Noen tanker rundt den «nye» julekalenderen til NRK.

Ok.

Selv om jeg skrev et innlegg om Jul i Skomaker gaten for noen uker siden og jeg nå skal skrive et til med samme evnet så vil jeg bare gjøre det klart at jeg ikke brenner så veldig for hva barn får se på TV. Det intressante er bare å teste ut hva det er som gjør at NRK mener at julekalendere må være opptaterte for millieniums barna.

Juletre for julestemning :-)

Juletre for julestemning 🙂

Så jeg satt og spiste middag med familien og bestemte meg for å følge halvt med på en episode av julekalenderen som gikk i år. Jeg ante ikke hva serien het. Var egentlig ikke sikker på at det var julekalenderen heller. Den gikk på NRK1 av en eller annen grunn. Trodde alt barne program var sendt på NRK Super/NRK3 jeg.

Jeg ante ikke hva serien het, men litt rask google søk, fant jeg ut at den het Jul i Svingen. Mens jeg så på lurte jeg på: hva er det som er så mye «bedre» eller oppdatert med den serien?

I episoden jeg så var det en rev som hadde blitt påkjørt og noen barn tok affære. De jobbet hardt for at reven skulle bli bedre og kalte på en veterinær, spilt av Samsaya, som fikk reven frisk igjen. Den som kjørte på reven var en gammel dame som ikke var noe glad i barn eller dyr. Tilslutt ved hjelp av Samsaya måtte den sure gamle damen betale veterinær regningen likevel. Det var også en B-historie om at et av barna som jobbet i farens kiosk solgte ferdig blandet cornflakes og at det endte opp med å bli en suksess selv om faren tydeligvis var skeptisk.

Kanskje jeg var på jakt etter å bekrefte mine fordommer men hva jeg fikk ut av denne «nye» julekalenderen var at barn er smarte og foreldre/gamle er dumme. Hvis de ikke er av multi-kulturell bakgrunn, som Samsaya. Da forstår de barn og ser barn på en veldig riktig måte. Det kan hende at i senere episoder vil man se multi-kulturelle foreldre være like uforstående til hvor smarte, følsomme og visjonære barn er. Men i denne episoden var den eneste som forsto barna Samsaya.

Jul i Svingen (2006)

Vet ikke om du la merke til det, men jeg har prøvd å være konsekvent ved å kalle serien «ny» også fordi serien er jo ikke akkurat ny. På slutten av episoden så jeg at serien var laget i 2006. Altså er serien 7 år gammel. Altså er barn som ser på nå ikke født når serien ble laget. Hvordan skal de kunne identifisere seg med barn som ikke lenger er barn?

Så hvis jeg forstår NRK riktig (altså komme med en symptomatisk fortolkning av serien) mener NRK at en barne-tv serie for barn av millenniumet trenger konstant frieri. At serier som Jul i Skomaker gaten, hvor protagonisten er en voksen man, er noe et barn ikke kan leve seg inn i. Det de trenger er å bli fortalt at de vet best og at foreldrene trenger tid til å innse hvor fantastiske de er.

Øvelsesoppgave:
Er millenium barn så dumme som NRK ser ut til å tro at de ikke kan leve seg inn i de voksenes verden? Skriv en oppgave om dette.

Ettertanke: Bør kanskje gjøre en ting litt klart. Jeg er ikke imot nye barne tv kalendere. Det er ikke det at NRK skal slutte å lage nye programmer for barn og bare sende Jul i Skomakergata og Portveien 2. Det er bare det at når man refuserer alt gammelt som udatert og feil for nye generasjoner at det blir tull for meg. Det går ann å sende noe klassisk mellom alt det nye også. Man trenger ikke kun å se Postman Pat i CG animasjon. Det går ann å se han i den klassiske serien også. Det er alt. Et av mantraene i Tanker om Ting er at ikke alt nytt er nødvendigvis bra og alt gammelt feil og utdatert. Skriv det ned i dagboken din.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on desember 10, 2013, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

