Sosialisten ingen kunne målbinde

Det var engang en land langt mot nord, som var kjent for mang en fjord. Hvor troll levde i berg men også i hus og deltok aktivt i debatten. En mørk magisk væske ble pumbet ut av havene rundt dette landet som kunne gjøre drømmer, ryktes det, en realitet så lenge du forble sovende.

I dette fantastiske landet bodde det et stort troll med navn Statogkommune, som folk sa vokse seg større og feitere for vær dag. Dette fordi en liten sosialist maten den med avgifter og klødde den på magen med skatter. Statogkommune og den lille sosialisten bodde i et slott kalt Stortinget, som var voktet av to løver laget av stein. Sosialisten, som også var kjent som Audun Ormtunge, var en magiker av den mørke kunsten dekonstruisme, hvor ved en rask inkatasjon kunne forandre en neger til mørk eller afrikaner eller selvutslettning til toleranse. Ryktene sa at virkeligheten kunne forandre seg rund Audun Ormtunge og at fugl kunne bli fisk, opp ble ned og tid og rom opphørte og alt ble nå.

Under Trollet og Audun Ormtunge var det en stakkarslig konge som var på Trollets nåde. Flere ganger i året kom Audun og krevde skatter og avlat fra Kongen som gikk til Auduns magiske prosjekter. Disse prosjektene var guldforgylte som selvforsvarskurs for kvinner og vaffel steknings moro på asylmottakene, men under de gullforgylte edle motivene lå det korrupt stygghet som kun økte Ormtunges makt. Mang engang hadde edle riddere fra Frepper orderen gått Audun Ormtunge i holmgang, men de hadde tapt fordi Ormtunges giftige eter korroderte enhver rustning. Alle var på sosialistens nåde, til og med det store trollet Statogkommune.

Det ble derfor utlyst en dusør over landet om at den som kunne målbinde sosialisten skulle få friheten og halve landet tilbake.

Det var nok av dem som ville prøve seg, ville jeg tro, for det er ikke hver dag en kan få gjeninnført frihet i et land og få halvt landet til givendes. Grinden til Stortinget sto ikke noen stund. Folk kom i flokk og følge fra øst og vest, både ridende, gående og løpende. Men det var ingen som kunne ord binde sosialisten. De kom med gode argumenter men sosialisten bare benektet og lo for det var ikke slik han definerte det og jommen ble det ikke slik også. Til sist satte trollet ut at de som prøvde seg, men ikke kunne, de skulle bli sodomert av Sosialisten selv og etterpå tas ut bak skuret og bli skutt i nakken. – Han ville ikke ha dette rennet i slottet sitt til ingen ting.

Så var det tre brødre også som hadde fått spurt om friheten, og da de ikke hadde det for rart hjemme, som ingen har i en sosialist stat, ville de ut og friste lykken, og se om de kunne vinne friheten og halve riket. De var venner og nokså vel forlikt, og derfor gikk de i følge alle tre.

Per var størst, og akademiker, han viste best om det meste. Han hadde gått Thomas Hylland skolen og ydmykelse var ikke på pensum der han underviste. Pål var den mellomste og en god byråkrat. Han viste hvilke forskrifter som gjaldt og hvordan man kunne sette hindringer i veien på alle som ikke viste sin respekt for byråkratiet. Den yngste het Espen Askeladd og var arbeider. Han var støtt og stadig skitten etter å ha reparert biler, bygd hus, staket tett kloakk, eller pumpet opp den magiske væsken i fra sjøen. Hva skulle det da bli av han? Så de dro alle ut, for å prøve lykken.

Litt vekk fra hjemmet deres kom de til en renovasjonsannlegg hvor all søppel ble lagt vekk for å glemmes. Der fant Askeladden en gammel elektrisk vifte.
«Jeg fant, jeg fant!» ropte han.
«Hva fant du?» spurte brødrene.
«Jeg fant en gammel elektrisk vifte,» sa han.
«Fy kast ‘n! Hva skal du med den?» sa de to, som alltid trodde at de var de klokeste.
«Å, jeg har slikt å gjøre, jeg har slikt å føre, jeg fører vel den,» sa Askeladden.

Da de hadde kommet et stykke på veien, kom de til en familie klinikk og der fant Askeladden et dødt abortert foster.
«Jeg fant, jeg fant!» ropte han.
«Hva fant du nå?» spurte brødrene.
«Jeg fant en dødt abortert foster,» sa han.
«Fy kast ‘n! Hva skal du med den?» sa de to som også var kjente bedreviteere.
«Å, jeg har slikt å gjøre, jeg har slikt å føre, jeg fører vel den,» sa Askeladden.

Etter langt om litt kom de til en sykehjem. Der fant Askeladden en godt brukt bleie med full avføring og urin med en umisskjennlig lukt av infeksjon
«Nei, gutter, jeg fant, jeg fant!» ropte han.
«Det var da svare til finning på deg! Hva fant du nå igjen?» sa de to eldste.
«Jeg fant en bleie,» svarte han.
«Å, kast ‘n! Hva gjør du med den?» sa de.
«Jeg har slikt å gjøre, jeg har slikt å føre, jeg fører vel den,» sa Askeladden.

Etter en stund kom de til den store hovedstaden og de var like i nærheten nå. Da fant Askeladden et voldteksoffer og like etter en til
«Nei, gutter, jeg fant, jeg fant!» ropte han.
«Men i HELV…! Hva fant du nå igjen?» sa de to eldste.
«Jeg fant to voldtektsoffer,» svarte han.
«Å, kast ‘i! Hva gjør du med de?» sa de.
«Jeg har slikt å gjøre, jeg har slikt å føre, jeg fører vel den,» sa Askeladden.

Likefør de ankom Stortinget måtte Akseladden hyle av glede igjen.
«Næmmen, gutter, jeg fant, jeg fant!» ropte han.
«HOLD KJEFT! Hva fant du nå igjen?» sa de to eldste.
«Jeg fant en romaner tigger,» svarte han.
«UGH!» sa de.
«Jeg har slikt å gjøre…» sa Askeladden men brødrene hadde allerede flydd inn på tinget.

Først gikk Per inn.
«God dag,» sa han.
«God dag igjen,» svarte Audun og vridde på seg.
«Det er fælt varmt her,» sa han.
«Det er varmere i Afrika,» svarte Ormtunge; Da Per hørte det, gikk det i stå for ham med én gang, og så var det ute med ham. Så han ble sodmert for så bak skuret og skutt.

Det gikk ikke likere med den mellomste.
«God dag,» sa han.
«God dag igjen,» sa han og vrikket på seg.
«Det er fælt så hett her,» sa han.
«Det er hetere i de stakkars U-landa,» svarte Ormstunge. Dermed så mistet Pål også mål og mæle, – og så var det frem med rumpa og ut bak skuret med han å.

Så kom Askeladden.
«God dag,» sa han.
«God dag igjen,» svarte Audun Ormstunge og vrikket og vridde på seg.
«Det var da godt og varmt her,» sa Askeladden.
«Det er varmere i stakkars land i Afrika,» svarte Sosialisten; han ble ikke blidere for det den tredje kom.

«Da får vi sende denne vifta her da» sa han.
«Huff, det vil da ikke hjelpe. Må få dem hit, så vi kan ta vare på dem» sa Audun.
«Slik som du tar var på denne tiggeren?» spurte gutten og viste frem en skitten sigøyner som sa «Money please! Money please! Money! Money!»
«Nah, jeg har ikke tid til slik. Må lage barnehageplasser til barna. De er vår fremtid.», sa Audun kry.
«Sånn som du bryr deg om denne?» sa askeladden og dro frem det aborterte fostret.
«Jeg tror på en kvinnes rettigheter», sa Ormtunge mens han vrikket og vridde på seg mer enn noengang.
«Som du tror på hennes?», sa Espen og viste frem voldtektoffet som blødde i trusa.
«Ugh, et enkelt tilfelle.»
«Ja, her er et enkelt tilfelle til», sa Esben og viste frem den andre voltektoffret som blødde både foran og bak.
«Vel nå blei det slik da. Vi kunne da ikke… Eldrebølgen»
«Jeg skal gi deg blei det slik jeg», sa Esben og stakk den skittene bleia rett i tryne på Audun så avføring ble gnidd ut over hele Ormstunges tryne.
«Jeg sier du bryr deg ikke om noen, Ormtunge. Bare deg selv!»sa Askeladden
Da klarte ikke Audun å tale noe mer og ble tatt ut bak skuret og skutt.

Så levde de lykkelig alle sine dager.

Øvelsesoppgave
Løs begge oppgavene:
1) Dette er en parodi på et folkeeventyr. Finn diverse virkemidler som er vanlig i disse folke eventyrene
2) Det finnes et folkeventyr som lever godt i Norge nå, nemlig sosialisme. Vis virkemidler sosialisme bruker for å målbinde folket.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on juni 6, 2012, in ??? and tagged , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

