Klage #17 : First Price Mennesker

Så det måtte komme til dette… Jeg må få klaget over first price menneskene. Første gang jeg skrev om «First Price» mennesker var i min aller første «Tanker om Ting» altså Klage #1. Det er på tide å få klaget ferdig om First Price Mennesker… Og gå i dybden av mennesket bak livsynet «Postivisme«. De menneskene som i essens er alle mennesketypene jeg klager over. Mennesker som gjør narr av andre uten å være klar over at de også gjør narr av seg selv.

Jeg gikk på butikken idag for å kjøpe meg et par med pølser. Ikke wiener jeg skal ha OSTEGRILL! Eller LØKPØLSE eller noe ANNET AVANSERT! Jeg kan spise alle typer pølse Gilde, Leiv Vidar og til nød Finnbråten. Min favoritt er Gilde. Det finnes type Gilde pølse som går under slagordet «Pølse for viderekommende», det er hva jeg ofte leiter etter. Det gjorde jeg idag også, men…

HVA FÅR JEG SE?!

Jo, det var ikke noe Leiv Vidar, eller Gilde eller Finsbråten i den kjøledisken, men istedet tonn med FIRST PRICE pølser! First Price hadde spredd seg som kreft i kjøledisken. First Price «wiener» (ugh!), frist price «bratwurst» (dobbel UGH!) og first price alt mulig annet fra «salami» til «ost». Jeg måtte leite etter kvalitets varer! LEITE!

First Price, sammen med Euroshopper, Euro Price, Landlord, REMA 1000, Coop varer er kjent for en ting. Kjent for EN TING! Og hva er den ene tingen? Er det kvalitet? ER det lang fartstid og utsøkt erfaring? Er det smaken som er kjent over land og strand? Er det den eventyrlige jakten på den perfekte vare? Er det så sunt?

Nei, de er kjent fordi de er BILLIG!

Hvem, seriøst, kjøper noe kun fordi det er billig? Hvem kjøper noe, ikke fordi det er kvalitet eller fordi det er kjent, men fordi det er billig? Fattige mennesker, tenker kanskje du? Ja, hadde det vært så vell, men det er for det meste FIRST PRICE mennesker.

First price mennesker.

Noen ska kose seg i kveld med First Price produkter og grandis. Ikke glem Mamma Mia. Kjøpt i 50 krs dunken på Kiwi. Seriøst, når du kjøper noe så billig, da ville jeg nesten tro at det hadde vært likeså greit å lastet det ned pirat. De som laget den filmen kan da umulig tjene på at First Price mennesker kjøper en vare for en brøk av den originale verdien og hva med de som blir straffet fordi de kjøpte den DVDen mens den var ny? Faen, man kan ikke lenger kjøpe DVDer i gave, fordi forbruks aura ligger så tykt utenpå at istedet for å stige i verdi så synker den ned i gjørmen! Faen ta First Price folk. De ødelegger det eksklusive i kunsten og livet å gjør alt til en illeluktende oppgulp av ugh!

Ta den verste FRP klisjeen, fjerner den politiske oppfattelsen og du vil ha et first price menneske. De behøver ikke å stemme populistisk, men de er enkle mennesker. Enkle mennesker som bare ønsker en ting: Å ikke betale et rødt øre mer enn de må. Det er de menneskene som går i joggebukse og bustede hår på butikken fordi de skal jo «bare kjøpe en kartong melk og en pakke marlboro light«. De som går i brukt butikken å kjøper spill, musikk og film i 20 kr dunken. De som skriker etter digitale formater for da blir det så BILLIG! De som reiser med Norwegian eller RyanAir, aksepterer all elendigheten det medfører (timer forsinket, sittet vondt, stresset med å orientere seg om alle tingene man må gjøre selv og ikke fått servering) fordi da slapp de «ekstra utgifter». Likevel er disse enkle menneskene dumme nok til å klage over at kvaliteten på sine first price ting ikke er bra nok.

Hva er så problemet med First Price mennesker? At de er så mange, og ved at de er mange står de sterke. Som når jeg vil ha kvalitets pølse på Kiwi (ikke en tilfeldig valgt butikk kjede. Har du sett hvordan de butikkene sprer seg? Mens kjeder med mere utvalg (f.eks Meny og Ultra) forsvinner) og ser at det finnes ikke noen løk-pølse men FIRST PRICE wiener ad mass. Også klages det over lite utvalg på butikken da. Det er så lite av alt mulig rart! Så kjøp alt mulig rart mens det er! Noen som husker Vanillia Coke? Jeg gjør!

Har du lagt merke til at First Price pakkene har grå bilder med produktet i farge? Jeg har alltid følt at de bildene sier ´´Vi vet du lever et tomt, grått liv, men i det minste har vi lagt til mye fargestoffer i maten vår så du kan nesten bli blendet av å spise det´´.

Jeg alene kan ikke kjempe imot den grå massen av «jeg kjenner ingen forskjell jeg«-mennesker som drikker First Price Cola og hevder den er bedre en originalen. First Price mennesker er de feite damene (og mennene) som skal bare kjøpe seg en halvliter Pepsi Max før de skal på trening og vi alle vet kunne likeså godt sagt opp medlemskapet på Friskis og Svettis og kjøpt seg en flaske ordentlig Cola istedet, for den kroppen vil ikke bli tynnere; Og ville den ha blitt det, ville det ikke hjelper stort på det ellers så kjedlige ansiktet. Bedre å være en feit grå mus enn en tynn en spør du meg.

Men problemet er ikke bare om antallet First Price mennesker, og det dreier seg heller ikke bare om økonomi. First Price mennesker preger også kulturlivet, politikken og samfunnet generelt. Det er en holdning om at det «enkle er ofte det beste» i ALT! First Price mennesker er gjerne ateister fordi de kan jo ikke se en gud så da er det mest sannsynlig ingen, dessuten er det «best å ikke tenke på det» men bare protestere mot kristen innflytelse på noen arenaer. De driter i argumenter som tradisjon, mening og kultur. De skal bare ikke betale for kristen konservative mørkemenn som skal regne på deres parader.

First Price mennesker stemmer Arbeiderpartiet. Ikke fordi de er fornøyd med arbeiderpartiet (faktisk hater first price mennesker innvandring, høye avgifter, høye skatter og alt annet AP står for), nei First Price mennesker stemmer AP fordi de alltid har stemt AP og har ikke orket til å sette seg inn i politikk. I tillegg sier jo alle aviser at AP er det beste alternativet så da stoler First Price mennesker på det.

First Price mennesker liker brun musikk. Det kan hende de går på teater, men da er det for å se på noe kjedelig. De er glad i opera huset og besøker det hver gang de er i Oslo, men de tar bare bilde av seg selv på utsiden. De leser krimbøker og digger Hotell Ceasar.

Problemet er ikke hva de liker, men hvordan de liker det. Kultur er nemlig konsument for dem. De ser på det og glemmer det. Bruk og kast av åndsverk. Kunst er underholdning som skal gjøre at vi glemmer våre problemer og forsterker vår selvbekrefting. Janteloven er en kultur referanse de dyrker, men de vet ikke hvilken bok den kom fra. De brenner kort sagt ikke for noe!

Smarte First Price mennesker samler på fakta, men gjør ingenting med det. De er resere på geografi, viktige historiske datoer og hvem som vant VM i Curling i -67. De vet ikke hvorfor, men det distraherer dem fra ubehageligheter. La oss teste hverandre i hovedstader i Europa heller enn å snakke om at Tante Olga er død. La oss diskutere om hvor mange album Queen gav ut før Mercury døde, enn å problematisere alkoholproblemene til kjæresten din.

First Price mennesker sier at mye er selvfølgelig når det faktisk ikke er det. Det er selvfølgelig for dem fordi de ikke tenker noe mer på det. First Price mennesker henger seg mer opp i skrive feil enn innholdet i en tekst, hvis de i det hele tatt bryr seg om noe. De kjøper VG på vei til jobb, og vurderer å lese den siste boken til Knausgård.

Nå tenker sikkert du «Døh, nå kjenner jeg ingen som passer den beskrivelsen der. Nå drar du alle over en kam her og generaliserer noe voldsomt.» fordi det er gjerne ryggmargrefleksen til et First Price menneske er.

First Price mennesker lager ikke noe eget, men ejakulerer ut hva «stat og kommune» lærte dem på skolen som sannhet (i den grad de fulgte med). En av de vanlige frasene er jo «må ikke generalisere«, fordi «det er alltid unntak«. Mennesker som ikke er First Price vet at når man snakker om grupper så er det unntak innad i gruppene, men at UNNTAKENE ER IKKE SÅ INTRESSANTE BESTANDIG! First Price menneske tror at unntaket ødelegger reglen, og at hvis folk ikke er 100% en stereotyp (f.eks hvis Jan Thomas liker fotball eller at siden Marie Simonsen faktisk IKKE går med RØDE STRØMPE så kan hun ikke være en erke type RØDSTRØMPE!) så er hele gruppebeskrivelsen feilaktig.

Så for å oppsummere: tenk deg det mest kjedelige nissen i Norge og du har arketypen First Price menneske. Personen som hever på skuldrene og sier «Ikke noe problem hvis det ikke er noe problem» mens de knaser på First Price brødet (nå med 70% mindre papp). De har ingen ambisjoner, det er kvelt av «stat og kommune» for lenge siden, ingenting provoserer dem og de gleder seg til å se DJ Dan returern til Torsdag kveld fra Oslo Vest (kanskje en kjendis dukker opp også?). Kort sagt: First Price mennesker er ikke de som gjør at Norge råtner på fot, det er de som lar Norge råtne på fot.

Øvelsesoppgave:
Løs alle oppgavene.

(a) Redegjør for tilpasningen til en profittmaksimerende monopolist. Illustrer tilpasningen i en figur i det tilfellet der monopolistens grensekostnader (MC) er konstante. Vis i figuren og forklar verbalt hva som menes med effektivitetstapet ved monopol.

(b) Anta at markedets etterspørsel etter et bestemt konsumgode er gitt ved

P =110 – x,

der p er prisen på godet og x er omsatt kvantum. Tilbudssiden i markedet består av en monopolist med grensekostnader gitt ved

MC =10

Finn tilpasningen til monopolisten, gitt at målet er å maksimere profitten. Illustrer tilpasningen i en figur. (Du skal også bruke figuren senere i oppgaven.)

(c) Hva er det samfunnsøkonomiske overskuddet i oppgave (b).

(d) Anta at monopolistens gjennomsnittskostnader (ATC) er gitt ved

ATC =1600+10x ,

x

der x er produsert kvantum. Regn ut gjennomsnittskostnadene ved tilpasningen i oppgave (b), og bestem størrelsen på det bedriftsøkonomiske overskuddet i dette tilfellet.

(e) Gjør rede for virkningen på monopolistens tilpasning av å innføre en effektiv maksimalpris på . Hva blir det bedriftsøkonomiske overskuddet i dette tilfellet? Hvilken virkning vil maksimalprisen ha på det samfunnsøkonomiske overskuddet?

(f) Ta utgangspunkt i opplysningene tidligere i oppgaven, og gjør rede for hva det samfunnsøkonomisk optimale produksjonsnivået ( x∗ ) er i dette tilfellet. Vis løsningen grafisk og regn ut det samfunnsøkonomiske overskuddet.

(g) Regn ut ATC ved samfunnsøkonomisk optimal produksjonsmengde ( x∗ ), og avgjør hvor stor produksjonsstøtten per produsert enhet må være for at produksjonen skal være privatøkonomisk lønnsom. Illustrer i figuren.

Advertisements

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on april 2, 2012, in Klager om Ting and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: