Den kristne forkynningen.

Van Gogh var Kristen. Hans bilder ønsket han skulle være dannende og forkynnende om Gud osv. Vil ´´fritenkere´´ forby, forby?

Sååå…

Jeg hører overalt om «fritenkere» som sliter med at Kristne ikke holder sin tro hjemme. At det finnes frekke faener som skal ut i Norge å fortelle om Jesus! At noe av det verste med kristendommen er at de skal prakke sin middelalderske overtro på andre.

En «fritenker» gråt engang på skulderen min og hulket «Hadde du blitt behandlet på den samme respektløse måten som kristne møter andre på med sin misjoneringstvang, hadde du kanskje forstått at folk er drittlei av å få det kristne budskapet tredd nedover huet, og få vite hvor onde de er og at de er “fortapt” som ikke tror.»

Jeg har aldri opplevd det.

En gang møtte jeg en «gate predikant» som spurte om jeg hadde møtt Jesus. Jeg svarte «Ja» også snakket vi litt rundt det, opplevde at vi hadde litt forskjellig syn på enkelte saker, også gikk vi vært til vårt. Så var det noen ganger Jehovas Vitner banket på døren min en gang i uken for å gi meg en utgave av våkn opp.

Det summerer opp all forkynning jeg har møtt
i mitt liv. Men når «fritenkere» klager virker det ut som om uansett hvor de ser så er det en gal kristenkonservativ fundamentalist som skal fortelle om hvor mye Gud hater syndere. Det artige er jo at kjenner jeg «fritenkere» rett (noe jeg gjør) så tror jeg at andres forkynning (iallefall på dør eller på gata) gir dem ereksjon. På samme måte som den syke voldtektsmann blir kåt av å se ei dame gå ensom ned en mørk gate, får «fritenkeren» en livsgnist av muligheten til å ta noen i skole. Da kan de leksjonere og erklære ting «eventyr». Være bedritelig og imponere seg selv og andre over hvor jævla mye smartere de er enn de «kristen konservative» illuderte.

Problemet med «fritenkere» vil alltid være at de er like relgiøse når det kommer til sin ikke-tro som teister er på sin tro. Det feiler dem noe psykologisk; en form for Ødepal-/elektra-kompleks kompleks manifestert i en post-traumatisk angst reaksjon på alt som andre definerer hellig. Normale mennesker, være det religiøse eller ikke-relgiøse, reagerer ikke så mye på et kors eller hijab som disse fundamentalistiske «fritenkerene».

Som sagt i tidligere blogg-innlegg finnes det to typer «fritenker»; 1) PK «fritenker» (bare allergisk mot Kristne symboler) og 2) 100% «fritenker» (Allergisk mot alle former for hellig uttrykk). Jeg snakker nå mest om gruppe to, men «fritenkere» er mer like hverandre enn ulike og det er mye av det samme psyko-dynamiske angstreaksjoner på dem alle.

''Oh, Herre GUD!!! Kristilig motiv!!! Forby, forby! Eventry!!! EVENTYR!!!! Vent litt. Bildet har homoerotisk tolknings muligheter? Da er det greit.'' - Hva en ''fritenker'' tenker.

Iallefall, disse angstreaksjonene som gir dem så mye lidelse blir frembringet av alle former for «forkynning», altså; at andre snakker om sin tro. Dette vil ikke «fritenkerene» ha noe av fordi de har opplyst, vedtatt og strengt definert at religion er eventyr og eventyr er en styggedom. Denne styggdommen skal de ikke ha noe av i 2012!

Osv. osv. osv.

Poenget er: Hold kjeft jævla udugelige ateist faen!
Nå er jeg så forbanna lei av å lese om syting deres være det Islamofobi, kristen-o-fobi eller semiofobi. Deres er tispa til sosialismen uansett hvor mye dere tror dere jobber imot dem.

UGH!


Øvelsesoppgave:

Løs alle oppgavene.

1) Skriv en liste på 10 ting man kan snakke om i samtale. Sorter så evnene på listen etter tre underkategorier: a) Trivielt (betydningsløst) b) Eksistensielt, c) Farlig. (Lengde: 1 side)

2) Legg merke til fargebruken i maleriet «Still life with four sunflowers» ovenfor. Mal bildet på nytt. Bytt rødfargene ut med blåfarger. Hvordan forandrer endringen av farger stemningen i bildet? Skriv en ny tekst til ditt eget, blå bilde. (Lengde; 1,5 Side)

3)Leseforståelse; – Hva mener forfatter er problemet i denne teksten? Har forfatteren av denne teksten vært subjektiv eller objektiv i sin fremstilling av problemet? Sammenlign dette blogg innlegget med tidligere blogg innlegg av samme forfatter; er stil og tema konsis? Ser vi en forandring i hans syn, skrivemåte, fokus osv? (3-6 Sider)

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on januar 18, 2012, in ??? and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Jeg er både sosialist og ikke-religiøs, men fortsatt fullstendig enig.

    Jeg skjønner godt hva slags type folk du tenker på når du sier «fritenker». De har blitt som det de kjemper mot – religiøse fundamentalister som sitter på «den eneste sannhet». Alle som tror noe annet enn dem selv er hjernevaska idioter som ikke kan tenke selv og mangler fullstendig kontakt med virkeligheten. Lukter veldig 1500-talls kristendom av det, rett og slett.

    Ironien av det hele er utrolig bemerkelsesverdig. Jeg syns dette bør påpekes mer.

Så hva tenker du om dette?

