Folklig statskirke eller statlig folkekirke.

————————-
«Er du Kristen?«, spør noen nesten sjokkert, som om hjernen til den han snakket med datt ut i en tydelig faux pas.
«Ja, ordentlig kristen da, eller?»
«Ordentlig kristen? Hva er det?»
«Ja, sånn som går i kirken på søndagene, og sånn?»
————————-

For en stund tilbake skrev en «fritenker» til meg «du virker for smart til å tro på gud«. Det er mye spennende å lese i en slik kommentar. Det jeg leser utenom det direkte budskapet er at det å IKKE tro på gud ER smart. Det er vel også en skjult kompliment der et sted, men jeg kan ikke bli smigret for jeg må påpeke noe viktig. Dette er ikke første gangen noen har skrevet lignende til meg eller sagt det i mitt ansikt. Ikke for å skryte men mange mennesker har sagt at jeg er smart og endel har lagt til at jeg er for smart til å tro på kristendommen.

Faktumet er at det å tro på noe er ikke det samme som å være dum, naiv eller desperat. Det er en fordom som det meste annet. Så viktig for så mange å putte folk i bås og det samme gjelder med meg. Men for meg er det ikke viktig at virkelige mennesker skal passe inn i en stereotypi. Jeg blir faktisk glad jeg når folk ikke er 100% som de skal være. Festlig er det å bli positivt eller negativt overrasket over ting. Tenk å kunne møte en «fritenker» som ikke skal kverulere? Hadde ikke det vært utrolig? Jeg er sikker på at det finnes kryptozoologer som leiter etter en «fritenker» som ikke nedlatende, vulgær men tolerant og som ikke har et nevrotisk behov for å ødelegge hva andre synes er fint.

Iallefall, når jeg ikke snakker med «fritenkere» som er vulgært nedlatende som skal drite ut alt jeg tror på eller smiskende nedlatende fritenkere som nevnt ovenfor kommer den skeptiske fritenkeren som skal plassere meg i en annen bås enn jeg selv har plassert meg i. Siden jeg «ikke passer inn» i den vanlige kristne stereotypien må jeg være «agnostiker» eller noe annet rart.

Dette er semantikk for mange men for andre er det livssyn og filosofiske standpunkt i metafysikken. Men er man en «agnostiker» som har et hat mot religion kan man like gjerne kalle seg ateist og følgesvenn av Dawkins. «Hat» er for mange et sterkt ord å bruke, så jeg vil derfor klargjøre at «hat» er å jobbe imot i denne sammenhengen. Å jobbe imot noe er å ønske det «vondt» – der av hat.

Når folk ønsker å fjerne kirkelig autoritet så er det et hat der. «Religionen tidligere kjent som stat-kirken» er en tannløs kirke, og til og med jeg har til tider forakt for AP-restene jeg hører preker Stoltenbergs ord. De er nærmere partiplanen enn bibelen store deler av tiden, men likefull er jeg medlem og ønsker ikke jobbe imot institusjonen (men kanskje etterlyse litt flere Nessa´er og litt mindre Gunnar Stålsett typer). Det sagt er poenget at kirken blir ikke friere men får mindre makt, altså det rake motsatte. Jeg er sikker på at noen prester vil si seg enig i denne ideen. Slike tafatte prester bør kirken bli kvitt. Et av de største problemene tidligere statskirken har hatt er at den er for folkelig og for jovial. Det er så høyt tak der at det praktisk talt ikke er noe tak. Når en kirke ikke har et tak, er det strengt tatt ikke en kirke.

Jeg sitter noen ganger å lurer på når ble det slik? Når ble det slik at det å si at man var kristen var som ¨si man kom fra en annen planet. Det har skjedd i min livstid, det vet jeg. Jeg vil si mellom 10-15 år siden skjedde dette skiftet. Jeg har kommet frem til at det må være en av to grunner til dette. 1) Jeg ble voksen og mange voksne legger vekk barnetroen sin. Dette er nok hva «fritenkere» vil si er grunnen. Likevel vil jeg si at det er mer blant unge jeg opplever dette og ikke eldre. Faktisk er generasjonen over meg og iallefall generasjonen før der mer kristne og ikke mindre. Nei, jeg lener meg mot alternativ 2) den første generasjonen ungdom som hadde KRL istedet for kristendom. Dette har vært god kultur-marxistisk politikk (med mye annet), men det får bli et innlegg til en annen gang.

Øvelsesoppgave:
Les boken Barndom (1977) av Arild Nyquist og svar på disse spørsmålene.
1) Kan du finne steder i hvor språket er «barnslig»?
2) Hvordan opplever gutten i boka Gud
3) Dramatiser boken og fremfør den i Oslos gater,

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on januar 17, 2013, in ??? and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

