Om Utøyas fremtid. Åpent brev til alle med roser i sitt hjerte .

Jeg er et godt menneske og som et godt menneske ønsker jeg å ytre mine gode tanker om hva jeg mener burde bli fremtiden til Norge, Storting og demokrati. Derfor når det nå er snakk om 32 millioner kroner til restaurering av Utøya så begynner jeg å tenke: Er det noe vi kan lære av 22/7? Noe som vi bør ha fokus på i fremtiden?

«Demokrati kommer igjennom dialog«, sa en god venstre politiker engang og en høyre politiker sa «Dialogens makt er undervurdert«. Dialog bør derfor bli fremtidens ord og fremtidens fokus.

Mitt poeng, og grunnen til at jeg skriver dette innlegget, er følgende; Vi må få MER demokrati ved MER dialog. Og dialog kommer iform av mangfold i samtale. Jeg har en drøm om at dette NYE Utøya vil bli mangfoldig og tverrpolitisk. Jeg ser for meg en ny fantastisk åpen sommerleir hvor KRF’ere synger Kombaja my Lord med SV’ere. Hvor Rød Ungdom kan gi en FRP’er en klem. Og alle fremtidens politikerspirer lærer at den andre siden er jo som oss. At mye er forskjellig men inni er vi like.

Dette kan kun skje ved at vi slutter å lage skiller mellom ungdomspartiene ved å lage separate leirer, men istedet inviterer alle ungdomspolitikere til «DIALOGE LEIR» hvor det skal debatteres, grilles og bades. Kanskje en arbeiderparti gutt får sitt første kyss av en høyre jente etter at de har debattert heftig om det kun er skattelette eller skattehevelse som kan redde verden?

*Dette vurderte jeg å levere til en avis men det gadd jeg ikke*

Øvingsoppgave:

Skriv en søknad til hvem det måtte gjelde om at Utøya blir det første steget i et mangfolds-utopi som bryter grensene mellom oss og dem. For hvem er egentlig «oss» og «dem»? Ah? Hvem er de?

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on oktober 3, 2011, in Kvasi-intellektuell svada and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

