Lilyhammer (2012) -En anmeldelse av mafiavirksomhet i Oppland.

Lilyhammer (2012) er den komiske drama-serien om en Amerikansk mafia medlem som flytter til grendestrøk i Norge for å komme seg vekk fra noen som vil drepe han. Den kom ut på DVD 28/03.

Lilyhammer med kjendis fra statene.

Lilyhammer med kjendis fra statene.

Historien
Lilyhammer serien er oppkalt etter missuttalen til Samaranch da han annonserte at OL skulle være i «Lilyhammer» i 1994. Historien er om den omplassert mafiamedlemet Frank Tagliano som skal åpne nattklubb i Lillehammer. Det skjer en del humoristiske komplikasjoner på veien, som når han får tak i en lastebil full av smuglersprit får han trøbbel med en lokale mc-klubb, og når et hjemmebrentapparat eksploderer i kjelleren hans begynner lensmannen å lure på hvem den nye naboen egentlig er. Serien er på 8 episoder som varer 45 minutter.

Humoren.
Mye av vitsingen i Lilyhammer er med USAs uvitenhet overfor Norge, Scandinavia og Nordisk kultur. Satiren, som dreier seg om NAV, byråkratens nedlatenhet, fellingstillatelse, manglende service innstilling i staten og selvgodhet, er ofte humoristisk og intelligent. Det finnes flere eksempler på gode vitser om Norges problem orientering contra USAs løsnings orientering.
Et eksempel fra andre episode er når en Muslim ikke vil ta en kvinne i handen, noe hun aksepterer i respekt for andres kultur. Tagliano derimot tar da og klapper til muslimen som igjen bestemmer seg for å ta henne i handen likevel. Det er også morsomt når man får se den amerikanske storheten få briske seg på et lite sted i Norge. Tagliano blir da på en måte vårt sinne mot manglende i den Norske byråkratiet. Stort sett ser det som om serien sier at «for mye byråkrati og makt til smålige mennesker gir mye rom for kriminell virksomhet».
Likevel er det noen hendelser i serien som blir litt for alvorlig i forhold til resten av seriens letthet og gjør at serien ikke finner helt seg selv. Skal det være en humoristisk parodi på bygde Norge eller en seriøs pastisj til amerikansk mafia filmer og serier?

Bra handverk.
Det stilistiske handverket er bra fra første stund. Hele serien ser veldig filmatisk ut med pene bilder av Norges naturlandskap som gir serien et nesten eksotisk preg. Som i de fleste Norske produksjoner, ser man de samme kjente fjesene når det gjelder skuespillere. Men alle gjør en god innsats, så man godkjenner dem nok engang.
Hovedpersonen Frank Tagliano, spilt av Steven Van Zandt, er en stereotyp mafia medlem vi har sett mange ganger før. Det er også det han er tenkt til å være, men han føles fortsatt veldig stiv og lite utviklet karakter, som om det å ansette en skuespiller som var med i The Sopranos (1999) var nok. Etter hvert som serien utvikler seg, utvikler også karakteren seg til å bli litt mindre papp-aktig.
Via karakteren Frank Tagliano ser vi Norge på nytt, med «amerikanske» øyne. Hvis du liker flotte Norske naturlandskap, humor om Norges kulturelle letthet og byråkratiske nevroser er dette serien for deg. Som serien sier selv så blander de «Solo og Cola» sammen og det som kommer ut er en Norsk pastisj på den geni erklærte Sopranos serien gjennomført på en ordentlig og ofte troverdig måte. Serien er ikke en ufattelig festlig komedie men istedet er humoren i Lilyhammer mer at man smiler av ideen enn de enkelt vitsene. Spilletiden på 45 min pr episode er nok i det lengste laget for denne serien, hvor lite til tider skjer. Men på DVD, hvor man har pause og spole knapp, så skulle ikke det være noe problem.

AndyAce83 har en bachelor i filmvitenskap. Ellers har han ingen kvaliteter som skiller seg ut fra andre synsere i Norge.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.