Drihet

Ok. Så jeg er ikke helt sikker på dette ordet. Jeg ruget litt raskt på det før jeg begynte å skrive. Dette ordet er: Drihet.


Drihet er et frihet i en deterministisk verdensforståelse. Jeg er determinist. Determinister tilhører ofte venstresiden, med få unntak, fordi Marx mente at determinisme ville gjøre verden til en globalt utopia. Kommunisme og sosialisme gjør determinisme mer positivt fordi tanken om at alt er forhåndsbestemt kan for mange være en deprimerende tanke.

Jeg mener at determinisme ikke er noe negativt eller positivt. Det er. Like mye mener jeg at determinisme ikke er en unnskyldning for kriminelle handlinger, eller ennå verre, det å ikke å prøve noe i livet. Jeg ser på livet som jeg ser på en film – Tenkt deg at du ser en grøsser. Det er 8 personer et sted og en og en blir drept. Du ser ei litt dum tøs gå inn i et dårlig belyst skur og du roper mot skjermen: «IKKE GÅ INN DER!». Hun hører deg ikke og blir drept uansett. Slik oppfatter jeg også verden. Det som skjer vil skje, men vi er også aktivt deltagere i det. Derfor Drihet. Drihet ønsker jeg skal være ordet for determinister som likevel er imot sosialismens klamme og kvelende hand. Drihet er ordet for deterministisk «selvbestemmelse» eller for å putte det i et slagord så selv venstrefolk kan forstå «Rett til å feile!».

Vi blir styrt av Arv, miljø, tid og rom. Sosialisme ønsker å styre oss i alt etter arv og i fremtiden vil de sikkert legge seg opp i arv også (noen vil si de gjør med lovligjøring av abort og på presset globalisering; Men det er en annen sak til en annen gang).

Øvelsesoppgave:
Hva er vitsen med konseptet frihet i en verden som er forhåndsbestemt? Gjør noe kreativt ut av det spørsmålet (du stryker hvis du kommer med sterke venstrevibber).

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on september 1, 2012, in Nye Ord, Begreper og Uttrykk. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

