«En time uten tid» høres poetisk ut – en tanke om en ting

“The future is something which everyone reaches at the rate of sixty minutes an hour, whatever he does, whoever he is.”
― C.S. Lewis

Såååå….

Jeg gjør noe av min beste tenkning når jeg ligger i sengen. Må være våken, men ikke veldig våken. Et sted i mellom hvor jeg husker hva jeg tenker men ikke blir stoppet av over-jeg´ets krav til relevans. Et annet sted jeg tenker spennende tanker er når jeg bader. Ved å ligge avslappet i badekaret og kjenne hele kroppen varmes opp av vannet kan dra meg ut på spennende veier jeg ikke har vært på før… Eller som jeg har vært på før men nå vil se på igjen fra en annen vinkel eller i et annet lys. Du vet… Det fintfolk kaller «reflektere«.

Iallefall, idag tenkte jeg en tanke om en ting som nylig ble relevant. Stille om på klokken. «Når vi tar inn ute møblene stiller vi klokken tilbake og når vi tar ut ute møblene stiller vi klokken frem«.

10D

10D

Nylig. Relativt nylig. For under en måned siden stilte vi klokken frem fordi det var blitt vår. Jeg har ennå ikke rekt å stille alle klokkene frem så noen klokker i huset viser en time tidligere enn de andre. Jeg kikket på en av de klokkene idag mens jeg lå i sengen og tenkte: Når skal vi egentlig stille klokken en time tidligere? Skal vi stille klokken tilbake til 23 når klokken blir 12 eller skal vi stille klokken tilbake til 12 når klokken er 1? Eller bør vi kanskje stoppe klokken (ta ut batteriet og ligende) når klokken når 12? Da vi har en time uten tid.

«En time uten tid«… Høres poetisk ut.

Jeg fant den tanken spennende og tenkte videre på den. Skal holde dere oppdatert hvis jeg kommer noe lengre på dette området.

Øvelsesoppgave:
Tid er både noe reelt vi som som mennesker opplever men også ofte menneskeskapt. Skriv en avhandling om tid som menneskeskapt konstruksjon i lys av relativitetsteoriens forklaring av tid.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on april 9, 2013, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

