult av Hamsun gjorde også sterkt inntrykk på meg. Så det er iallefall en annen bok som har preget meg som ikke har om totalitæritet å gjøre. Hmm… Noen ganger frykter jeg at jeg er litt ensporet. Når jeg tenker etter er det mye filmer som har rokket med meg som ikke har med totalitære å gjøre. Det er mest i bøker at det temaet går igjen. Nok om det.)

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on mars 14, 2014, in Kvasi-intellektuell svada, Nye Ord, Begreper og Uttrykk and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

