Klage #13: Technofile folk

Så det har kommet en ny duppetitt som er raskere enn en duppeditt som kom ifjor. Du kan også gjøre det med bedre oppløsning og noen andre små forandringer som gjør at du kan kjøpe den nye duppeditten selv om du har den gamle uten å føle at det er dumt. Den koster bare 500 kr mer. Jeg hater technofile folk!

Meme # -3

Det finnes folk som kjøpte iPhone 3, så iPhone 4, for så iPhone 4S. Jeg så dem på twitter. Folk som faktisk gidder å skrive at Apple har kommet med noe nytt. Jeg har Apple produkter selv, men jeg føler meg ikke bedre enn andre for det. Jeg kan også legge til at de fleste av mine blogginnlegg er skrevet på en HP PC med Windows Visa. Jeg liker PC jeg, selv om jeg eier en iMac. Jeg kan like begge deler og det viktigste er ikke om hvem som er best, men hvem som du får mest for pengene for og vi vet vel hva som er rimeligst? Du betaler mye ekstra for den eple logoen.

Nok om det.
Det jeg skal frem til er at disse technofile elsker alt nytt og mener at alle nye tekniske løsninger er til det bedre. Man kan kanskje kalle det en folkesykdom denne «positivismen» på alle hold (mer om det 14/2-2012), men de technofile er ekstra ekle fordi de har tydeligvis ikke peil på penger heller. Seriøst! Hvis man er dum nok til å stille deg i en kø i flere døgn fordi en ny mobil kommer da… da… Nei, det er bare ikke ord.

Ser på twitter at de technofile menneskene nå maser om at bøker skal bli nedlastbare. Så kalte «e-bøker«. Oh, så dumme disse forlagene er fordi de ikke følger med trenden av å gjøre alt digitalt (!) Det er to grunner til at noen skriker etter E-bøker: 1) Fordi den tekniske duppeditten de har kan brukes til det, og 2) DET BLIR SÅ BILLG ATTE! Det blir så billig atte de praktisk talt kaster tankegods etter deg.

Meme #-2

Internett og online salg har blitt det vulgært massekonsumerisk. Greit at det er kjekt med bøker i flere formater, men hva er folks hat mot trykkekunsten? Dette har noe med first price mennesker å gjøre. De skal ha diverse tekster så gratis som mulig. Man kunne se det på DLD saken. Få brydde seg om at stat og kommune skulle få innpass i alles private internett bruk, men når USA foreslår SOPA (Stop Online Piracy Act) da… DA… DA reagerer folket fordi det er trussel mot at de skal kunne kose seg med gratis tilgang på åndsverk og underholdning. Jeg så det på twitter!

Det finnes noen så j^**la dumme technofile som mer eller mindre tror at alt som er laget burde vært gratis. At musikk, spill, bøker burde vært solgt for slikk og ingenting. De kikker på meg med blanke blikk når jeg hevder at kunstnere også burde ha noe leve av. Greit nok. Det finnes kunstnere som tjener alt for mye. Det er nå så. Men når technofile nerder ikke forstår at en produksjon krever mer enn velvilje for å bli laget da kan det fort bli litt dumt (*). «Med de kan da få statlig støtte«, tenker kanskje noen med palestina skjerf. «Oh, herre GUD! HOLD KJEFT!», svarer jeg til det.

Mitt poeng er ikke å moralisere
. Jeg er ikke imot piratnedlastning. Det jeg er imot er måten de rettferdiggjør det på. Det finnes folk som har gjort pirat-nedlasting til en politisk folkebevegelse med klare sosialistiske undertoner [1].

Meme #-1 (De som vet om Meme kan sette pris på denne laget av meg )

Å det vi ender opp med å få er den forb@nn@ j**la meme kulturen («meme» er ateisters uttrykk på Intertekstualitet blandet med en darwinistisk forklaringsmodell) «hvor vi bare igjenproduserer, ødelegger, parodierer og lager enkle kopier av andres ideer. Alt er pastisj og det eneste givende er å gjenkjenne. Greit nok det også, men noen ganger våkner jeg skrikende i sengen av marerittet om at disse mashup uttrykkene skal bli det eneste kunstneriske som vil bli skapt fra nå av. Alt åndsverk blir åndssvak pekebok-«hvor er referansen?«-produkter.

La oss se noen eksempler på technofile kunst:


Meme #0: «Hvor er kua? Kan du peke på kua? Der er referansen til Rick Astley. ROFLOL! Og der er DOA! ROFLGHADIPURKPIPIDUUUUIAHAR-566564!!!!!!!!!! » *BANG!!!*
————

Meme #1

Meme #3

Meme #2 LOL CATZ, get it? Det er en katt som sier noe ´´katte aktig´´. LOL. Det er mye morosommre enn amerikansk sit-com det (!)

Det er jo morsomt på en måte, men dette kunne ikke eksistert hadde det ikke vært andre mer intelligente mennesker før som kunne bedre. Det er som en reversert Huleligning hvor internetten tvinger oss til å løpe innover i hulen (for dyp referanse for internett?). Meme er på slutten av dagen (med få unntak)det laveste av alle kunstformer. Det er interessant nok, over kortere tid, men det sier seg selv at dette ikke kan være det eneste uttrykket. Det sier ikke noe om noe og er ikke av noe verdi uansett hvordan du definerer det.

Men tilbake til Technofile folk…

Noe av det mest irriterende er de technofile som skal ha det nyeste FØRST! Ikke nok med at alt skal være nytt og oppdatert men de skal også eie det før noen andre. Forhåndsbestiller ting i hytt og gevær for å være først! Først på Google+, først med dubbediksten man kan gjøre noe med, først med 2.0 versjonen av noe. SLITSOMT! Jeg blir stresset av dem. Hvorfor? Hvorfor? Er livet så tomt? Er dette meningen med livet? Det å vente på en ny skinnende duppetiks som gjør at vi kan oppdatere våre «viktige» «sosiale medier» slik at vi kan skape nye «arbiske vårer» og fortelle hvor mye bedre vi er enn andre som bruke andre typer «sosiale medier»? Bah! Humbug! «Sosial medier»… en motsigelse i sitt begrep! Huff, så tomt livet da er. Deppa nå.

Ahhhh….

Meme #4 ("Vi tar en runde (sic) til, en munter sang")

Så for å oppsummere har jeg kanskje spredd litt dritt ut over et stort område nå. Litt vel mange typer technofile som fløt inn i hverandre her. Det er seff forskjell på technofile som må bare ha det siste Apple produktet, de som mener at å pirat laste ned andres arbeid ikke bare burde være greit men helte dyrkes, first price technofile som mener at alt burde digitaliseres for da blir det så mye billiger og sist men absolutt verst 4chan folk som stjeler andres ide, voldtar den og spyr det ut igjen med en overbrukt «YOU DIE!» catch phrase. Likheten mellom alle er at jeg hater dem!
Jeg vil derfor prøve å innføre et nytt ord: «Dårk» (av engelsk Dork) en nerd som tror han er kul og derfor blir teitere.

Et siste eksempel:

WTF? Seriøst? 11 minutter forklaring på en eller annen ekstra funksjon på et spill med sabla dårlig grafikk. Her går en mann i dybden på enkle ting og gjør det forklart relativ komplisert om en ferdig man kan utvikle som har NULL funksjonalitet utenfor spillet. En minekraft venn av meg har forklart at dette er reel elektrisitets teori/data/programmering men du må fortsatt eie Minecraft for å kunne sette pris på det pisset der.

Vår kultur blir mer og mer nerdete og det når ubrukelige nivåer snart. Jeg klandrer «fritenkerene»… og Family Guy… sosialister har sikkert noe med det også. FAEN TA DE SOSIALISTENE! Alltid prøve å ødlegge! Jeg ser det PÅ TWITTER!!!

Øvelsesoppgave:

1) Ifølge en amerikansk TV-serie er «smart det nye sexy». Skriv en erotisk historie om en feit nerd som har seg med en annen feit nerd etter å har pirret hverandre ved å håne Fox News. Ikke tvang til plot tvist, men du får ekstra poeng hvis du på en kreativ måte avslører at det hele foregikk i et online spill for begge var for stygge i virkeligheten… *bam, bam, baaaaamm*

2) Lag din egen RichardDouche Meme ved å trykke på denne linkenher–>.

Meme #4.5

(*) Dessuten må jeg si at billig kunst og underholdning har en tendens til å hore produktet. Det er noe veldig lite tiltalende med filmene i 99, 50 og 20 kroners dunken. Det må gjerne stå «delux edition» på, men jeg tviler når jeg kan få 3 for 2.

For å komplisere ytterligere; Walter Benjamin (1892-1940) som tilhørte den kultur-marxistiske kunst teoretiske retningen «Frankfurt skolen» (*Alarm, Alarm*) ville hevde at denne masseproduserte «slikk og ingenting» kunsten i korger på Rimi var en bra ting fordi den fjernet en «aura» over kunsten. Noe han hevdet ville «frigjøre» uttrykk og derfor øke demokratiseringen av kunsten. Ved å fjerne det unike, religiøse og/eller det historiske bundet i tid og rom (hva han kalte «aura») ville derfor gjøre det originale «mindre relevant» og ville frigjøre mennesket til kritisk tenkning (med andre ord komme frem til at sosialisme og kommunisme var bra). Med andre ord ligger det også en kultur-marxistisk fordel i det massekonsumeriske på nett.

(Kilde: Freeland, C., 2001, Art theory s.120)

Meme #X

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on februar 5, 2012, in Klager om Ting and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

