Guilty Pleasures?

Jeg er så lei begrepet «guilty pleasures». Det er tre hovedgrunner:

1) Begrepet er på engelsk –
Det er ikke tilfeldig at man kaller det «guilty pleasures» og ikke «skamfull nytelse».

2) Man kan ikke like noe og føle skam samtidig. Det er to forskjellige følelser.
Man kan sikkert føle skam etter å ha nytet noe fordi man innser at det var galt, men det er ikke noe galt i å nyte noe musikk. Bare de mest overfladiske av mennesker kan tro at det å høre på enkelte typer låter gjør enn til et dårligere menneske eller hva det enn skulle være av grunner for å oppleve denne «guilty pleasure» tingen.

3) De som bruker dette begrepet ønsker bare å forsterke at de har en ellers «god smak».
La oss være ærlig og si at det er litt sannhet i utsagnet «All selvkritikk er skjult smiger» og «guilty pleasure» er et eksempel på dette. Jeg har aldri hørt noen rundt meg faktisk si at de har en «guilty pleasure» men hvis jeg gjorde ville jeg trolig klappet til dem. Det finnes ikke noe mer ekkelt enn trendy-hippster faener som skal hevde at deres musikk smak er kjempebra men de klarer ikke å la være å like en eller annen sang som ikke er helt «husrein».

Kort sagt er begrepet et trendy tullball begrep som ikke kan dø fort nok.

Her er et eksempel:

Jeg hørte sangen BEWITCHED av «bandet» Blood on the Dance Floor for noen uker siden og jeg lo min trendy hippster ironiske latter over hvor teit sangen og videoen var og hvordan de kræsjet sammen til noe kitch-aktig greier. Men så så jeg den for andre gang og tenkte «Den sangen er egentlig ganske så fin og litt morsom også. Og det er litt artig hvordan artistene ser ut til å tilhøre en helt annen musikk type og hvordan den damen har nesten ingen tatoveringer mens de har alt for mange. Og… Sounden er veldig 80-talls…» Jeg fant ut at jeg likte sangen. Da tenkte jeg «Javel, jeg liker sangen. Bra.» Ingen skam i det hele tatt.

Jeg har lenge sagt at «det kreves et intelligent menneske for å finne det geniale i en dum sang» og jeg sier ikke engang at Bewtiched er en så veldig dum sang heller fordi den er en helt ordinær popsang tekst- og lydmessig og den legger til litt ekstra dybde i sin kontrastfylte artister og video.

Øvelsesoppgave:
Tekstforståelse: Hvorfor tror du AndyAce83 hevder «Det er ikke tilfeldig at man kaller det «guilty pleasures» og ikke «skamfull nytelse»«?

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on februar 1, 2013, in Kvasi-intellektuell svada, Nye Ord, Begreper og Uttrykk and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

