Antikul

Så jeg drakk for mye kaffe engang og gikk på butikken for å kjøpe meg en pakke Marlboro Mild og en riskrem. Marlboro pakken var ikke til meg, men til noen jeg kjenner. PÅ veien bort kom det blod til det hode som startet tenkning og jeg begynne å tenke klart. En tankerekke fulgte fra det ene til det andre i en strøm. Jeg løste en serie med medisinske problemer (må bare skrive dem ned på ark) og fant ut at løsningen på alle kriger i verden er at folk bare slutter å krige.

Men SÅ…

Så poppet et ord inn i mitt hode:

«Antikul»

Antikul – adj. noe som har antipati til kult/ – kjedelig, nesten trist.


«Selvfølgelig» tenker sikkert du for du er så smart men dette er et viktig poeng. Faktisk hele poenget til dette begrepet.

Antikult er ikke kult fordi det er så spesielt, alternativt og originalt. Antikult streber ikke imot å skille seg ut og tenke på egen hand. Antikult er rett og slett det motsatte av hva noen mennesker i noen grupper noen gang har definert som kult.

Så la oss lære å bruke dette ordet via noen oppgaver.

Er følgende settninger antikult?

Jeff Buckley mørdar Justin Bieber når som helst»

Nei, fordi en hver setning som inneholder Justin Biber, Skrillex, Lady Gaga, Rihanna, eller en annen referanse til et populærkultur ting være det hyllest eller kritikk er automatisk av verdi på grunn av sin referanse. Legg merke til popkultur. Det vi si at å snakke om Jeff Buckley, eller hva det enn måtte være av alternativ pop/rock/metall er fortsatt ikke anti-kult fordi en gruppe har fortsatt anerkjent det pop-kulturelle som av verdi.

Jeg kjøper mine klær på brukt fretex.»

Her er det viktig med kontekst. Hvis ei dame med dreads sier dette mens hun sipper rødvinen sin på Grünerløkka til sine hipster venner da er det IKKE antikult. Da er det «streber etter å være alternativ kul». Hvis derimot en alkoholisert 3 barns mor på Oslo S sier dette med dype blå skygger under blodsprengte øyne mens hun står ved Plata på Oslo S i en våt joggedress og rusa boblejakke, DA er det antikult.

Jeg kjøper mine klær på dressmann»

Hvis du sier dette som fakta og det er det. Så er det antikult. Dressmann er funksjonell, fint uten å være veldig dyrt eller voldsomt billig.

Andre ting som er antikult.
Antikult er å konfirmere seg kristelig på grunn av tradisjon. Det er å gjøre noe du ikke har lyst til fordi du vet du bør. Det er å snuble inn på bussen, uten at du selv eller noe andre ler. Det er brunost på grovbrød. Det er å lese en bok om avansert mekanikk med bare skjematiske illustrasjoner. Siste stadiet av demens er antikult.

Så hvorfor trenger vi ordet antikult?
«Hvorfor trenger vi dette ordet?«, tenker sikkert du for du er så flink til å tenke kritisk. Vi trenger dette ordet av to grunner.

1) Et sunt språk har mange ord og utvikler seg i motsetting til Norsk som bare skumper inn og visner. Vi trenger flere ord til å uttrykke en komplisert opplevelse og oppfattelse av ting. Når folk ikke kan komme på ord på følelsene er det fordi vi ikke har vært kreative nok til å finne på noen. F.eks kanskje vi trenger et navn på den følelsen av å synes synd på naboens 14 år gamle datter som har siste stadie av kreft, men samtidig føler du en lettelse at det ikke er dine barn som igjen gir det dårlig samvittighet fordi du vet at naboens lidelse og sorg er ufattelig. Jeg slenger ut «kramsvær» for den følelsen. I en setning «Jeg føler meg kramsvær fordi det ikke var min sønn som tok selvmord i påsken.»

Og 2) Fordi så lenge jeg har levd har jeg sett to typer kul. De «kule» som alltid var så «dumme» og «outsideren» som alltid var så «kule». Dette skjedde når jeg var en del av «kidsa» og jeg ser det nå. Fullt av slike hipster og emo kids som skal være så langt vekk fra normen som mulig, men som er så bunnet av deres egne normer og vaner.

Dette har holdt på siden ungdom ble en gruppe og i sannferdighetens navn må vi snart kunne sette de forbaska kidsa på plass. For deres egen psykososiale helses skyld og for vår freds skyld. Skulle vi ikke alle ønske at idiotien tok seg en pause og at andres små problemer ikke ble våres? Dette ordet kan være starten, ved å fjerne en stor og viktig illusjon i ungdomstiden mellom de som er «kule» fordi de er «mainstream» og de som er «kule» fordi de er så «alternative» og «individualistisk» der de følger slavisk sin subkultur normer og regler.

Bruk ordet så mye du vill, men helst ikke til det går inflasjon i begrepet. Jeg vil ikke at dette skal bli et buzzord, for da blir antikult kult på en antikul måte og da kollapser universet.

Øvelsesoppgave:
Skriv ned andre ord vi mangler i Norge. Som det ordet for når man ikke kommer på ord/navnet på ting eller navnet på den hendelsen hvor du driter deg ut på fest ved å si noe upassende fordi du var hakke mer beruset på livet eller rus enn de du snakket med var.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on april 30, 2012, in Nye Ord, Begreper og Uttrykk and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

