En liten historie om rasisme.

Racist White Woman
I could kick
Your face, puncture
Both eyes.
You deserve this kind
Of violence.
No more vicious
Tongues, obscene
Lies.
Just a knife
Slitting your tight
Little heart.
For all my people
Under your feet
For all those years
Lived smug and wealthy
Off our land
Parasite arrogant
A fist
In your painted
Mouth, thick
With money
And piety
– Haunani-Kay Trask

Såååå…

Dagblæh er glad i mangfoldet av mangfoldige grunner. Det er vel de fleste aviser egentlig. I de siste 24 timene har to artikler poppet opp i «feeden» til dagblæh.

Historier om hverdagsrasisme
Er en sorgsang for mangfoldet som opplever slemme mennesker hele tiden. De er et offer og vi (etnisk Norske) er de som vil dem vondt.

Og…

#HvisJegVarHvit
Generalisering er jo ikke kult.

Er en kronikk om at det er galt å reduserer mangfoldet men positivt å redusere hvite (også kjent som anti-rasistisk eller anti-hvite holdninger)

Tenkte derfor å dele en liten historie om rasisme med dere. Den er ikke spesielt god men den er kort.

……………………………………….

Jeg sto på bussholdeplassen engang å ventet på… gjett hva… bussen. Jeg hadde flyttet til en ny by langt vekk fra mitt fødested og det var kaldt. Ved min side satt det en kar av multikulturell bakgrunn. Han også ventet på bussen. Jeg kjente han litt fra andre venner av meg og jeg begynnte å slå ann en liten prat med han om vær, vind og bussens hjul som går rundt og rundt. Jeg hørte han snakket og han hadde en litt gebrokken aksent som hadde spesielle endinger på slutten av ordene.

«Hvor er du fra?«, spurte jeg.
«Jeg er fra [asarbajan/bosnia/hersgovina/tjekia/kurdistan/noe sånnt]«, svarer han.
«Nei, hvor i Norge kommer du fra?»

Så viste det seg at han kom fra nabobyen min. Jeg kjente det igjen på endingene på ordene. Artig eh?

——————————————————

Øvelsesoppgave:
Hva kan man lære av en slik historie? Skriv et essay rundt problemstilingen du mener historien dreier seg om.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on mars 21, 2013, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

