Våkn opp. Kaffen er klar.

Faktisk har den blitt bitter.

Sååååå…

Dagens evne i Tanker om Ting er litt skummel. Så la meg berolige dere først med en liten vits.

Hva kaller man en progressiv venstremann som har blitt ranet? Konservativ.

Hoho. Det er morsomt fordi det er sant. Iallefall…

Jeg er kristen, og noen ganger tar jeg hendene sammen i bønn. Jeg prøver å be om snille ting som verdensfred og medisinske gjennombrudd, men noen ganger ber jeg Gud om at «snille» mennesker skal få smake litt av sin egen medisin.

Min store drøm er at Thomas Hylland skal ta seg en mangfolds tur og oppleve å bli ranet. Eller et av barna hans skulle bli voldtatt av globalisering. Hvor fint hadde det ikke vært om noe av den Norske berikelsen solgte dårlig dop til noen han var glad i? Men det er ikke bra. Man skal ikke ønske vondt på andre, selv om de gjør ondt mot deg.

Poenget er at for noen år siden husker jeg at det var en sak i media om at et journalist par hadde blitt ranet i eget hjem. Det sto ikke detaljer men jeg kikket mot himmelen og takket Gud (selv om jeg frykter han har ikke noe med dette å gjøre). Som sagt sto det ikke detaljer, men som den fordomsfulle personen jeg er fylte jeg ut hullene og det var at mangfold hadde tatt seg til rette.

Kvalmende bilde når man tenker over det.

Kvalmende bilde når man tenker over det.

Så går det noen år også skriver disse to journalistene om denne saken i en kronikk i dagblæ ved navn: Ransbølge som fortjent. Jeg skal være ærlig. Jeg gikk på autopilot. Tok forgitt at de hadde fått den lærdommen alle skal få av slikt. Men så viste det seg at den kognitive dissonansen er sterkere enn jeg liker å tro.

Jeg fikk et spørsmål fra en av mine mange faste lesere om akkurat denne artikkelen. Da måtte jeg lese den og ble overrasket over at disse to faktisk IKKE hadde lært noe av dette.

De starter sitt innlegg med «Oslo rammes av en ransbølge. Er dette bare forsmaken på en ny hverdag? Ran midt på gata. Ran i parker. Ran en søndags formiddag. Ran av barn. Voldelige ran. Hjemmeran. Hva om dette ikke er en bølge, men noe vi må venne oss til?»

Dette er fatalist snakk. Det er mye av det rundt å går. Fatalister sier «can´t be helped«, «ikke noe vi kan gjøre noe med«. Her sies det at vi kanskje må bare venne oss til det?

De fortsetter å beskrive hva mange føler i multi-kultur Norge når de skriver «Utrygge dager der frykt stjeler en langt større del av bevisstheten vår? Med granskende blikk på menneskene rundt oss: Hvem er potensielt farlige? Med alarmer og låser og konstante risikovurderinger. Vi fikk som fortjent. Det sa i hvert fall en av dem, mens vi lå der kneblet med hodet i puta og ranerne over oss.»

I denne delen forteller de om frykten man føler etter overgrep og nevner også et eksempel på omvendt* rasisme. Hvor «VI» (hvite Nordmenn) fikk som fortjent fordi vi er «hvite nordmenn». Dette vil sikkert ikke bli tatt opp senere i innlegget.

Det er nå artikkelen tar en 180 graders vending. De skriver «Han hadde tydeligvis et behov for å forklare hvorfor de ranet oss. De var ikke onde mennesker, sa han. Bare i en fortvilet situasjon. De skulle ønske de kunne få bo og jobbe og leve et normalt liv i Norge. Men asylsøknaden hadde blitt avslått. Nå hadde de ikke annet valg enn å rane oss for å skaffe penger til å komme seg hjem

Synes denne saken godt kan belyses av to bilder. Dette bildet viser hva noen tenker om innvandring.

Synes denne saken godt kan belyses av to bilder. Dette bildet viser hva noen tenker om innvandring.

Her gråtes det for overgriper som bare gale mennesker kan gjøre. Dette er IKKE normal følelsesreaksjon overhode. Det kan hende at en psykolog ville si «De har funnet en veldig konstruktiv løsning på sin krise«, men jeg sier «hvis man går i forsvar for sin gjerningsmann på denne måten har de en alvorlig virkelighetforstyrrelse«.

I en krise vil folk reagere forskjellig. Noen vil grave seg ned, andre vil prøve å vokse på det. Noen vil klandre overgriper livet ut, andre vil tilgi. Men det er en forskjell på å tilgi og FORSVARE! Her skal overgripere portretteres som offer for å tjene en politisk sak. Dette er en veldig vanlige venstreside strategi. De kriminelle, de som skaper uro og frykt, er ikke slemme, men offer av dårlig politikk. Altså ikke venstre politikk. Utryggheten vi føler er bare fordi staten har ikke nok makt. Vi må stemme på «stat og kommune». Da vill alle få det bra. Folket er dumme og fordomsfulle. Men staten og venner av staten vet at ting er ikke som vi tror. Gjerningsmann er offer på grunn av kristenkonservative mørkemenn. I bakvendtland, der øst er vest…

Mens andre (som disse journalistene) ser innvandrere som dette. Ingen er korrekt og begge er.

Mens andre (som disse journalistene) ser innvandrere som dette. Ingen er korrekt og begge er.

De skriver «Men for å hoppe til konklusjonen. Ja, vi får som fortjent. Etter nær 200 ran på to måneder i hovedstaden, stort sett begått av utlendinger eller nordmenn med minoritetsbakgrunn, er det noen som prøver å gjøre det hele til en debatt om innvandring«.

Ja, kanskje noen vil gjøre dette til en debatt om innvandring fordi «nær 200 ran på to måneder i hovedstaden, stort sett begått av utlendinger eller nordmenn med minoritetsbakgrunn»? Bare foreslår at det kan være grunnen. Jeg utelukker selvfølgelig ikke at det har vært noen slemme fordomsfulle kristenkonservative inne i bildet også men…

Resten av innlegget er føling i fjæra og fiktive tragiske caser om hvor vondt innvandrere har det som «om man kommer fra Nord-Afrika til Europa i håp om å jobbe noen år og spare penger til hus i hjemlandet«. Et utsagn som sier veldig lite om virkeligheten, men veldig mye om forfatterens virkelighetsoppfatning.

Andre tragedier er «Vansker med å få papirer, med å skaffe jobb, med å bygge seg et nettverk.» Selv har jeg aldri sett det slik. Faktisk har jeg observert at veldig mange innvandrere har et sterkt nettverk når de kommer til Norge pga av etnisitet solidaritet og minoritets solidaritets. Jeg har sett venner av meg slå an en prat med fremmedfolk kun fordi de var innvandrere også. Men igjen, her skal det gråtes for og kile i hjerte roten. Virkeligheten har ingen plass her. For «grensene på kartet er tross alt tilfeldige streker stadig flyttet på gjennom hele historia. Så hvilken rett har vi til å nekte folk å krysse strekene vi har tegnet rundt oss? »

Så enkelt og banalt kan man gjøre det. De har tydligvis ikke lært noe. Men jeg har! Det hjelper ikke å håpe at Thomas Hylland vil få en smekk på pung. Folk som han kan ikke innrømme feil, verken for seg selv eller andre. Så det er nok best å ikke ønske han noe vondt. Det vil ikke hjelpe uansett.

Øvelsesoppgave:
Skal man ha grenser i livet eller skal alt bare flyte sammen? Gjøre noe kreativt ut av dette problemet.

*Omvendt rasisme er et teit begrep egentlig. Rasisme er rasisme. Men fordi vi lever i en verdensoppfattning hvor bare hvite kan være rasister så må man bruke dette begrepet for å understreke at det går begge veier.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on november 4, 2013, in ??? and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

