Semiofobi

Så i min serie «Nye Ord, Begreper og Uttrykk» har jeg kommet på et nytt ord for en adferd som er har de siste årene blitt påfallende i Norge. Så mye og så ofte er jeg vitne til dette fenomenet at det er rart ikke andre har kommet på dette begrepet tidligere. Det har også lenge vært portretert i film.

Jeg skrev definisjonen først på engelsk, så jeg lar den stå her først.

Semiophobia = fear of abritrary symbols. Particularly symbols that may be seen as holy.

Semiofobi = Semio´fobi´ Frykt for symboler med flere betydninger; Frykt for symboler med dypere mening- særlig hellige symboler.

Jeg har skrevet innlegg om Islam og om hvor lite fan jeg er av deres vekst i Norge [1] [2]. Minst av alt liker jeg konvertitter fra kristendommen til Islam (ikke at jeg ønsker å kaste bensin og ta fyr på dem; Det er det muslimer som gjør, ikke kristenkonservative mørkemenn), selv om jeg også ser det som en tegn i tiden og et STORT HINT om at Kristendommen må bli strengere og mer «mørkemenn» igjen. Jeg har videre skrevet om at jeg synes klesstilen deres (da særlig Hijab) er stygt å se på, og det samme om den muslimske arkitekturen og kunsten. Kort og akademisk sagt: Jeg liker ikke Islams estetikk. For mye gull og grønt.

´´HVA?! Et KORS?! Det er da ikke livssynsnøytralt! Hvordan kan eder la meg se slikt! GID, hva ville Jens Brun sagt om han var her? Vet de ikke at Jesus ikke har eksistert? Si meg, har de ikke hørt om korstogene, heksebrenningene og… og… og… andre ting stygt Kristendommen… Homohatet! Ja, de hater homser, ved de! Det er meg en GÅTE hvordan de kan la dere besudle med slikt. Æsj! Tro på en snakkende slange! Og hva med muslimene? Hvordan skal vi få dem til å føle seg velkommen med slik overtro hengende overalt! Fysj! Fysj, jeg sier!´´

Dette kan man jo si er «subjektivt», men likevel mener jeg at jeg føler et vist ubehag rund det… aner ikke helt hvor denne settingen skulle.

Poenget er at, selv om jeg ikke liker islamsk arkitektur, kalligrafi og klesstil går jeg ikke rundt og gremmes hele tiden når jeg ser det. Kanskje med unntak av hijab, det er bare galt! Ser jeg Koranen, og andre muslimske, buddhistiske, jødiske eller kristne symboler føler jeg ikke avsky. En avsky man derimot kan se i «fritenkere».

Når «fritenkere» ser symboler som er hellig må de håne, spytte, pervertere eller bli sint. Alt et tegn på frykt for slike symboler. Likeledes har de fleste «fritenkere» lite forståelse eller kunnskap om at mange tegn kan ha flere meninger. For dem er A=A. Det er ikke mer enn det du ser. Et ironisk paradoks (er det mulig?) blir da ateistiske «kunstnere» som lager ting som er fiktivt, representasjoner av virkeligheten og tror at vi skal kunne føle dette og finne mening i dette. Noter dette ned i dagboken din: Ateister kan ikke lage kunst. De kan kun lage pynt eller propaganda. Enten så er det bare fint å se på (meningsløst) eller så skal man kun ha en mulig fortolkning av det («fritenkerens»).

Øvelsesoppgave:
Løs begge oppgavene:

A) Finn A i ligningen:

A = A

B) Hva sier den ligningen om verden? Skriv 5 A4 sider om hvorfor A=A er den eneste logiske fortolkningen i lys av ✝.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on juli 10, 2012, in Nye Ord, Begreper og Uttrykk and tagged , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

