Når krybba er tom…

Det finnes tre typer mennesker i verden. De som mener gode meninger fordi de er «gode» (idealister), de som mener hva de mener fordi det er «sant» (realister) og mennesker uten meninger. En mulig fjerde gruppe er de som kan tenke både i er og bør (gruppen som jeg tror jeg tilhører) men i denne sammenhengen kan en slik gruppe virke distraherende.

Iallefall… Gruppen med mennesker som har meninger fordi de er «gode» kaller jeg ofte «gode gutter/jenter«. Jonas Gahr, Thomas Hylland, Jens og Kristin Halvorsen er eksempler på «gode gutter og jenter» med «gode» meninger. De møtte alltid opp og satt på første rad i klassen og når lærer spurte «hvorfor er det urettferdighet i verden?» så rakk de opp handen nesten mot taket med hjelp av den andre handen for de ville så gjerne si «Fordi ikke nok mennesker stemmer venstre orientert og fordi rike hvite menn holder fattige nede» i vente av «Nå var du en god gutt/jente. Stjerne i boken til deg.» fra læreren. Da smiler den gode gutten og jenten rundt seg til alle i klassen og sånne som meg kikket i taket i forakt.

Så jeg har møtt en slik god jente ute på internett. Hennes navn er Magnhild Antigirl og er stadig anbefalt av VG som en god blogger. Hvorfor er meg en gåte, men det er kanskje fordi jeg er misunnelig (som alle som himler med øynene i klassen er. De ønsker jo å være like naive som de gode guttene og jentene. Men i ung alder har de lært bedre).

Magnhild Antigirls blogg virker ut til å ønske å gi et inntrykk av å være cræsei og ellevill. Hennes profilbilde er henne som poser femme-fatal og hennes måte å skrive på er direkte og kvass. Men dette er på overflaten. Under flaten av betong og street-smart ligger god jente komplekset med en klar holdning av å være skolerett.

Denne gode jenta har skrevet innlegg på innlegg så PK at jeg blir uggen i kroppen. De er ladet av sosial-demokratisk fjase prat blandet med riktig oppløsning (98%) feminisme.

Å støtt og stadig kommer disse stilene på forsiden av VG.no. Det siste denne gode jenta har fått for seg er at hun skal gråte en skvett for romaner pakket i Oslos gater (jeg kan si det fordi jeg er vandrefolk selv). Først gråt hun litt [1] også grått hun litt til [2]. PÅ den siste skrev hun noe som inspirerte meg til dette innlegget:

antigirl29 says:
11. October, 2011 at 12:48

Jeg stenger herved kommentarfeltet på denne saken. Det er ingen nye momenter og svært mange kommentarer av trakasserende art. Jeg velger å la kommentarene stå for å vise verden hvor ille dette faktisk er. Skjerp dere!

«Fysj», tenkte jeg.

«Æsj».

Så jeg kunne tenkt å delt mine refleksjoner rundt romaner tiggere i gaten og hvordan gode jenter med sine skyldfulle naivitet og tårer spilt for galleri. Min refleksjon kommer i form av en selvopplevd skole stil jeg kaller:

Når Krybba er tom…

«Når krybba er tom, bitast hestane.»

Det var sommer i Oslo. Byen som var tapt for lengst til mangfold og utopi. Hvor man enn så var det sprekker i betongen og stygge «dette er vår by» blikk. Små illeluktende dammer lå ved hvert gatehjørne og mange kunne ikke annet enn å føle en marg og bein kulde selv om det var sommertid.

Jeg tok en tur på grynterløkka fordi der var Oslo elskerne og man vet jo aldri; kanskje man kan bli smitta av hva den enn er de lider av. Dessuten får man seg en pause fra sentrums lukt av råte. Turen gikk opp en sidegate, med noen gamle bygginger med noen nye klesbutikker. Jeg var blendet av sola som skinte i vinduene og jeg kunne nesten se noe fint i hovedstaden da.

Denne blendingen varte ikke lenge, fordi på andre siden av sol glimtet møtte det et sterkt bilde. To narkomane sto over ei ung romaner dame som satt oppetter en vegg med sine slitte Narvesen kopp. Hun gråt.

«Hva gjør du her?», sa den skitne narkomane
Usammenhengende engelsk romansk gråt den skitne romaner damen.
«Du har ikke noe her å gjøre», sa den skitne narkomane
«Please»
«Forstår du ikke. Do you not understand. We do not want you here.»

Jeg tok den politiske korrekte valget og gikk rett forbi. Men bildet brente seg inn. To triste skjebner stanget hode.

Dette skjedde for lenge siden. Oslo er mye verre nå. Men bildet av den dagen og en sliten skitten narkoman som hetser en skitten ung romaner tøs har brent seg inn i hode mitt. Jeg tenker mye på hva dette bildet betyr. Det kan bety hva som helst, fordi det er virkeligheten. Men mens jeg tenker på det hører jeg hele tiden: «Når krybba er tom, bitast hestane.»

Slutt
——————————————————————

Øvingsoppgave:
Skrive en «god gutt/jente» stil til en oppdiktet venstreradikal norsk lærer og etterpå skriv et refleksjonnotat på om du følte deg «bedre/snillere» etter å ha kritisert makta for å være «slemme» mot [noen]

PS: Det er mye mer skrivefeil enn det pleier i mine innlegg fortiden. Dette kommer av at jeg ikke har tilgang til stavekorrektur her jeg er. Det vil bli stavekorrektur ved en senere anledning.

(Blogg update 14/10 -11: Da er de verste feilene vekk.)

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on oktober 11, 2011, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , . Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Høy sigarføring

    .

  2. Nå skal vi vel ikke kritisere andre for å lukke diskusjonen, når du selv moderer kommentarene

    • Du har rett. ME.N jeg ville godkjenne alle, Jeg bare vet ikke hvordan man blir kvitt moderering. Har ikke giddet å sette meg i det. Prøvde å fjerne det nå. Om det funker eller ei vet ikke jeg, siden jeg måtte godkjenne deg likevel.

  3. Etter hva jeg kan se, så opererer du minst med 6 typer mennesker. Det er tre typer i dette innlegget, og tre andre i innlegget fra 30 sep. De er ikke en gang like. På tide å bestemme seg?

    • Du påpekte liksom litt av poenget da men ok. Jeg får vel tydligjøre pga din interesse 🙂

      Det er mange menneske typer «Geir» som ofte kan deles inn i to ytterpunker og en moderat (kjedlig/likegyldig) middel.

      Eks: De som liker kjøtt, de som liker grønnsaker og de som mener at et godt måltid består av en variert diet.

      Eks #2: Troende, ateist, agnostiker.

      Erru med 😉

Så hva tenker du om dette?

