La oss snakke om privileget det er å være hvit.

Jeg snakket med Narkis-Jon for noen dager siden. Jeg møtte han tynnkledd i snøen i Oslo der han bar på en ny HD-TV, mens i lommene hadde han perleskjede og andre dyre smykker. Da måtte jeg bare stoppe han og fortelle han at han burde være klar over hvilket privilegier det er å være hvit i Norge. Jeg fortalte om videoen under og hvor viktig det var at så fort han fikk seg internett igjen at han måtte se den. Nå skal du få se den. Den vil åpne øynene dine.

Det Nordmenn trenger å forstå er at hvite mennesker er ikke en rase, men ett privilegiet. Det finnes ingen rase utenom menneskerasen, men inne i denne menneskerasen er det noen som tror de er bedre enn andre fordi de er hvite. Da snakker vi om privileget ved å være hvit. Ideen har kommet fra universitetene i statene, og blir der kalt «White Privilege» eller «Woe is me Whitey»

Her er en annen video som forklarer konseptet.

Nå…

La oss ha en dialog her om hva det vil si å ha privilegier ved å være hvit og ved «dialog» mener jeg at jeg trakter ned halsen på deg hva du bør vite. Jeg, AndyAce83, vil ha all ære for at det var JEG som innførte dette begrepet i Norge! For begrepet kommer! Bare vent. Men jeg innførte det! Ikke Thomas Hylland! Jeg!

Det vi trenger å forstå er at Europa var bygd opp av hvite, og har en lang tradisjon med hvite mennesker og har tilpasset seg et etnosentrisk syn rundt det som er hvit. Det er galt. Vi tror at rasisme ikke eksisterer, eller at det er av så lite betydning at det ikke bør snakkes om, kun fordi vi aldri opplever rasisme. Her er ennå en video som viser fordelene ved å være hvit.

Det du som hvit må lære deg, og som må være ditt mantra, er at hvis du er en hvit heterofil mann som har feilet har du bare deg selv å klandre, men hvis du ikke er dette er det et helt system som jobbet i mot deg som er hvit priviligert, patriarkals og homophobisk. Men feiler du i livet som hvit heterofil man da er du teit og har drite på draget. Det er så viktig at jeg følte jeg måtte påpeke det to ganger.

En siste video før du kan løse øvelsesoppgaven som tar opp konsekvensen av privilegiet av å være hvit når man selv ikke er hvit.

Øvelsesoppgave:
Disse oppgavene er delt, men teller likt. Oppgave en (1) er for hvite og oppgave to (2) er for folk av farge.

1) Skriv en avhandling på minst 70 sider om alle privilegene du har som hvit.
2) Hvis du klarer å skrive, og har et sterkt behov for å uttrykke det, men ikke føl deg presset på noen måte til å prestere, kan du skrive en tekst, så lang du vil, om all elendigheten du har sett og opplevd ved å bo i et land som er så dominert av hvite privilegier.

Musikals utro som viser det hvite privilegiet i India.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on februar 28, 2014, in ??? and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

