Hvem er du?

«Hvem er du?», tenker jeg.
Hvem er du?
Hvem er du?

Du står der i uniform av noe slag.
Armene i kors.
Øynene i taket.

Hvem er du?
Ikke vet jeg.
Men bestemme over meg,
det skal du.

«Nei, jeg vet ikke, jeg»
Ikke? Så bra da..?
«Nei, det var ikke bra nok.»
Takk, takk for det.
«Så var det den gangen da…»
Ja, så sant.

Hvem er du?
Du er bedre enn meg,
men trolig ikke smartere.
Du kan det bedre enn meg,
men vill ikke lære bort det.
Hvem er du?

Hvem er du?
Din jævla kødd.
Din forbanna sabb!
Du fe!

Du som skal bestemme andres liv.
Evaluere og veie.
Bedømme og styre.
Jeg valgte ikke deg.

Kanskje jeg kan det bedre enn deg?
Kanskje ikke.
Kanskje jeg bare kan det annerledes.

Jeg ble veid for lett av noen uten vekt.

Øvelsesoppgave:
Hva er de hvite stripene?
Hva er de sorte stripene?
Har vi hvite og sorte striper?
Hva tror du diktet betyr?

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on mai 7, 2012, in ??? and tagged , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

