Klage #6 Trenger man egentlig å diskutere/debattere noe?

«Dialog«!

Så fint et ord.

«Krangle«!

Ikke fullt så populært.

Det finnes tre typer mennesker i verden (for de av oss som er villig til å sette folk i grupper).

1) Mennesker som er enig med deg,
2) Mennesker som gir faen
og
3) Mennesker som er uenig med deg.

Mennesker som er enig med deg er ikke noe problem. De kan på sitt beste reflektere med deg og på det verste klappe deg på skuldrene til du ikke kan se saken på noen annen måte enn at du har rett.

Gruppe #2 er en uvesentlig gruppe som kun kan være god for noe skulle man vekke deres oppmerksomhet og få dem på din side.

Den tredje gruppen er hovedgrunnen til dette innlegget; De som ikke er enig med deg. I mitt 40 år lange liv har jeg diskutert endel med forskjellige mennesker å har kommet frem til følgende konklusjon: Man kan bare ikke vinne.

*Så en brå overgang*

Det er tre ting som ofte kommer igjen i diskusjoner:

1) Politikk (-isme vs -isme)
2) Religion (Sekularisering/ateisme vs Islam/kristendom/religiøs kulturforståelse)
3) Innvandring (Etnosentrisme vs kulturrelativisme)

Jeg leser en del på interweben, da særlig på debattforumer og finner det fascinerende at man ikke kommer til noen enighet. Part A sier «Argument/hendelse» part B sier «Ditt argument/hendelse er en overdrivelse». Hvem har rett? Idunno.

Her er et trist faktum; Folk vil se hva de vil se. Man kan spille en dokumentar for dem som skal belyse problemene ved deres side og de vil likevel hevde at deres side ble styrket av den videoen. «Ja, dette bare beviser at jeg hadde rett». Hvorfor er det slik? Jeg vet ikke og det kan være skremmende. Noen ganger tenker jeg at disse menneskene må oppleve alvorlig personlige kriser for å kunne skifte mening og hvem vet… Kanskje ikke det engang er nok?

Faktisk er det kun gruppe 2 og en promille av andre mennesker som er villig til å innrømme at de tok feil eller klarer å skifte syn. Hvis gruppe 2 gidder å formulere en mening av noe slag selvfølgelig.

Jeg har ofte sagt «Går man inn i en diskusjon for å vinne, har man allerede tapt». Veldig Zen. Høres veldig fint ut, som noe man kan skrive i dagboken sin for å huske ved en senere anledning? Jeg skulle ønske jeg følger denne reglene selv. Det gjør jeg ikke. Innerst inne hvis de fleste er ærlige går man med et ønske ved å diskutere om en bekreftelse at man ikke er på bærtur. DET kan man notere i dagboken.

En øvelses oppgave til slutt:

Skriv en novelle om to mennesker som ikke klarer å komme til enighet med hverandre. Beskriv med symbolikk hvordan denne uenigheten river dem i filler på innsiden. Tittel velger du selv eventuelt kall den «Majoritetens Tyranni«.

About AndyAce83

Norwegian. That is all.

Posted on september 30, 2011, in ???, Klager om Ting and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Så hva tenker du om dette?

