Kulturpolitikk og hvorfor vi bør ha minst mulig av det.

«The civilized world has been thoroughly saturated with Christianity for 2000 years. Any country grounded in Judeo-Christian values cannot be overthrown until those roots are cut. But to cut the roots — to change culture — a long march through the institutions is necessary. Only then will power fall into our laps like a ripened fruit.«

Så Hadia Tajik ønsker seg «mer støtende og provoserende kunst«. Høres spennende ut det? Litt mer pedomalerier fra Bjarne Melgaard kanskje? Noen flere Christ bilder i andre kroppsvæsker? En spennende dekonstrustisk roman som blotter sexlivet til noen? Dyr som blir plaget for underholdning? Hva jeg er ganske sikker på er at Tajik ikke vil ha er politisk støtende og provoserende kunst. Hun ønsker IKKE konservativ kunst som f.eks stiller spørsmål til om homofil kjærlighet er kjærlighet eller bare seksuell lyst. Rimilig sikker på at hun ikke ønsker seg vulgære Muhammed Karikaturer eller film som forsterker klassiske kjønnsrolle mønstre.

Så hva mener hun med «støtende og provoserende kunst«? For å forstå det må vi fordype oss mer i <em>Frankfurterskolen og hva de som Kultur-Marxister mente skulle til for å ødelegge vesten.

Kunst eller et skrik om hjelp? Er det noe forskjell i 2013? Hva jeg vet er at det ikke er pent å se på og det sier meg ingenting annet enn at Bjarne Melgaard er en pervers byorginal uten vidre talenter i male og tegne avdelingen. Korrektur kan jeg ikke utale meg om.

Kunst eller et skrik om hjelp? Er det noe forskjell i 2013? Hva jeg vet er at det ikke er pent å se på og det sier meg ingenting annet enn at Bjarne Melgaard er en pervers byorginal uten vidre talenter i male og tegne avdelingen. Korrektur kan jeg ikke utale meg om.

Vesten representerte, for de fleste Marxister, undertrykkelse, kapitalisme, Kristendom og annet grusomt de ikke likte. Derfor var det viktig å bryte ned Europa og USA, først med den berømmte «væpna revolusjon» men senere skulle det skje via en lengre reformasjon. Denne reforamsjonen har blitt kalt Kultur-Marxisme fordi forandringen skulle skje via fokus på kulturen, kunsten og hva de kalte «kritisk tenkning«. Som en » long march through the institutions of power to create radical change from within government and society by becoming an integral part of the machinery.»

Theodor W. Adorno skriver i sin tekst Om Kulturindustrien hvor mye han misliker hvordan kunst ble skapt i det frie marked. Han likte ikke det kommersielle ved kunsten som fokuserte på profitt. Det var hans «kritiske tenkning» som påpekte at «Kunden er ikke – som kulturindustrien vil ha oss til å tro – konge, han er ikke dens subjekt, men dens objekt» Han ber om nytenkning og eksperimentering som bryter med den ideologien han så og ikke likte.

Adorno var viktig for Frankfurterskolen og Kultur-Marxismen. Men han var ikke den eneste. Det er mange bøker som kan leses Prison Notebooks av Antonio Gramsci og Rules for Radicals av Saul D. Alinsky.

«A revolutionary organizer must shake up the prevailing patterns of their lives—agitate, create disenchantment and discontent with the current values, to produce, if not a passion for change, at least a passive, affirmative, non-challenging climate.»

Rules for Radicals (1971)

Det er dette Hadia Tajik og hennes sosalistiske venner vil ha. Så vi kan erstatte status quo med en form for sosialist-islam-utopi.

«Sosialist-islam-utopi?«, tenker kanskje du? «Har AndyAce83 røyket for mye paranoweed igjen?«.

Vel både ja og nei. Jeg vet ikke hvor mye Islam hun ønsker i Norge og ei heller hvor mye av en sosialist hun er. Jeg vet at hun har jobbet hardt for å innføre sharia-kostymer (Hijab) i politiet og det tegner allianse med Islam. Jeg vet hun er med i AP så det tegner allianse med sosialisme. Disse to verdiene er egentlig ikke forenelig. Men de har felles fiende; Vesten, kapitalisme og kristendom. Så Sosialist-islam-utopien er steg 1, steg 2 er konflikten mellom de to.

Nok om det. Jeg innrømmer jeg ikke har noe bevis. Jeg bare tenker høyt. Se på det som litt provoserende og støtende kunst.

Øvelsesoppgave:
Skriv et svar til AndyAce83 hvor du skriver ditt synspunkt på hva han akkurat har skrevet om.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on juni 20, 2013, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

