Døden

«And when I’m lying in my bed,
I think about life,
And I think about death,
And neither one particularly appeals to me.
»

The Smiths, Nowhere Fast


Noen ganger tenker jeg på døden.

Livet er kort, sies det, selv om jeg mins flere ganger at livet gikk utrolig tregt og at livet virket utrolig langt. Jeg er nå, hvis man er naiv og positiv, ca 1/3 ut i livet. Hva har jeg lært? Hva har jeg gjort? Hva har jeg skapt? Hvilke mål, mestring og mening har jeg fått, oppretthold og gjennomført?

Døden…

Døden

Det sies at «mennesker er det eneste som vet om sin egen dødelighet«. Dette er en av disse selvfølgeligheter folk lirer av seg som «kommunisme er godt i teori«, » man kan ikke forstå andre mennesker/kvinner/menn“, «man betaler ikke for kvalitet» eller «abort er en kvinnes rett«. Alle er enig om at vi er klar over at vi skal dø.

Men…

Men hvis vi går på do sammen litt. Stiller oss foran speilet mens vi lar det piss gule lyset farge oss syklig og stiller oss selv et mentalt spørsmål «Når kommer jeg til å dø og hvordan?«. Har vi et svar på det? Klarer vi å se for oss vår egen undergang? Klarer vi å se for oss, føle og tenke en tid hvor vi ikke lenger ser, føler, tenker?

Og er?

Jeg sier nei. I tillegg vil jeg si at jeg tenker fortsatt som en tenåring til tider. Minus, selvfølgelig, bedrevitenen deres. Når jeg var ung, yngre, tenåring sa folk til meg; «Det der pleide jeg å tenke på også, men ikke lenger» fordi «man finner ikke ut noen svar på slikt.» Jeg sa til meg selv at DET er veien til gammel. Slik eldes man; ved å slutte å undres over ting. Jeg gav deg akkurat ungdomskilden, men takk får jeg nok ikke. Det ville jeg isåfall undres over.

Det triste er at mange mennesker er døde selv i livet. De føler ingenting. Ikke sinne, ikke glede, ikke sorg, ikke uro, ikke hat eller kjærlighet. De er tomme, men ikke som i følelsen tomhet, men de bare er ikke noe sted. Disse menneskene ler mye, men det er aldri noe morsomt de ler av. Det hender de smiler, men ikke fordi de er glad, men fordi det er det man skal gjøre. Når stilt spørsmål, lirer de av seg «fakta» eller hva Stoltenberg sa i forrige nyttårstale. De har ingen drømmer. De bare er.

Jeg klandrer «fritenkere», sosial-demokratiet og Kristne for det. Vi har blitt så tannløse alle mann. Det er en konkurranse i å være mest mulig intetsigende og grå. Ikke ha noen mening for å ha en mening betyr at man kan ta feil.

La stat og kommune bestemme,
eller presten,
eller Jens Brun.

Men tilbake til det mye viktigere spørsmålet: «Klarer vi å se for oss, føle og tenke en tid hvor vi ikke lenger ser, føler og tenker?» Nei, jeg tror virkelig ikke det. Jeg har holdt på å dø mange ganger på grunn av mange forskjellige ting og tanken på at ting kunne gå helt galt var ikke der. Døden var X. En umulig mulighet.

Jeg er ikke redd døden. Hva som skjer, det skjer. Jeg er redd for at andre skal dø før meg. «Første man til den andre siden, vinner!» Jeg har holdt på vinne en del ganger nå og jeg er glad jeg lever. Tror jeg.

Tror jeg.

«Hva er livet?«, er kanskje et bedre spørsmål enn «Hva er døden?» siden det er det vi vet noe om. For å sitere den store poeten (!) Finn Kalvik «Jeg tror på et liv før døden. Jeg lever og lærer og er ingen profet. Jeg tror på et liv før døden. For hvem vil vel leve i all evighet.«. Man kan lukte «fritenkningen» lang vei. Jeg ser for meg Jens Brun smiler og ler hver gang han hører den sangen. Fordi det er DISSE menneskene som allerede er dø. De sjelløse, døde og tomme mennesker.

De som sier
«Grip dagen«,
uten å tenke.
«Hva er det å gripe? Hvordan gjør man det? Dagen og livet er jo abstrakt. Man kan ikke ta og føle på livet like lite som kjærlighet og mening.«.
«Bah, gjøre det du vil!«, sier «fritenkeren».
«Jeg vil ingenting«, sier kanskje noen.
«Fest brems. ♩♬Jeg tror på et liv før døden. Jeg lever og lærer og er ingen profet…♪ ♫»

Døden.
Gripe dagen.
Livet er for de levende.
Døden er for de døende.
De døde.
Jeg tror på et liv før døden,
jeg tror også på døden.

Det er ekte,
det er abstrakt,
det er ikke ekte.

Jeg kan konseptet,
som en autist
kan Keiser rekken
i gamle Roma.

Som en blind forstår farger.
Som en døv musikk.

Men døden er fremmed for meg og jeg tror ikke at mennesker er klar over sin egen dødelighet. Ikke engang når de har sett døden i hvitøyet. Det er som det man sier om røykere. Røykere vet at røyken er farlig, men faren er fjern og falsk. «Denne røyken vil ikke drepe meg, for ingen andre røyk har.»

Det er derfor vi hater røykere, er det ikke? De minner oss om døden. Ikke engang Finn og Jens Brun kan fjerne døden rundt røykerne. De som kan ødelegge sin egen helse på den måten. Så klar over at de skal dø og likevel bare står der. TROR DE IKKE PÅ ET LIV FØR DØDEN?! ♪ ♫

TROR DE IKKE AT MENINGEN MED LIVET ER Å LEVE DET LENGST MULIG ?!?!

Jeg er ikke redd døden. Jeg er ikke redd røyk, røykere eller sykdom. Aids, globaloppvarming, blod, avføring, involver, alderdom eller demens.

Jeg er redd for smerte og jeg er redd for det meningsløse.
Derfor unngår jeg det første og tror ikke på det siste.

Døden er det uvisse.
Vi vet ikke at vi skal dø,
derfor kommer alltid døden som et sjokk.
Døden var X. En umulig mulighet.
Jeg likte den formuleringen.



Øvingsoppgave:

Velg en av oppgavene

1) Velg et ekstremt sunt liv, hvor du trener minst 3 ganger i uken, spiser riktig med riktig mengde. Hold deg unna rus, iallefall alvorlig rus og alkohol i store mengder. Husk å moraliser andre som er litt mer avslappet en deg.

2) Velg et vanlig liv. Tren så mye du vil, spis hva du vil, gjør hva du vil, men innenfor rimelighetens grenser.

3) Spreng alle grenser! Drikk, hor, et, fråts. LEEEEEV så lenge kroppen klarer det.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on april 25, 2012, in ??? and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

